Ondersteun deze klassen met een gift: https://eencursusinwonderen.org/doneer
V. Het zinnige leerplan
1. Alleen liefde is sterk, omdat ze onverdeeld is. De sterken vallen niet aan, omdat ze daar de noodzaak niet van inzien. Voordat het idee van aanval je denkgeest kan binnendringen, moet jij jezelf zwak hebben gevonden. Omdat jij jezelf hebt aangevallen en geloofde dat de aanval doeltreffend was, zie jij jezelf als verzwakt. Nu jij jezelf en je broeders niet langer als gelijken ziet, en jezelf als zwakker beschouwt, probeer je de situatie die jij gemaakt hebt te ‘vereffenen’. Hiertoe gebruik je de aanval, omdat je gelooft dat een aanval je met succes heeft verzwakt.
2. Dat is de reden waarom het erkennen van je eigen onkwetsbaarheid zo belangrijk is voor het hervinden van je innerlijke gezondheid. Want als jij je onkwetsbaarheid aanvaardt, erken je dat een aanval geen gevolg heeft. Ofschoon jij jezelf hebt aangevallen, zul je demonstreren dat er in werkelijkheid niets is gebeurd. Daarom heb je door aan te vallen helemaal niets gedaan. Besef je dit eenmaal, dan zul je in aanvallen geen enkele zin meer bespeuren, aangezien het zichtbaar niet werkt en het je niet beschermen kan. Maar het erkennen van jouw onkwetsbaarheid heeft meer dan alleen negatieve waarde. Als al je aanvallen op jezelf jou niet hebben kunnen verzwakken, ben jij nog steeds sterk. Je hoeft de situatie daarom niet te ‘vereffenen’ om je kracht te demonstreren.
3. Je zult nooit beseffen dat aanvallen volslagen nutteloos zijn, tenzij je erkent dat jouw aanval op jezelf geen gevolgen heeft. Want anderen reageren zeker op een aanval als ze die waarnemen, en als jij hen probeert aan te vallen, zul je niet kunnen vermijden dit als een bekrachtiging te interpreteren. De enige plaats waar je al zulke bekrachtiging kunt opheffen is in jezelf. Want jij bent altijd het eerste mikpunt van je eigen aanval, en als die nooit heeft plaatsgehad, heeft hij geen gevolgen.
4. De Liefde van de Heilige Geest is jouw kracht, want die van jou is verdeeld en dus niet werkelijk. Je kunt niet op je eigen liefde vertrouwen als je die aanvalt. Je kunt niet met een gespleten denkgeest leren wat volmaakte liefde is, omdat een gespleten denkgeest zichzelf tot een zwakke leerling maakt. Je probeerde de afscheiding eeuwig te maken, omdat je de eigenschappen van de schepping wilde behouden, maar met je eigen inhoud. Maar de schepping is niet iets van jou, en zwakke leerlingen hebben inderdaad speciaal onderwijs nodig.
5. Je hebt leerhandicaps in heel letterlijke zin. Er zijn gebieden in je leervaardigheid die zo verzwakt zijn dat jij alleen vooruitgang kunt boeken onder de bestendige, vastomlijnde leiding van een Leraar die jouw beperkte hulpbronnen overstijgen kan. Hij wordt jouw Hulpbron, want uit jezelf kun je niet leren. De leersituatie waarin jij jezelf hebt gebracht is een onmogelijke, en in deze situatie heb je beslist een speciale Leraar en een speciaal leerplan nodig. Zwakke leerlingen zijn als leraar geen goede keus, noch voor zichzelf noch voor iemand anders. Je zou je niet gauw tot hen wenden voor het opstellen van het leerplan waarmee zij aan hun beperkingen kunnen ontkomen. Als ze begrepen wat daarachter ligt, zouden ze niet met handicaps zijn behept.
6. Jij weet niet wat liefde betekent, en dat is je handicap. Doe geen poging jezelf te onderwijzen wat je niet begrijpt, en probeer geen doelen voor het leerplan op te stellen waar die van jou onmiskenbaar hebben gefaald. Jouw leerdoel bestond erin niet te leren, en dat kan niet tot een goed leerresultaat leiden. Wat je niet geleerd hebt kun je niet overdragen, en deze aantasting van het vermogen om te veralgemenen is een cruciale leerstoornis. Zou jij hen die er niet in geslaagd zijn te leren, willen vragen waarvoor leermiddelen dienen? Ze weten het niet. Als zij de middelen juist konden interpreteren, zouden ze ervan hebben geleerd.
7. Ik heb gezegd dat de egoregel luidt: ‘Zoek en vind niet.’ Vertaald naar de terminologie van het leerplan betekent dit: ‘Probeer te leren maar slaag niet.’ Het resultaat van dit leerdoel ligt voor de hand. Ieder rechtmatig leermiddel, iedere werkelijke instructie en iedere zinnige gids bij het leren zal verkeerd worden geïnterpreteerd, want ze hebben allemaal tot doel om het leerproces mogelijk te maken waartegen dit vreemde leerplan is gericht. Als jij probeert te leren hoe je niet moet leren, en je onderwijs ernaar streeft zichzelf te ondermijnen, wat kun je dan anders verwachten dan verwarring? Zo’n leerplan is onzinnig. Deze poging om te ‘leren’ heeft jouw denkgeest zo verzwakt dat je niet kunt liefhebben, want het leerplan dat jij gekozen hebt is tegen de liefde gericht, en komt neer op een cursus ‘hoe val ik mijzelf aan’. Een bijkomend doel in dit leerplan is te leren hoe de splitsing, die zijn hoofddoel geloofwaardig maakt, niet overwonnen kan worden. En je zult in dit leerplan de splitsing niet overwinnen, want al wat je leert zal ten gunste daarvan zijn. Toch pleit jouw denkgeest tegen wat je leert, zoals dat weer tegen je denkgeest pleit, en dus vecht je tegen elke vorm van leren en met succes, want dat is wat jij wilt. Maar misschien besef je ook nu nog niet dat er iets is wat je wel wilt leren, en dat je dit kunt leren omdat het jouw keuze is dat te doen.
8. Jij die hebt getracht te leren wat je niet wilt, vat moed, want ook al is het leerplan dat jij zelf hebt opgesteld zonder meer deprimerend, het is als je ernaar kijkt alleen maar belachelijk. Kan het zijn dat de manier om een doel te verwezenlijken erin bestaat het niet te bereiken? Neem nu ontslag als je eigen leraar. Dit ontslag zal niet tot depressiviteit leiden. Het is enkel het gevolg van een eerlijke evaluatie van wat jij jezelf hebt onderwezen, en van de leerresultaten die daaruit voortgekomen zijn. Onder de juiste leeromstandigheden, die jij noch verschaffen noch begrijpen kunt, zul je een uitstekende leerling en een uitstekende leraar zijn. Maar zover is het nog niet, en zover zal het pas komen wanneer de hele leersituatie zoals jij die hebt opgezet, wordt omgekeerd.
9. Je leerpotentieel is – mits juist begrepen – onbegrensd, omdat het jou tot God zal leiden. Je kunt de weg naar Hem onderwijzen en leren, als je de Leraar volgt die de weg naar Hem kent en die Zijn leerplan om dat te leren begrijpt. Het leerplan is volstrekt ondubbelzinnig, omdat het doel niet verdeeld is en middel en einddoel volledig in harmonie met elkaar zijn. Je hoeft alleen maar onverdeelde aandacht te schenken. Al het andere zal jou gegeven worden. Want jij wilt werkelijk op de juiste manier leren, en niets kan zich verzetten tegen de beslissing van Gods Zoon. Zijn leren is even onbegrensd als hij.