Ondersteun deze klassen met een gift: https://eencursusinwonderen.org/doneer
VI. De getuigen voor de zonde
1. Pijn toont aan dat het lichaam werkelijk moet zijn. Het is een luide, overschreeuwende stem, waarvan de kreten willen doen verstommen wat de Heilige Geest zegt en Zijn woorden uit je bewustzijn willen weren. Pijn dwingt aandacht af, door die van Hem weg te trekken en op zichzelf te richten. Haar bedoeling is dezelfde als die van plezier, want het zijn allebei middelen om het lichaam werkelijk te maken. Wat een gemeenschappelijk doel deelt, is hetzelfde. Dit is de wet van het doel, dat al degenen die erin delen in zichzelf verenigt. Plezier en pijn zijn even onwerkelijk, omdat hun doel niet kan worden bereikt. Aldus zijn het middelen voor niets, want ze hebben een doel zonder betekenis. En ze delen het gebrek aan betekenis van hun doel.
2. Zonde gaat over van pijn in plezier, en weer in pijn. Want beide getuigen zijn dezelfde, en dragen maar één boodschap uit: Jij bent hier, in dit lichaam, en je kunt gekwetst worden. Je kunt ook genieten, maar alleen ten koste van pijn.’ Bij deze getuigen voegen zich nog vele meer. Elk lijkt verschillend omdat hij een andere naam draagt, en zo lijkt hij op een ander geluid te reageren. Afgezien daarvan zijn de getuigen van zonde allemaal gelijk. Noem plezier pijn, en het zal kwetsen. Noem pijn een plezier, en de pijn achter het plezier zal niet meer worden gevoeld. De getuigen van de zonde wisselen slechts van naam, naargelang de ene een stap naar voren en de andere een stap naar achteren zet. Maar welke er vooropstaat maakt geen verschil. De getuigen van de zonde horen slechts de roep van de dood.
3. Dit lichaam, dat op zichzelf geen doel heeft, bevat al je herinneringen en al je hoop. Je gebruikt zijn ogen om te zien, zijn oren om te horen, en je laat je erdoor vertellen wat het voelt. Het lichaam weet niets. Het meldt je slechts de namen die jij het ter gebruik gegeven hebt, wanneer jij de getuigen voor zijn werkelijkheid oproept. Je kunt er niet een van kiezen die werkelijk is, want elk die je kiest is als de rest. Deze of gene naam is wat je kiest, maar niets meer dan dat. Je maakt een getuige niet waar doordat je hem met de naam der waarheid hebt geroepen. De waarheid wordt in hem gevonden als wat hij vertegenwoordigt de waarheid is. En anders liegt hij, al zou je hem noemen bij Gods eigen heilige Naam.
4. Gods Getuige ziet geen getuigen tegen het lichaam. Evenmin schenkt Hij gehoor aan getuigen met een andere naam die op andere manieren voor de werkelijkheid ervan pleiten. Hij weet dat het niet werkelijk is. Want niets kan bevatten wat jij gelooft dat het in zich bergt. Evenmin zou het een deel van God Zelf kunnen vertellen wat dat zou moeten voelen, en wat zijn functie is. Toch moet Hij wel liefhebben al wat jou dierbaar is. En voor elke getuige voor de dood van het lichaam zendt Hij een getuige voor jouw leven in Hem die geen dood kent. Elk wonder dat Hij brengt getuigt ervan dat het lichaam niet werkelijk is. Zijn pijn en plezier geneest Hij op gelijke wijze, want Zijn getuigen vervangen alle getuigen van de zonde.
5. Het wonder maakt geen onderscheid tussen de namen waarmee de getuigen van de zonde worden aangeroepen. Het bewijst alleen dat wat ze vertegenwoordigen geen gevolgen heeft. En dit bewijst het doordat zijn eigen gevolgen hun plaats zijn komen innemen. De naam die jij je lijden hebt gegeven, doet er niet toe. Het is er niet meer. En Degene die het wonder brengt ziet ze allemaal als één, onder dezelfde noemer: angst. Zoals angst de getuige is voor de dood, zo is het wonder de getuige voor het leven. Het is een getuige die niemand kan ontkennen, want wat het teweegbrengt zijn de effecten van het leven. De stervenden leven, de doden staan op, en pijn is verdwenen. Toch getuigt een wonder niet louter voor zichzelf, maar voor wat het vertegenwoordigt.
6. Ook liefde heeft symbolen in een wereld van zonde. Het wonder vergeeft, omdat het staat voor wat voorbij vergeving ligt en waar is. Hoe dwaas en waanzinnig is het te geloven dat een wonder gebonden is aan wetten die het enkel en alleen ongedaan kwam maken! De wetten van de zonde hebben verschillende getuigen van verschillende sterkte. En die getuigen van een verschillend lijden. Maar voor Degene die wonderen de wereld in zendt om die te zegenen, zijn een kleine pijnscheut, een werelds pleziertje en de stuiptrekkingen van de dood zelf slechts één enkel geluid: een roep om genezing en een jammerklacht om hulp in een wereld van ellende. Het is hun gelijkheid waarvan het wonder getuigt. Het is hun gelijkheid dat het bewijst. De wetten die zeggen dat ze verschillend zijn, zijn opgeheven, en ontmaskerd als machteloos. Het doel van een wonder is dit tot stand te brengen. En God Zelf heeft de kracht van wonderen gegarandeerd voor datgene waarvoor ze getuigen.
7. Wees dan ook een getuige voor het wonder, en niet voor de wetten van de zonde. Het is niet nodig nog langer te lijden. Maar het is nodig dat jij genezen wordt, want de pijn en het lijden van de wereld hebben haar doof gemaakt voor haar verlossing en bevrijding.
8. De opstanding van de wereld wacht op jouw genezing en geluk, opdat jij het bewijs mag zijn van de genezing van de wereld. Het heilig ogenblik zal alle zonden vervangen als jij zijn gevolgen maar met je meedraagt. En niemand zal ervoor kiezen meer te lijden. Is er een betere functie die je zou kunnen vervullen dan deze? Wees genezen opdat jij kunt genezen, en duld niet dat de wetten van de zonde op jou worden toegepast. En de waarheid zal geopenbaard worden aan jou die ervoor gekozen heeft de symbolen van liefde in de plaats te laten komen van de zonde.