De laatste profeet
Maleachi was de laatste profeet die namens God tegen het volk profeteerde. Hij wees de zonden van de priesters aan. De gemengde huwelijken. De ontrouw in het geven van de tienden. Het feit dat men niet de beste, maar de slechtste offerdieren aan de Heere gaf. Hij waarschuwde voor het oordeel van God dat aanstaande was. Hij bracht een boodschap die dwars stond op de cultuur van zijn tijd. Gods spreken ging tegen alles in. Hij wees de zonden aan, waarschuwde voor het naderende oordeel. Na hem bleef het lang stil, tot de Heere een nieuwe prediker gaf om het volk te waarschuwen.
Verhoring
‘Vrees niet, Zacharias, want uw gebed is verhoord, en uw vrouw Elisabeth zal u een zoon baren, en gij zult zijn naam Johannes heten.’ Als de engel daar in de stilte van de tempelruimte deze woorden uitspreekt, vinden een vloed aan gebeden verhoring.
Allereerst de vele, vele gebeden van het jonge echtpaar Zacharias en Elisabeth. Maar ook de gebeden van generaties die hen voorgingen. Soms werd het gebed alleen nog hier en daar vernomen, maar de Heere hield het gaande. Hij gaf door Zijn Geest elke generatie opnieuw bidders die Hem aanriepen om de komst van de Verlosser. Nu volgt verhoring. Niet doordat de Messias Zelf wordt geboren, maar omdat de komst van Zijn wegbereider wordt aangekondigd. ‘Uw gebed is verhoord.’
Johannes
Terwijl buiten de Romeinen heersen over het land. Terwijl de Schriftgeleerden en farizeeën regel op regel stapelen. Terwijl zeloten en andere ijveraars hun complotten smeden en op eigen kracht een koninkrijk op aarde willen vestigen. Terwijl het volk zich verliest in dode orthodoxie of uitbrekende zonde. Klinkt daar de boodschap van God in de tempel. Die samenkomt in de naam van een kleine jongen die geboren zal worden. Een engel spreekt te midden van een donkere tijd de naam uit van het kindje: ‘En gij zult zijn naam heten Johannes.’ Wat betekent: ‘God is genadig!’
Boodschap
Dit kind zal door de Heere krachtig gebruikt worden. ‘En hij zal velen der kinderen Israëls bekeren tot den Heere hun God.’ Maar hoe dan? Johannes’ boodschap is er één van oordeelsaankondiging. Hij roept hen die slapen wakker: ‘Gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn? Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken. En de bijl ligt ook alrede aan den wortel der bomen; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen, en in het vuur geworpen.’ (Luk 3: 7-9) Hij roept hen die zich verschrikt afvragen ‘Wat zullen wij doen?’ op tot bekering.
Genade
Johannes zou als verkondiger bij de Jordaan heel concreet de zonden van het volk aanwijzen. Dat doet de Heere vandaag niet anders. Hij laat ons zien dat we schuldig staan voor Hem. Tref ik je als een zondaar aan voor God? Dank klinkt in de naam Johannes het evangelie je tegemoet: God is genadig.
De Heere brengt zelf een toegerust volk samen, door de eeuwen heen. Christus gerechtigheid voldoet. Hij staat als Middelaar voor hen in. Zo schenkt Hij zichzelf ook vandaag weg, voor schuldige en onreine zondaren. Opdat je vrede vindt in het bloed van het Lam.