toelichting: https://www.youtube.com/watch?v=E84ifdULwnc
I. De uitnodiging aan de Heilige Geest
1. Genezen is een gedachte waarmee twee denkgeesten hun eenzijn waarnemen en zich verblijden. Deze blijdschap roept elk deel van het Zoonschap op zich met hen te verheugen, en laat God naar hen en door hen uitgaan. Alleen de genezen denkgeest kan openbaring ervaren met blijvend effect, want openbaring is een ervaring van zuivere vreugde. Als je er niet voor kiest een en al vreugde te zijn, kan jouw denkgeest niet hebben wat hij niet verkiest te zijn. Onthoud dat de geest geen verschil kent tussen hebben en zijn. De hogere denkgeest denkt volgens de wetten waaraan de geest gehoorzaamt, en houdt dan ook alleen Gods wetten in ere. Voor de geest heeft halen geen betekenis, en is geven alles. Omdat de geest alles heeft, behoudt hij alles door dit te geven, en zo te scheppen zoals de Vader schiep. Terwijl dit soort denken zich totaal niet laat rijmen met het bezitten van dingen, is het in verband met ideeën zelfs voor de lagere denkgeest volkomen begrijpelijk. Als je materiële bezittingen deelt, verdeel je inderdaad het eigenaarschap ervan. Als je daarentegen een idee deelt, verminder je het niet. Het is nog steeds in z’n geheel van jou, alhoewel het in z’n geheel is weggegeven. Bovendien, als degene aan wie jij het geeft het als het zijne aanvaardt, versterkt hij het in jouw denkgeest en vermeerdert het zodoende. Als je het denkbeeld kunt aanvaarden dat de wereld een wereld van ideeën is, is het hele geloof in het valse verband dat het ego tussen geven en verliezen legt verdwenen.
2. Laten we het proces van ons herontwaken met een paar eenvoudige begrippen beginnen:
Gedachten vermeerderen door ze weg te geven.
Hoe meer er daarin geloven, des te sterker worden ze.
Alles is een idee.
Hoe kan geven dan met verliezen worden geassocieerd?
3. Dit is de uitnodiging aan de Heilige Geest. Ik heb al gezegd dat ik omhoog kan reiken en de Heilige Geest voor jou naar beneden kan brengen, maar ik kan Hem alleen bij je brengen op je eigen uitnodiging. De Heilige Geest bevindt zich in je juiste denken, zoals Hij ook in het mijne was. De Bijbel zegt: ‘Laat dat denken in u zijn, dat ook in Christus Jezus was,’* en gebruikt dit als een zegening. Het is de zegening van wondergerichtheid. Ze vraagt jou te denken zoals ik dacht en je met mij te verbinden in het Christus-denken.
4. De Heilige Geest is het enige deel van de Heilige Drie-eenheid met een symbolische functie. Hij wordt aangeduid als de Genezer, de Trooster en de Gids. Hij wordt ook als iets ‘aparts’ omschreven, los van de Vader en de Zoon. Ikzelf heb gezegd: ‘Als ik heenga zal ik jullie een andere Trooster zenden en hij zal bij jullie blijven.’ Door Zijn symbolische functie is de Heilige Geest moeilijk te begrijpen, omdat symboliek openstaat voor verschillende interpretaties. Als mens, en tevens een van Gods scheppingen, heb ik van mijn juiste denken, dat vanuit de Heilige Geest of de Universele Inspiratie gekomen is, in de allereerste plaats geleerd dat deze Inspiratie voor allen is bestemd. Als ik dit niet zou weten, zou ik zelf niet over Haar kunnen beschikken. Het woord ‘weten’ is in dit verband op zijn plaats omdat de Heilige Geest zo dicht bij kennis staat dat Hij die oproept, of liever, mogelijk maakt te komen. Ik heb eerder al over de hogere of ‘ware’ waarneming gesproken die zo dicht bij de waarheid staat dat God Zelf over de smalle kloof heen kan stromen. Kennis is steeds gereed om overal te stromen, maar ze kan geen tegenstand bieden. Je kunt haar dus wel tegenhouden, maar nooit verliezen.
5. De Heilige Geest is de Christus-Denkgeest die zich bewust is van de kennis die voorbij de waarneming ligt. Hij is bij de afscheiding ontstaan als bescherming, en inspireerde tegelijkertijd het Verzoeningsbeginsel. Voordien was er geen genezing nodig, want niemand was zonder troost. De Stem van de Heilige Geest is de Oproep tot Verzoening, of het herstel van de integriteit van de denkgeest. Wanneer de Verzoening compleet is en het hele Zoonschap genezen, zal er geen Oproep tot terugkeer meer uitgaan. Maar wat God schept is eeuwig. De Heilige Geest zal bij de Zonen van God blijven om hun scheppingen te zegenen en die in het licht van de vreugde te bewaren.
6. God heeft zelfs de miscreaties van Zijn kinderen geëerd, omdat zij de makers ervan zijn. Maar Hij heeft Zijn kinderen ook gezegend met een manier van denken die hun waarnemingen zo hoog kan verheffen dat ze bijna naar Hem terug kunnen reiken. De Heilige Geest is de Denkgeest der Verzoening. Hij vertegenwoordigt een denkstaat die zo dicht bij de Eenheid-van-denken staat dat de overbrenging daarin tenslotte mogelijk is. Waarneming is geen kennis, maar kan in kennis worden omgezet of daarin overgaan. Het is hier misschien zelfs beter om letterlijk van ‘over-gedragen’ te spreken, aangezien de laatste stap door God wordt gezet.*
7. De Heilige Geest, de Inspiratie die het hele Zoonschap gemeen heeft, brengt een soort waarneming teweeg waarin veel elementen op die van het Koninkrijk der Hemelen zelf lijken:
Ten eerste is haar algemeengeldigheid volkomen duidelijk, en niemand die haar verwerft kan ook maar één moment geloven dat haar met anderen delen iets anders dan winst met zich mee kan brengen.
Ten tweede is ze niet tot aanvallen in staat en is daarom werkelijk open. Dit betekent dat ze, hoewel ze geen kennis voortbrengt, die ook op geen enkele manier in de weg staat.
Tenslotte wijst ze de weg voorbij de genezing die ze brengt, en leidt ze de denkgeest voorbij zijn eigen integratie naar de paden der schepping. Dat is het punt waarop voldoende kwantitatieve verandering optreedt om een werkelijk kwalitatieve omslag teweeg te brengen.