Ondersteun deze klassen met een schenking: https://eencursusinwonderen.org/doneer
I. De twee manieren om de tijd te gebruiken
1. Kun jij je voorstellen wat het betekent geen bekommernissen, geen zorgen en geen angsten te hebben, maar gewoon de hele tijd volkomen kalm en vredig te zijn? Toch is dat het waar de tijd voor dient: om juist dat te leren en verder niets. Gods Leraar kan over Zijn onderwijs niet tevreden zijn totdat het alles uitmaakt wat jij hebt geleerd. Hij heeft Zijn onderwijsfunctie pas vervuld wanneer jij zo’n consequente leerling bent geworden dat je alleen van Hem leert. Als dat gebeurd is, zul je geen leraar meer nodig hebben, noch tijd om in te leren.
2. Eén bron van vermeende moedeloosheid waaronder je zou kunnen lijden, is je overtuiging dat dit tijd kost, en dat de resultaten van wat de Heilige Geest onderwijst ver in de toekomst liggen. Dat is niet zo. Want de Heilige Geest gebruikt de tijd op Zijn eigen manier, en is er niet door gebonden. De tijd is Zijn vriend bij het onderwijzen. De tijd breekt Hem niet af zoals hij jou afbreekt. En alle afbraak die de tijd met zich mee lijkt te brengen is enkel toe te schrijven aan jouw vereenzelviging met het ego, dat de tijd gebruikt om zijn geloof in vernietiging te ondersteunen. Net als de Heilige Geest gebruikt het ego de tijd om jou ervan te overtuigen dat doel en eind van het onderwijs onontkoombaar zijn. Voor het ego is het doel de dood, en dat is zijn eind. Maar voor de Heilige Geest is het doel het leven, en dat heeft geen einde.
3. Het ego is een bondgenoot van de tijd, maar geen vriend. Het staat immers even wantrouwig tegenover de dood als tegenover het leven, en wat het voor jou wil kan het zelf niet verdragen. Het ego wil jou dood, maar niet zichzelf. Het effect van zijn vreemde religie moet dan ook wel de overtuiging zijn dat het jou tot over het graf kan achtervolgen. En vanuit zijn onwil om jou, zelfs maar in de dood, vrede te laten vinden, biedt het jou onsterfelijkheid in de hel. Het spreekt je van de Hemel, maar verzekert je dat de Hemel niet voor jou is. Hoe kunnen de schuldigen immers hopen op de Hemel?
4. Voor degenen die zich met het ego vereenzelvigen, valt aan het geloof in de hel niet te ontkomen. Hun nachtmerries en hun angsten houden daar allemaal mee verband. Het ego onderwijst dat de hel in de toekomst ligt, want daar is heel zijn onderwijs op gericht. De hel is zijn doel. Want hoewel het ego op dood en ontbinding aanstuurt, gelooft het daar niet in. Het doel van de dood, die het voor jou begeert, schenkt hem geen voldoening. Niemand die het onderwijs van het ego volgt, is vrij van de angst voor de dood. Maar als over de dood alleen werd gedacht als het eind van pijn, zou je er dan bang voor zijn? We hebben deze vreemde paradox in het egodenksysteem al eerder gezien, maar nooit zo helder als hier. Want het ego moet doen alsof het de angst van jou weghoudt, om jouw loyaliteit te behouden. Daarentegen moet het angst wekken om zichzelf in stand te houden. Wederom probeert het ego – en maar al te vaak met succes – beide te doen, door van dissociatie gebruik te maken om zijn tegenstrijdige doelen bijeen te houden zodat ze verzoend lijken. Het ego onderwijst aldus: de dood is het einde wat de hoop op de Hemel aangaat. Maar omdat jij en het ego niet gescheiden kunnen worden en het zijn eigen dood niet kan indenken, zal het jou blijven achtervolgen, omdat schuld eeuwig is. Dat is de egoversie van onsterfelijkheid. En juist dit wordt door de egoversie van de tijd ondersteund.
5. Het ego onderwijst dat de Hemel hier en nu is, want de toekomst is een hel. Zelfs wanneer het zo fel aanvalt dat het iemand van het leven probeert te beroven die denkt dat zijn stem de enige is, spreekt het zelfs tegen hem over de hel. Want het vertelt hem dat de hel ook hier is, en maant hem de sprong van de hel naar vergetelheid te maken. De enige tijd waar iemand van het ego met berusting naar mag kijken is het verleden. En zelfs daar geldt: de enige waarde ervan is dat het er niet meer is.
6. Hoe akelig en uitzichtloos is het gebruik van de tijd door het ego! En hoe angstaanjagend! Want onder zijn fanatieke vasthoudendheid dat verleden en toekomst hetzelfde zijn, gaat een veel verraderlijker bedreiging voor de vrede schuil. Het ego geeft geen ruchtbaarheid aan zijn ultieme dreiging, want het wil dat zijn aanbidders blijven geloven dat het hun een uitweg kan bieden. Maar het geloof in schuld leidt onherroepelijk tot het geloof in de hel, en dat gebeurt ook aldoor. De enige manier waarop het ego toestaat dat de angst voor de hel wordt ervaren, bestaat erin de hel hier te brengen, maar steeds als een voorproefje van de toekomst. Want niemand die van zichzelf vindt dat hij de hel verdient, kan geloven dat straf in vrede eindigt.
7. De Heilige Geest onderwijst aldus: er is geen hel. De hel is niets anders dan wat het ego van het heden heeft gemaakt. Het geloof in de hel is wat jou verhindert het heden te begrijpen, omdat jij er bang voor bent. De Heilige Geest leidt even gestaag naar de Hemel als het ego naar de hel toe jaagt. Want de Heilige Geest, die alleen het heden kent, maakt daar gebruik van om de angst waarmee het ego het heden onbruikbaar wil maken, ongedaan te maken. Er is geen uitweg uit de angst in de manier waarop het ego de tijd gebruikt. Want volgens zijn leer is de tijd niets anders dan een leermiddel voor het ophopen van schuld, tot die allesomvattend is geworden en om eeuwige wraak schreeuwt.
8. De Heilige Geest wil dit alles nu ongedaan maken. Angst hoort niet bij het heden, maar alleen bij het verleden en de toekomst, die niet bestaan. Er is geen angst in het heden, wanneer elk ogenblik helder en los van het verleden staat, en zijn schaduw zich niet tot in de toekomst uitstrekt. Elk ogenblik is een zuivere, smetteloze geboorte waarin Gods Zoon uit het verleden oprijst in het heden. En het heden breidt zich voor eeuwig uit. Het is zo mooi en zuiver en zo vrij van schuld dat er niets dan geluk bestaat. Er is geen herinnering aan duisternis, en onsterfelijkheid en vreugde zijn er nú.
9. Deze les vergt geen tijd. Want wat is tijd zonder een verleden en een toekomst? Het heeft tijd gevergd om jou zo volkomen te misleiden, maar het vergt niet de minste tijd om te zijn wat jij bent. Begin je te bekwamen in het gebruik dat de Heilige Geest van de tijd maakt als een leermiddel tot vrede en geluk. Neem dít ogenblik, nu, en beschouw het als alle tijd die er is. Niets kan jou hier vanuit het verleden bereiken, en hier heb je complete vergeving ontvangen, ben je volledig vrij en totaal zonder veroordeling. Vanaf dit heilig ogenblik waarin heiligheid opnieuw werd geboren, zul jij voortgaan in de tijd, zonder angst, en zonder gevoel dat de tijd verandering brengt.
10. De tijd is ondenkbaar zonder verandering, maar heiligheid verandert niet. Leer uit dit ogenblik meer dan alleen dat de hel niet bestaat. In dit verlossende ogenblik is de Hemel gelegen. En de Hemel zal niet veranderen, want de geboorte in het heilige heden is de verlossing van verandering. Verandering is een illusie, onderwezen door hen die zichzelf niet als schuldeloos kunnen zien. Er is geen verandering in de Hemel, want er is geen verandering in God. In het heilig ogenblik, waarin jij jezelf ziet stralen van vrijheid, zul jij je God herinneren. Want je Hem herinneren betekent je vrijheid herinneren.
11. Ben je geneigd moedeloos te raken bij de gedachte hoe lang het wel moet duren om je denken zo totaal te veranderen, vraag dan aan jezelf: ‘Hoe lang duurt een ogenblik?’ Kun je de Heilige Geest zo’n korte tijd niet geven ten behoeve van je verlossing? Meer vraagt Hij niet, want meer heeft Hij niet nodig. Het duurt veel langer jou de bereidwilligheid te leren Hem dit te geven, dan Hij nodig heeft om dit nietig ogenblik te benutten om jou de hele Hemel te bieden. In ruil voor dit ogenblik staat Hij klaar om jou de herinnering van de eeuwigheid te geven.
12. Je zult dit heilig ogenblik nooit aan de Heilige Geest geven ten behoeve van jouw bevrijding, zolang je niet bereid bent om het aan je broeders te geven ten behoeve van die van hen. Want het ogenblik van heiligheid wordt gedeeld, en kan niet exclusief het jouwe zijn. Bedenk dan ook, wanneer je in de verleiding komt een broeder aan te vallen, dat zijn ogenblik van bevrijding het jouwe is. Wonderen zijn de ogenblikken van bevrijding die jij schenkt en die je zult ontvangen. Ze getuigen van jouw bereidheid bevrijd te worden, en de Heilige Geest tijd te bieden die Hij op Zijn manier kan aanwenden.
13. Hoe lang duurt een ogenblik? Het is even kort voor jouw broeder als voor jou. Bekwaam je in het geven van dit gezegende ogenblik van vrijheid aan allen die slaaf geworden zijn van de tijd, en maak aldus de tijd tot een vriend voor hen. De Heilige Geest geeft hun gezegende ogenblik aan jou doordat jij het geeft. Zoals je het geeft, schenkt Hij het jou. Wees niet ongenegen dat te geven wat jij van Hem ontvangen wilt, want in het geven verenig jij je met Hem. In de kristallijne zuiverheid van de bevrijding die jij schenkt, ligt jouw onmiddellijke uitweg uit schuld. Jij moet wel heilig zijn, als je heiligheid schenkt.
14. Hoe lang duurt een ogenblik? Zolang als het duurt om volmaakte innerlijke gezondheid, volmaakte vrede en volmaakte liefde voor iedereen, voor God en voor jezelf opnieuw tot stand te brengen. Zolang als het duurt om je onsterfelijkheid te herinneren, en jouw onsterfelijke scheppingen die haar met jou delen. Zolang als het duurt om de hel voor de Hemel in te ruilen. Lang genoeg om alle maaksels van het ego te overstijgen, en tot je Vader op te stijgen.
15. De tijd is je vriend, mits je het aan de Heilige Geest overlaat die te gebruiken. Hij heeft maar heel weinig nodig om heel de macht van God aan jou terug te geven. Hij die voor jou de tijd overstijgt, begrijpt waar de tijd toe dient. Heiligheid ligt niet in de tijd, maar in de eeuwigheid.