categorieën
blog
contact
zoeken
2022-01-20 - 19 min
Jamie Kames (Manager Steven Kazàn) over ONDERNEMEN, TV carrière en nieuwe THEATERSHOW | 7DTV
Jamie Kames is de manager en partner van Steven Kazàn en vertelt in dit gesprek alles vanaf het moment dat ze elkaar leerden kennen tot en met de ondernemers die ze vandaag zijn geworden. Ook nieuws over de nieuwe theatershow, hun acteer ambities en televisieprogramma's die ze gaan maken. 7️⃣ Abonneer je nu op het YouTube-kanaal van 7DTV voor meer video’s: https://7dtv.link/YT
2022-01-18 - 18 min
Kim Spinder over HYBRIDE WERKEN en ondernemen ZONDER E-MAIL | 7DTV
Kim Spinder helpt organisaties om te innoveren en vandaag de dag is ze druk met ondernemers helpen in het traject naar hybride werken. Ze schreef er een boek over: Eerste hulp bij hybride werken. In deze video vertelt ze er alles over! 7️⃣ Abonneer je nu op het YouTube-kanaal van 7DTV voor meer video’s: https://7dtv.link/YT
2022-01-13 - 18 min
Titel nog invullen
Intro stukje kopiëren vanuit YouTube inclusief abo link
Femke de Kruif over FREELANCEN, PERSOONLIJKE GROEI en ONDERNEMERSCHAP
Femke de Kruif (Freelance Marketing Specialist) kijkt vooral naar hoe haar leven eruitziet en hoe ze haar professionele leven daarin weeft. Ze heeft een duidelijk beeld bij ondernemen, stelt hoge doelen en haalt ze ook. Welke lessen heeft ze voor ondernemers?
2022-01-11 - 25 min
Blue Flamingo’s over REISBRANCHE, CORONACRISIS en FLEXIBILITEIT | 7DTV
Hoe acteer je in een rampjaar, werkend in de reisbranche? Ruud Raaijmakers en Eelko van Drongelen (oprichters van Blue Flamingo’s) bouwden in het begin van de coronacrisis hun reisplatform om tot een fullservicebureau. Hoe redden ze zich uit de crisis? En hoe blijven ze zowel vrienden als business partners? 7️⃣ Abonneer: https://7dtv.link/YT
2022-01-06 - 7 min
STARTEN als ZZP'er in 2022? De 7 EIGENSCHAPPEN voor SUCCES | 7DTV
Steeds meer mensen gaan zelfstandig ondernemen en worden ZZP'er. Maar wat zijn nou de belangrijkste eigenschappen die je moet hebben om succesvol ZZP'er te worden? Dat vertelt Ronnie in deze video. 7️⃣ Abonneer je nu op het YouTube-kanaal van 7DTV voor meer video’s: https://7dtv.link/YT
2021-12-23 - 21 min
Move4Mobile over GROTE AMBITIES, MOBIELE TOTAALOPLOSSING en DAADKRACHT
Dit kunnen we zelf toch veel beter, zeiden ondernemers Robert Kosse en Jan Gerard Gerrits tegen elkaar tijdens het carpoolen. Met Move4Mobile ontwerpt het ondernemersduo mobiele totaaloplossingen voor consumenten en bedrijven. Hoe pakken ze dit aan? Abonneer je nu op het YouTube-kanaal van 7DTV voor meer video’s: https://7dtv.link/YT
2021-12-21 - 15 min
Joas Schutte over GROEI, EIGENWIJZE MILLENNIALS en ZELFBESCHIKKING | 7DTV
Joas Schutte (co-Founder FreshMinds) vindt dat er nogal wat misgaat in de wereld van ICT-consultancy, dus doet hij het anders. Hoe? Bekijk het in deze nieuwe aflevering. ⇨ Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal: https://7dtv.link/YT
2021-12-16 - 19 min
Hoe Charly Cares KINDEROPVANG definitief verandert | 7DTV
Foundersduo Charly van der Straten en Xander Koenen hebben de traditionele vorm van kinderopvang definitief veranderd met hun bedrijf Charly Cares. Ze streven naar groei in binnen- en buitenland. 7️⃣ Abonneer je nu: https://7dtv.link/YT
2021-12-15 - 15 min
Hoe geeft MICROSOFT vorm aan INNOVATIE en DIGITALISERING in het ONDERWIJS? | 7DTV
Digitalisering en technologie staan hoog op de onderwijsagenda. De ontwikkelingen gaan razendsnel en zijn voor onderwijsorganisaties niet altijd even makkelijk te implementeren. Dagmar Lens (Education & Research Lead Microsoft Netherlands) helpt scholen te innoveren. Wat is haar visie? 7️⃣ Abonneer: https://7dtv.link/YT
2021-12-14 - 18 min
Yousef Yousef (LG Sonic) over het SCALEN van een watertechnologie & het VEROVEREN van de wereldmarkt
Een opzienbarende techniek om een van de 3 waterproblemen in de wereld op te lossen. Yousef Yousef (LG Sonic) ontdekte die techniek tijdens zijn stage. Sinds 10 jaar werkt hij met een totaaloplossing van chemicaliënvrije algenbestrijding. LG Sonic beheert inmiddels de grootste database van zoetwater. Wat drijft hem? 7️⃣ Abonneer: https://7dtv.link/YT
2021-12-09 - 22 min
Frans Biegstraaten & Martijn Tjho over ONTSPULLEN, een slim BUSINESSMODEL & CIRCULARITEIT | 7DTV
Ontspullen? Daar springen Frans Biegstraaten & Martijn Tjho van BIYU op in. Door het gebruik van handige producten - die je maar een paar keer per jaar gebruikt – in abonnementsvorm aan te bieden. Hoe is dit idee en de samenwerking ontstaan? ⇨Abonneer: https://7dtv.link/YT
2021-12-07 - 18 min
Over de TOEKOMSTSTRATEGIE van HYUNDAI, het 2.0 ELEKTRISCH rijden met de IONIQ 5 & meer | 7DTV
Als een offline tv-commercial nog steeds een essentieel onderdeel is van je marketingmix, hoe maak je dan de switch naar een onlinestrategie? Jelle Holdinga (manager marketing & communication Hyundai) gaat de uitdaging aan voor een innovatieve toekomststrategie. ⇨ Abonneer: https://7dtv.link/YT
2021-12-02 - 19 min
Reinoud Jager over FREELANCEN, een NETWERK opbouwen en zijn marketing EXPERTISE | 7DTV
Marketingman Reinoud Jager wil zoveel mogelijk bedrijfsculturen proeven en geprikkeld worden door nieuwe opdrachten. Als freelancer aan de slag gaan was daarom het perfecte idee. Het SMG-platform geeft hem hét zetje om volgende stappen te zetten. ⇨ Abonneer: https://7dtv.link/YT
2021-11-30 - 20 min
‘Eva de Visser (Rouze) over EROTISCHE VERHALEN, het OVERLIJDEN van haar VADER en DRAGONS DEN’| 7DTV
Als je op zoek bent naar erotische content, is er oneindig veel te vinden. Toch miste er op het gebied van verhalende content - dat ruimte overlaat voor fantasie - nog heel wat. Daar brengt Eva de Visser met Rouze verandering in. Wat is haar ondernemersverhaal? ⇨ Abonneer: https://7dtv.link/YT
2021-11-23 - 21 min
Hoe ziet Blokker-baas Jeanine Holscher de toekomst van het bedrijf? | 7DTV
De winkelketen Blokker staat na een overname, een lockdown en recordverliezen nog steeds overeind. Hoe blijf je als 125 jaar oude retailer relevant in de dynamische wereld van vandaag? CEO Blokker Jeanine Holscher deelt haar visie en werkwijze. ⇨Abonneer: https://7dtv.link/YT
2021-11-18 - 19 min
Hoe ziet het leven als freelancer eruit in de wereld van marketing en sales? | 7DTV
Ben jij een expert op het gebied van Google Ads en voel jij je helemaal thuis in de wereld van online marketing? Deze markt ligt open voor freelancers en via het netwerk van Sales Marketing Group (SMG) blijf je jezelf ontwikkelen. Een gesprek met Dolf Kos (oprichter SMG). 7️⃣ Abonneer! https://7dtv.link/YT
2021-11-15 - 18 min
Employer Branding: hoe pak je dat aan? Merkenbouwer Gijs Huisman geeft antwoord | 7DTV
Uit onderzoek blijkt dat 75 procent van de mensen die een baan zoekt zich meer aangetrokken voelt tot een werkgever die actief aan Employer Branding doet. Employer Branding: hoe pak je dat aan? Merkenbouwer Gijs Huisman deelt tips. ⇨Abonneer: https://7dtv.link/YT
2021-11-10 - 54 min
René van der Zel over SELFMADE ONDERNEMEN, SUPPLEMENTEN en SNELLE GROEI | 7DTV
Fitnesslifestyle en goede voedingssupplementen gaan hand in hand. Ondernemer René van der Zel (XXL Nutrition) startte zijn supplementen-business vanuit zijn eigen garage. Vandaag runt hij zijn webshop met een groot team vanuit zijn eigen warehouse. Wat is zijn verhaal? ⇨ Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal: https://7dtv.link/YT
2021-11-08 - 16 min
Spreker Karl Raats: ‘Bloedneuzen in plaats van neuzen in dezelfde richting’ | 7DTV
Creatief denken is niet voor iedereen weggelegd, of toch wel? Spreker en coach in zakelijke creativiteit - Karl Raats - is een expert op dat gebied. Hoe kan creatief denken je als ondernemer helpen? En wat zijn zijn tips? ⇨ Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal: https://7dtv.link/YT
2021-11-03 - 16 min
Businesscoach Ivo Ouwerkerk over ONDERNEMEN, COMMUNICEREN en GROEIEN | 7DTV
Businesscoach Ivo Ouwerkerk heeft een eigen coachingsstijl ontwikkeld: hij verkoopt géén verhalen uit boekjes, rigide stappenplannen of bullshit-theorie. Alles wat hij als ondernemerscoach doet, moet leiden tot groei. Hoe pakt hij dat aan? ⇨ Abonneer je nu op het YouTube-kanaal van 7DTV voor meer video’s: https://7dtv.link/YT
2021-11-02 - 18 min
Hoe kies je een werknemer die het beste past bij jouw organisatie? | 7DTV
Wanneer je business succesvol groeit, is wellicht het moment daar gekomen om personeel aan te nemen. Hoe neem je een geschikte werknemer aan? Dit bespreekt auteur Kirsten de Roo samen met Ronnie in deze aflevering. ⇨ Abonneer je nu op het YouTube-kanaal van 7DTV voor meer video’s: https://7dtv.link/YT
2021-10-27 - 25 min
Van een BURN-OUT naar een SAMENWERKING die vooraf ondenkbaar was | 7DTV
Selfmade online-marketingman Tonny Loorbach ging als een speer met zijn bedrijf IMU. Door een burn-out werd hij met zijn neus op de feiten gedrukt en was hij genoodzaakt het anders aan te pakken. De komst van Martijn van Tongeren kwam precies op het juiste moment en samen blijken ze een match. Hoe pakken deze mannen het samen aan en hoe laten zij het IMU-imperium verder groeien? ⇨ Abonneer je nu op het YouTube-kanaal van 7DTV voor meer video’s: https://7dtv.link/YT
2021-10-26 - 18 min
Team5pm Labs is het EERSTE YouTube ONDERZOEKSBUREAU ter wereld | 7DTV
YouTube video’s zijn niet meer weg te denken uit de marketingcommunicatiemix. Maar als je YouTube in zet, wat mag je dan verwachten? Meten is weten. En dat kan al voordat je video live gaat. Yannick Abrahams staat aan het hoofd van Team5pm Labs: het eerste YouTube onderzoeksbureau van de wereld. Hoe kan deze onderzoekstak jouw videostrategie verder helpen? ⇨ Abonneer je nu op het YouTube-kanaal van 7DTV voor meer video’s: https://7dtv.link/YT
2021-10-21 - 23 min
BRAM REIJNDERS over KUNST maken, AVONTUREN beleven en AMERIKA veroveren | 7DTV
Kunstenaar Bram Reijnders haalt zijn materiaal - letterlijk - wereldwijd van de straat. Wat als een 10-daagse reis begon, liep uit in een drie maanden durend avontuur vol bizarre situaties. Hoe zet hij deze ervaringen om in kunst? En wat kunnen we van hem als ondernemer leren? ⇨ Abonneer je nu op het YouTube-kanaal van 7DTV voor meer video’s: https://7dtv.link/YT
2021-10-12 - 18 min
Bob van Iersel (mediamanager Heineken Nederland) over een GROEIEND YOUTUBE-KANAAL en BIERMARKETING
Bob van Iersel (Mediamanager Heineken Nederland) maakt met zijn team content voor de bekendste biermerken in de Nederlandse markt, zoals Heineken, Amstel en Brand. Hoe draagt video bij aan de contentstrategie van Heineken Nederland? Hoe ziet de toekomst van YouTube eruit en hoe zetten merken online video in? Ronnie Overgoor gaat in de 7DTV-serie The Future of YouTube, in samenwerking met 5PM, in gesprek met uitgevers, merken en marketingspecialisten. Heineken mediacontent Bob: “Ik ben verantwoordelijk voor alles wat op mediagebied gebeurt voor de Nederlandse markt. We werken samen met creatieve mediabureaus, maar we doen zelf ook veel. Alles wat over het merk Heineken gaat, wordt op globaal niveau aangestuurd door Heineken International.” Samenwerking Team5pm Bob: “Voor de inrichting en strategie van YouTube werken we samen met Team5pm. Zij hielpen ons in het begin vooral met het updaten van ons YouTube-kanaal, zoals het toevoegen van thumbnails, beschrijvingen, afspeellijsten en het maken van de juiste content. Bij een volgend groot project schakelen we Team5pm in om mee te denken over de strategie.” Ben je benieuwd hoe Bob van Iersel het YouTube-kanaal wil l…
2021-10-07 - 19 min
Kim Hiemstra & Elias van der Linden (Boombrush): ‘De mondzorgmarkt is saai en vastgeroest’
Voor een goede mondverzorging poetsen we twee keer per dag onze tanden. De mondzorgmarkt wordt gedomineerd door suffige en stoffige merken. Gouden Duo Elias van der Linden en Kim Hiemstra van Boombrush vindt dat dit anders kan. Hoe maken zij de tandenborstelmarkt hip en leuk? En wat maakt hun samenwerking zo goed? Deze 7DTV-aflevering uit de serie Gouden Duo’s is gemaakt in samenwerking met Centraal Beheer Zakelijk. Boombrush Elias: “Boombrush is ontstaan vanuit de samenwerking tussen Roland en mij. We vinden de markt van tandenborstels en de mondzorg saai en vastgeroest. Er zijn alleen maar reclames met teksten als ‘Mijn tandarts beweert dat’ en ‘99% meer plak verwijderen’. Het is zo’n groot alledaags onderwerp, want iedereen verzorgt zijn mond: dat kan veel leuker en hipper. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn: je hebt helemaal geen bluetooth of app nodig om mond te goed te kunnen verzorgen.” Kim: “Op het moment dat het bedrijf live ging, sloot ik aan bij fouders Elias en Roland om het online-marketing gedeelte op te pakken. (…) We hebben elkaar leren kennen op een feestje waar we het hadden over Boombrush, business, en werk. Het klikte en groeide uit tot een relatie.” …
2021-10-05 - 37 min
Ondernemer Jordy Kool: ‘Ik wilde niet in een dertien-in-een-dozijnbusinessmodel stappen’
Jordy Kool inspireert als investeerder, spreker, auteur én ondernemer. Een lange tijd zat zijn gezondheid het ondernemen in de weg. Dat was voor hem het punt om het roer om te gooien. Hij schreef het boek ‘Groeien als Kool’ dat bomvol ondernemerslessen zit. Wat kunnen we leren van zijn ondernemersavontuur? Gezondheid Jordy: “Ik wilde al langer stoppen met mijn job en was al bezig met de opvolging van mijn IT-bedrijf Infotheek. Dat werd niet met heel veel enthousiasme ontvangen. Het ziekzijn was voor mij de druppel om te stoppen. Ik heb eerder momenten in mijn carrière gehad dat ik te lang doorging en niet naar alle signalen van mijn lichaam luisterde.” Urban Gym Group “Tijdens mijn studie heb ik vier jaar lang in een sportschool gewerkt en ik wilde uiteindelijk weer terug in de sport. Toen ik 2014 geld van tafel haalde en dat snel wilde investeren, ben ik een search uit gaan zetten om iets in fitness te doen. Zo’n discountketen past niet bij mij, want ik wilde in iets bijzonders stappen. Ik liep tegen Marjolijn Meijer en Han Doorenbosch aan en ben toen ingestapt bij TrainMore. Een jaar later hebben we daar de Urban Gym Group van gemaakt in combinatie met Clubsportive en H…
2021-09-30 - 17 min
Nina Sickenga & Tessa Duste (MOSS): ‘Toen we startten, trokken we aan een dood paard’
Natuur en planten zijn goed voor onze lichaam en geest. Toch wonen we met steeds meer mensen in de stad waar het groen ons niet per se om de oren vliegt. Gelukkig zijn er meer mensen die een groenere stad in de toekomst voor zich zien, zo ook het Gouden Duo van MOSS Amsterdam. Oprichters Nina Sickenga en Tessa Duste zetten zich in voor de vergroening van de stad. Hoe is deze samenwerking ontstaan en wat maakt hen zo’n goed duo? Deze 7DTV-aflevering uit de serie Gouden Duo’s is gemaakt in samenwerking met Centraal Beheer Zakelijk. Moss Nina: “Makers Of Sustainable Spaces (MOSS) is ontstaan vanuit onze gezamenlijke visie over hoe de stad van de toekomst eruit moet zien. 80 procent van de wereldbevolking woont straks in een stedelijk gebied, terwijl een stad op dit moment niet het gebied is waar je per se wil zijn. We zijn gestart met het idee dat we de buitenkant van gebouwen konden gebruiken om de stad te vergroenen en te verduurzamen. Maar we hebben ook gezien dat steeds meer mensen met burnouts kampen, ziek zijn of niet graag heel de dag op kantoor of de werkvloer zijn. MOSS wil een gebouw koppelen aan groene oplossingen in de letterlijke zin van het woord: dus écht met …
2021-09-28 - 18 min
Oprichter Peter Minkjan (Team5pm): ‘Shorts leveren duizenden abonnees op’
Wil je punten scoren op YouTube, dan moet je meer doen dan alleen vette of interessante video’s maken. Er zijn allerlei tips & tricks om jouw video’s en YouTube-kanaal te laten groeien. Peter Minkjan (oprichter van YouTube bureau Team5pm) weet als geen ander hoe je het bekendste online videokanaal inzet voor je bedrijf. Hoe ziet de toekomst van YouTube eruit en hoe zetten merken online video in? Ronnie Overgoor gaat in de 7DTV-serie The Future of YouTube, in samenwerking met Team5pm, in gesprek met marketingspecialisten. Team5pm Peter: “We hebben het hartstikke druk en groeien snel. We zijn drie jaar geleden met z’n viertjes gestart en ondertussen zijn we met een team van 80 mensen. Vorig jaar zijn we in mei gestart met Studio Catwise: een productiestudio. We hadden al veel adviesklussen en zijn samen met Frank de Wit van Endemol met Studio Catwise begonnen. Daarmee hebben we twee merken: 5PM en Studio Catwise. Begin dit jaar hebben we alles teruggebracht naar één merk - één organisatie als Team5pm - omdat het intern en voor klanten makkelijker is (…) Ik ben Chief Product Officer. Ik focus me niet op de financiële zaken, niet op de algemene zaken maar écht op het inhou…
2021-09-23 - 20 min
Marck Harmes & Rocco Chin (Stanislaus Brewskovitch): Van bierbrouwen thuis, naar een alles omvattend concept.
De bierbrouwers schieten als paddenstoelen uit de grond. Jeugdvrienden Marck Harmes en Rocco Chin van Stanislaus Brewskovitch steken er met kop en schouder bovenuit. Naast bier brouwen organiseren zij hun eigen festivals, openen een eigen bierwinkel en zetten een horecazaak op. Wat maakt dit duo zo succesvol en hoe is de samenwerking ontstaan? Deze 7DTV-aflevering uit de serie Gouden Duo’s is gemaakt in samenwerking met Centraal Beheer Zakelijk. Stanislaus Brewskovitch Marck: “We kennen elkaar al vanaf de kleuterklas. Ik heb ervaring in marketing en reclame, waarbij ik veel opdrachten voor biermerken heb gedaan. Tijdens een klein bierfestival kwam ik Rocco tegen waar hij mij vertelde dat hij iets met bier ging doen en dat hij hulp nodig had bij het maken van een poster. Hij had veel ideeën maar we hadden beide niet veel budget. De oplossing? Als betaling ontving ik een deel van het bedrijf.” Rocco: “Ik wilde eigenlijk wat voor mezelf doen en ik was al bier aan het brouwen. Daarnaast wilde ik een keer een groot rockfestival organiseren. De combinatie van die twee, was een begin om langzaam uit te bouwen. Ik heb een vijf jarenplan gemaakt met vijf verschillende ideeën, waar…
2021-09-21 - 23 min
In welke vorm gaan we metaverse gebruiken? Techexpert Jarno Duursma vertelt
De ontwikkelingen op het gebied van tech gaan sneller dan het licht. Metaverse is de volgende stap van ons onmisbare en vertrouwde internet. Techexpert Jarno Duursma dompelt zich dagelijks onder in dit onderwerp. Wat staat ons allemaal te wachten en wat kunnen we met metaverse? Metaverse Jarno: “Door de coronapandemie zijn we steeds meer gewend geraakt aan sociaal overleg via online-kanalen. Alles verplaatst zich richting online: dat hebben we geïntegreerd in ons dagelijks leven. Technisch hebben er een flink aantal verbeteringen plaatsgevonden. Dan doemt opeens de vraag op: wat als we deze lijn doortrekken? Dan komen we met z’n allen in een driedimensionale, virtuele ruimte. Het is een extra laag boven het internet en boven op onze eigen wereld. Doormiddel van VR of AR kun je switchen tussen deze verschillende werelden. Op die manier creëer je driedimensionaal internet.” Ben je benieuwd hoe techexpert Jarno Duursma naar de toekomst van internet kijkt en wat dat voor ons kan betekenen? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-09-07 - 17 min
Ondernemer Annemarie van Gaal: ‘Het was mijn droom om hypotheekvrij te leven’
Het grote publiek kent Annemarie van Gaal van televisieprogramma’s en haar column in De Telegraaf. Haar financiële kennis en expertise put ze uit eigen ervaring en ze heeft in haar carrière al drie keer een eigen bedrijf verkocht. Wat is haar ondernemersverhaal? Hoe heeft ze een financiële klapper kunnen maken en wat zijn haar tips? Deze 7DTV-aflevering uit de serie Dream Exits is gemaakt in samenwerking met bedrijfsovernamespecialist No Monkey Business. Independent Media Annemarie: “In de jaren 90 woonde ik in Rusland. In 1991 ben ik samen met mijn toenmalige zakenpartner, Derk Sauer, Independent Media gestart. De organisatie bestond uit twintig tijdschriften, vier dagbladen, vakbladen en vakbeurzen. Een megagroot bedrijf dat we verkochten toen we 700 à 800 man in dienst hadden.” “We hebben eigenlijk twee verkoopmomenten gehad. Het eerste toen we een minderheidsbelang wilden verkopen aan een Russische oligarch. Het bedrijf was nog steeds 100% Nederlands en we merkten dat de oligarchen heel veel macht kregen. Ze wilden allemaal een deel van ons bedrijf kopen, omdat we het meest “sexy” mediabedrijf waren. Het was de glorietijd van de Russische democratie, onafhankelijke…
2021-08-31 - 17 min
Hoe groei je in twee jaar van 14 naar 100 miljoen euro omzet? Loes Daniels vertelt
Steeds vaker wordt er een beleving cadeau gedaan in plaats van een fysiek cadeau. Loes Daniels (Founder Experiencegift) sprong in dit gat en richtte Hotelgift op: de cadeaukaart die je geeft voor een wereldwijde reiservaring. In 2020 is ze opgenomen in de Quote Top 100 Jonge Miljonairs met een omzet van 14 miljoen. Wat is haar ondernemersverhaal? En wat zijn haar toekomstplannen? Experiencegift Loes: “Met Experiencegift maken we het mogelijk om iemand een ervaring cadeau te geven. We zijn in 2014 gestart met Hotelgift: een cadeaukaart voor meer dan 270.000 hotels wereldwijd. In 2017 hebben we Flightgift gelanceerd: een cadeaukaart voor alle grote airlines. En in 2019 Activitiygift de cadeaukaart voor activiteiten. Ik ben Experiencegift begonnen, omdat het nog niet bestond. Er zijn nationale kaarten voor hotels, maar er was nog geen cadeaukaart waarmee je iemand een hotelovernachting wereldwijd cadeau kon geven. Ik werkte jaren geleden bij Ernst & Young en als een echte consultant ben ik een Excel gaan bouwen. Wat heb ik nodig? Wat zou het stappenplan zijn? Is er vraag naar? De giftcardmarkt groeide toen al elk jaar met meer dan 10% en dat doet het nog steeds.” Be…
2021-08-24 - 19 min
Videomanager Francine Bout (ANWB): ‘Geld verdienen met onze video’s is niet het doel’
De ANWB is meer dan een wegenwachtservice: ze zijn er voor je wanneer je onderweg of op je bestemming bent. Daar kon de onlinewereld niet op achterblijven. Met het aantrekken van Francine Bout (Online Video Manager ANWB) is het YouTube kanaal in een korte tijd van 5.000 naar ruim 40.000 subscribers gegroeid. Wat kan videocontent bijdragen voor de ANWB? En wat is hun strategie? Hoe ziet de toekomst van YouTube eruit en hoe zetten merken online video in? Ronnie Overgoor gaat in de 7DTV-serie The Future of YouTube, in samenwerking met 5PM, in gesprek met marketingspecialisten. ANWB videocontent Francine: “Ik ben verantwoordelijk voor alle videocontent van de ANWB op onze online-kanalen. Ons YouTube kanaal zien we als owned-media. Ik werk binnen de afdeling corporate communicatie, waar ik samenwerk met de collega’s die onze Facebook- en Instagrampagina beheren. Samen met team-video en leuke bureaus werken we aan de productie van al onze video’s. (…) We werken met een wekelijkse, vaste programmering: vrijdag een autoreview, zaterdag een wegenwachtvlog en daaromheen – in het kader van campagnes – bijpassende video’s of videoseries waarvan we denken dat mensen het leuk vinden om…
2021-08-17 - 15 min
Onderzoeksjournalist Sander Heijne: ‘Investeer in de kracht van de samenleving’
In de wereld is er maar een klein percentage dat écht veel geld verdient. In onze samenleving moeten veel mensen hard werken om rond te kunnen komen. Onderzoeksjournalist Sander Heijne dook dieper in dit onderwerp en schreef samen met onderzoeker Hendrik Noten het boek Fantoomgroei. Hoe heeft onze economie zo kunnen ontsporen? BOOKSTORIES In de 7DTV-serie Bookstories - in samenwerking met uitgeverij Business Contact – krijg je belangrijke ondernemerslessen van inspirerende auteurs van businessboeken. Meer info op de website van Business Contact. Podcast, managementboek & Fantoomblog In hun podcast ‘Fantoomgroei’ bespreken Sander Heijne en Hendrik Noten wat hen opvalt in de actualiteit. Komt de politiek al los van het beleid dat ons zoveel fantoomgroei heeft opgeleverd? Of gaan ze door op oude voet. Luisteraars komen in de podcast aan het woord via de Fantoomlijn. In het boek ‘Fantoomgroei’ leggen de heren uit dat onze economie al ver voor de coronacrisis ontspoorde. Bedrijfswinsten zijn sinds de jaren tachtig geëxplodeerd, maar werkenden zagen de economische groei nauwelijks terug in hun portemonnee. Vitale sectoren als de zorg, het onderwijs en de politie werden onde…
2021-08-10 - 18 min
Kees Verhoeven (Bureau Digitale Zaken): ‘ICT-projecten kosten de overheid 1 tot 5 miljard te veel'
Voormalig Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (D66) was een lange periode tech specialist in de politiek. Na tien jaar wilde hij zich meer met inhoudelijke onderwerpen bezighouden. Hij sloeg het ondernemerspad in en richtte zijn adviesbureau op: Bureau Digitale Zaken. Hoe gaat hij met zijn nieuwe onderneming het verschil maken? Politiek Kees: “De politiek uit: dat bevalt goed. Na tien jaar begon ik te merken dat ik het inhoudelijk nog steeds ontzettend leuk en uitdagend vond maar dat ik het politieke proces steeds vermoeiender vond worden. Letterlijk en geestelijk, je moet heel de tijd aanwezig zijn en je wordt ook nog eens constant afgeleid. Ik wilde juist meer met inhoudelijke onderwerpen bezig zijn.” Bureau Digitale Zaken “Het bureau adviseert branches, overheden en bedrijven op het gebied van digitale vraagstukken. Ik word bijvoorbeeld ingehuurd als adviseur voor datacenters: die hebben aan de ene kant een belangrijke rol in wat betekent Nederland in geopolitieke vraagstukken en hoe zelfstandig zijn we. Aan de andere kant hebben we enorme duurzaamheidsvraagstukken. Daarmee wil ik ze helpen zodat zij een koers varen die ik vind passen bij de toekomst van Nederland. Ik wil …
2021-08-03 - 18 min
CEO Martijn van der Hoeden (No Monkey Business): ‘Bij de verkoop van je bedrijf, kijk je door de bril van de koper.’
Er zijn meerdere redenen om de keuze te maken om je bedrijf te verkopen. Martijn van der Hoeden heeft eerst zélf ervaren hoe het is om een techbedrijf te verkopen en het hele verkooptraject te doorlopen. Vanuit die ervaring heeft hij No Monkey Business opgericht: de bedrijfsovernamespecialist in de techbranche. Wat is zijn ondernemersverhaal? Deze 7DTV-aflevering uit de serie Dream Exits is in samenwerking met bedrijfsovernamespecialist No Monkey Business gemaakt. Assistance Software Martijn: “Ik heb zelf ervaren hoe het is om een bedrijf te verkopen. Ik heb toen een verkoopplan gemaakt voor het bedrijf: Assistance Software. We wilden onze missie volbrengen en zorgen dat we snel doorgroeiden. Bij Assistance Software maakten we projectmanagement software. Je ziet bij techbedrijven dat de technologische houdbaarheid van je software steeds korter wordt. Ik merkte dat ik wilde focussen op softwareontwikkeling en de marketing, maar niet het implementeren.” Verkooptraject bedrijf “De software was heel erg goed, alleen die grote global deals konden we niet sluiten. Dat begon mij te irriteren: ik wilde Champions League spelen. Als je dat wilt doen, moet je heel snel doorgroei…
2021-07-27 - 18 min
E-sporter Eldridge O’Niel: ‘Ik wil een rolmodel zijn voor jonge E-sporters’
Een voetbalgame is veel meer dan een potje voetbal spelen achter je spelcomputer. E-sporter Eldridge O’Niel heeft een florerende E-carrière opgebouwd in de (voetbal)gamewereld. Hoe bouw je zo’n carrière op? Hij deelt zijn inspirerende verhaal. E-Sporter Eldridge: “Ik ben een professioneel E-sporter. Ik vertegenwoordig als voetbalgamer het Nederlands elftal van de KNVB: E_oranje. Het is mooi om na jarenlang gamen je eigen land te vertegenwoordigen op het EK. Vorig jaar ging het EK niet door, maar in de gamewereld wel.’ PES-speler “Fifa en PES worden gemaakt door twee verschillende ontwikkelaars. Fifa door EA en PES door KONAMI. EA is een veel groter bedrijf dan KONAMI: ze kopen alle licenties op, hebben veel meer geld waardoor ze een monopolie positie hebben. Daarom is FIFA meer mainstream en wordt het door jongeren gespeeld. Als ik bij FIFA zou spelen zou ik een van de velen worden, bij PES krijg ik de kans om bij de top van de wereld te spelen.” Ben je benieuwd hoe Eldridge O’Niel de top heeft weten te bereiken in de gamewereld? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-07-20 - 19 min
Xander Czaikowski (Talpa Network): ‘Mensen zijn uitgekeken op Netflix, Disney+ en Amazon Prime’
Video on demand is niet meer weg te denken uit het huidige media-aanbod. Met de komst van Xander Czaikowski (Director Digital Distribution & Partnerships Talpa Network) is een online team opgezet om KIJK – het online platform van Talpa – op de kaart te zetten. Wat is zijn strategie? Director Digital Distribution & Partnerships Talpa Network Xander: “Ik zorg voor de distributie van onze Talpa audio- en videocontent die digitaal plaatsvindt. Denk aan het luisteren van radio op je Sonos device of het kijken van Chateau Meiland op YouTube of KIJK.nl. Binnen Talpa hebben we een nieuwe opzet: alles en iedereen die aan digitale touchpoints werkt, hebben we samengevoegd in een Talpa’s online platform topteam. Dat is een team van 120 man die werken aan alle websites, apps en platformen die we zelf beheren. Dat zijn marketeers, product owners, productmanagers, solution architecten en tech leads.” Ben je benieuwd wat de nieuwe YouTube strategie van Xander Czaikowski voor Talpa en KIJK is? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-07-13 - 17 min
Als tropenarts ondernemen en impact maken? Niek Versteegde doet dit als CEO van GOAL 3
Als je als tropenarts merkt dat je met een paar simpele hulpmiddelen een grote impact kan maken, kom je in actie. Hoe mooi is het als je het ondernemerschap en je medische kennis kunt combineren? Niek Versteegde (tropenarts & CEO van GOAL 3) combineert zijn kennis en rol bij GOAL 3: het bedrijf dat medische technologie maakt voor ontwikkelingslanden. Wat is zijn drijfveer? GOAL 3 Niek: “Ik ben een ondernemende tropenarts. Ik heb ik in Tanzania gewerkt waar ik twee rollen combineerde. Enerzijds was ik projectmanager van mijn stichting: Stichting Vrienden Sengerema Hospital. Anderzijds bood ik klinische zorg aan. Één project was het voorraadbeleid van het ziekenhuis herzien, het andere grote project het opzetten van een couveuseafdeling. Vanuit daar ontstond de inspiratie om op een schaalbare manier meer impact te maken. Ik geloof niet in politiek, want het is per definitie niet grens gebonden én het is traag. Ik geloof er ook niet in dat je op een schaalbare manier iets kan doen met giften: daarmee onderhoud je onafhankelijkheid. Een onderneming is een goede manier om dat te doen, maar is geen concreet startpunt. Dat ontstond drie jaar geleden toen ik mijn compagnon Bart …
2021-07-06 - 23 min
Erica Renkema over CHATEAU MEILAND, samenwerking TALPA en nieuwe WEBSHOP
We maakten voor de eerste keer kennis met de Meilandjes bij het programma Ik Vertrek. Tien jaar later zijn ze razend populair met hun reality serie Chateau Meileind, er verschijnen boeken én kledinglijnen. Hoe gaan ze om met deze populariteit? En wat is het ondernemersverhaal achter de familie? Erica Renkema – het ondernemersbrein – deelt het verhaal. Ondernemer Erica: “Wij zijn in 1993 begonnen met ondernemen: Martien begon samen met zijn zus een winkel in Lisse. Als partner zaten we daar financieel ook in met een lening en ons huis als onderpand. Het leuke van zelfstandig ondernemen is dat je gewoon je eigen ding kan doen: op inkoop volg je je hart. Koop je iets dat de klant mooi vindt? Dat weet je eigenlijk nooit, dus volg je je eigen hart.” De Meiland-onderneming “In onze BV zit alles wat we met tv doen, dat moet je vanuit een bedrijf doen. We hebben nu twee BV’s – vroeger waren het er meer – en sinds gisteren heb ik daar een nieuw activiteit aan toegevoegd. Een webshop, maar daarover later meer.” Ben je benieuwd hoe Erica Renkema en haar familie hun onderneming tot zo’n succes hebben gemaakt? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-07-01 - 21 min
CEO Marthijn Pieters (Online Seminar): ‘Online seminars: door corona nu écht booming’
Webinars zijn al jaren op de markt, maar bleef lang een onderschoven kindje. Door de coronapandemie zijn online seminars niet meer weg te denken uit de communicatiemix. Marthijn Pieters (CEO Online Seminars) deelt zijn ondernemersverhaal en welke kansen er voor bedrijven liggen bij het organiseren van een online event. Online Seminar Marthijn: “We zijn actief op de congresmarkt – die nu wat rustiger is – maar internationaal vertegenwoordigd is. We maken interactieve uitzendingen: online seminars die op dit moment booming zijn. De voorwaarde is dat je luistert naar de 1000 man aan de andere kant van de lijn, zodat het altijd interactief is. Doe je dat niet, kan je beter een ander medium gebruiken. (…) Twaalf jaar geleden hebben we de naam Online Seminar vastgelegd: deze naam dekt de lading heel aardig. Wij zijn van origine een Nederlandse onderneming met vijftig medewerkers die voornamelijk werkzaam zijn op ons Amsterdamse hoofdkantoor. Daarnaast hebben we kantoren in Brussel en Madrid. Ben je benieuwd waarom Marthijn Pieters pas aan het begin staat van de online events? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-06-29 - 21 min
Oprichter everywhereIM René Kock: ‘Wij willen we de zorg meetbaar én beter maken’
De medische wereld en het digitale zorglandschap zijn allebei vol in beweging. Deze domeinen versterken elkaar als je ze op de juiste manier met elkaar verbindt. René Kock (oprichter van everywhereIM) is expert op dit gebied. Hij ontwikkelt apps voor de medische wereld om de zorg meetbaar en beter te maken. René: “In 2011 heb ik mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als appbouwer en ontwikkelde ik twee apps voor farmaceuten. Ik kreeg steeds meer klanten en ging met arts Erik Edelman samenwerken op het snijvlak van IT en zorg. Vanaf dat moment zijn we ons gaan focussen op de medische zorg. (…) De zorg is al twintig jaar een groeimarkt en dat blijft het ook de komende veertig jaar. Deze markt is – ook door corona – langzaam. Mede hierdoor zien we dat digitaal werken écht werkt.” Ben je benieuwd hoe René Kock met zijn bedrijf de grootste medische app uitgever kan worden? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-06-22 - 20 min
Hoe zorg je ervoor dat jouw merk een favoriet merk wordt? Gijs Huisman (G20) vertelt
Favoriete merken: iedereen heeft ze. Hoe zorg je ervoor dat jouw merk voor velen een favoriet merk wordt? Gijs Huisman (G20) vertelt waar je mee kunt beginnen. De theorie van Lawrence De theorie van Lawrence is een van de theorieën die Gijs Huisman toepast wanneer hij kijkt naar de branding van een organisatie. ‘Er zijn vier type drijfveren en met deze theorie wordt er gekeken naar waar mensen intrinsieke en basale motivatie vandaan halen. De vier drijfveren: Acquire: je krijgt energie van het vergaren van bijvoorbeeld spullen. Defend: wat je opgebouwd hebt, wil je beschermen. Bond: je bent graag in connectie met anderen en Learn: je krijgt energie van het constant hebben van nieuwe prikkels. Deze vier drijfveren zitten in ieder mens, maar kunnen niet allemaal dominant zijn. Dat geldt ook voor bedrijven en daar ga ik naar op zoek.’ Klik hier voor meer informatie over drijfveren. Ben je benieuwd hoe Gijs Huisman zorgt dat jouw bedrijf een lovebrand wordt? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-06-17 - 9 min
Advocaat Nienke Bernard: ‘Volgens de AVG hebben scholen een verantwoordingsplicht’
Wat als je als onderwijsinstelling te maken krijgt met ICT-problemen zoals een datalek of cybercriminaliteit? En wie is daar dan juridisch verantwoordelijk voor? En wat kun je doen om jouw instelling beter te beschermen? Hierover ga ik in gesprek met IT-advocaat Nienke Bernard van Greenberg Traurig. In de 7DTV-serie Breens gaat Ronnie Overgoor in gesprek met professionals over digitalisering en innovatie in het onderwijs. Deze serie wordt in opdracht gemaakt van Breens, een contentplatform dat zich richt op alle professionals uit het onderwijs, overheid en het bedrijfsleven die betrokken zijn bij onderwerpen als onderwijsinnovatie, digitalisering van het onderwijs en technologie. Onderwijsinstelling is een snoepwinkel voor cybercriminelen Als onderwijsinstelling beheer je ontzettend veel kwetsbare informatie en gegevens over alle huidige en oud-leerlingen. Er valt voor criminelen veel te halen. Het is daarom van groot belang dat je als organisatie maatregelen treft. De nieuwe AVG geeft de standaard aan waaraan je moet voldoen. Pas daar je beleid op aan en zorg dat je van alle kanten beschermd bent. Breng in kaart wat de risico’s zijn en leid je mensen op. Leer docenten en …
2021-06-15 - 23 min
Pieter Schoen (investeerder): ‘Start met ondernemen in je studietijd’
Rasondernemer en investeerder Pieter Schoen verkocht drie jaar geleden zijn bedrijf: de Nederlandse Energie Maatschappij. Door deze verkoop is er financiële ruimte gekomen om volop aan de slag te gaan als investeerder. In wat voor projecten investeert hij? Van welke ondernemers wordt hij enthousiast? En wat brengt zijn deelname aan Dragons' Den hem? Investeerder Pieter: “Samen met mijn compagnon Harold Swinkels begon ik als Sjors van de Rebellenclub: de enfant terrible in de energiemarkt. Drie jaar geleden verkochten we ons kindje: de Nederlandse Energie Maatschappij. Het geldbedrag dat ik overhield aan de verkoop gaf aan de ene kant een enorme vrijheid. Aan de andere kant voel je een verplichting: hoe ga je met dat grote bedrag om en hoe ga je op een goede verantwoordelijke manier investeren?” Dragons' Den “Na al die jaren zelf ondernemen, merk ik dat ik investeren in nieuwe ondernemers nóg leuker vindt dan het ondernemen zelf. Dat is nu mijn bread & butter: het selecteren van pareltjes om daarin te investeren.” Ben je benieuwd hoe Pieter Schoen zijn nieuwe scale-up investeringen selecteert? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-06-08 - 20 min
'Fotograaf Jasper Suyk over zijn depressie, de liefde en zijn carrière’
Met zijn oog voor detail stileert fotograaf Jasper Suyk de mooiste plaatjes, gooit hij hoge ogen op social media en hij is ook nog eens de grote liefde van zangeres en musicalactrice Romy Monteiro. Maar voelt hij zich wel comfortabel in deze snelle wereld? Een gesprek met Jasper over depressie, de liefde en zijn carrière. Top fotograaf Jasper: “Ik heb veel artiesten gefotografeerd, zowel nationaal als internationaal. Ik plaats veel naakt op mijn social kanalen: ik heb gemerkt dat een groot gedeelte van mijn volgers daarmee is gevormd. Als ik foto’s van mannen plaats is er minder respons. 90% van mijn fotografie zijn artiesten en opdrachten, de overige tien procent is naakt.” Amerika “Ik heb altijd veel doelen voor mezelf gesteld, achteraf gezien heb ik misschien te vroeg gepiekt. Daardoor verlegde ik mijn grens steeds sneller en wist ik niet goed met wie ik wilde werken. Op die manier heb ik een poging gewaagd in Amerika, waar – op mentaal vlak - precies hetzelfde gebeurde. Vanaf de derde keer dat ik in Amerika was, mocht ik de zoon van Snoop Dogg fotograferen. Maar had ik daar dan wel zin in?” Ben je benieuwd hoe Jasper Suyk zijn depressie bespreekbaar maakt en er me…
2021-06-01 - 17 min
‘Hoe maak je van bagger een hoogwaardig materiaal?’ Eva Aarts van Waterweg legt uit
Circulair ondernemen of ontwerpen is een trend. Eva Aarts (mede-oprichter Waterweg) gaf bagger een volledig nieuwe betekenis. Zij ontwierp samen met haar collega een stoeptegel van bagger waar het water doorheen kan zakken. Eva: “Van bagger maken wij waterpassende bestrating. Dat houdt in dat we tegels maken met een halve verharding van bagger. Deze tegels hebben een open structuur waar water doorheen kan zakken. Tuinen in binnensteden worden helemaal vol betegeld: wanneer het heel hard regent, kan het water daardoor niet de grond in zakken. Dat is niet goed voor de natuur en het water stroomt al het riool in. Daarmee veroorzaken we overstromingen in het riool en het is niet goed voor de biodiversiteit in een stad. Ben je benieuwd hoe Eva Aarts heel de keten van bagger tot stoeptegel aan elkaar verbindt? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-05-25 - 16 min
Dolly van den Akker (MPG.Group): 'De rol van influencers neemt af ten opzichte van de experts'
Waar liggen kansen van bedrijven op het gebied van content marketing? (Dolly van den Akker (CEO MPG.Group) runt een bedrijf dat uitblinkt op het gebied van strategie, creatie en content. Hoe geeft zij leiding aan een sterk groeiende organisatie? Sterk groeiend Dolly: “Onze focus ligt op sterke groei: we willen binnen een paar jaar een groot netwerk neerzetten in Nederland en in de Benelux. In 2019 waren er vijftien gegadigden die interesse hadden om MPG te kopen. Uiteindelijk is daar Globitas uitgekomen: een investeringsclub waar we intensief mee samenwerken. Prettig aan deze club is dat er mannen inzitten met een groot netwerk.” Ben je benieuwd hoe Dolly van den Akker binnen een jaar van 100 medewerkers naar 150 man personeel wil groeien? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-05-18 - 21 min
Wat zijn de vijf faalfactoren van de digitale transformatie? Auteur Menno Lanting geeft tips
Je kunt als ondernemer niet meer om de digitale transformatie heen. Om mee te blijven doen in deze snelle wereld is digitaliseren een must. Spreker en auteur Menno Lanting bespreekt in zijn boek ‘Uit het transformatiemoeras’ de vijf faalfactoren waar het bij organisaties vaak misgaat op het gebied van digitaliseren. BOOKSTORIES In de 7DTV-serie Bookstories - in samenwerking met uitgeverij Business Contact – krijg je belangrijke ondernemerslessen van inspirerende auteurs van businessboeken. Overnemen bedrijf Menno: “Ik ben met het schrijven begonnen omdat ik in een onderzoek las over dat ‘moeras’. Negentig procent van de organisaties gaven aan dat ze problemen hadden met de digitale transformatie. We horen allemaal juichende verhalen over dat het zo veel brengt en hoe het allemaal moet. Er is alleen heel weinig onderzoek gedaan naar waarom het mis kan gaan. Als 95% aangeeft dat het misgaat, dan triggert mij dat. (…) McLaren, Stena Line en Philips heb ik er als voorbeeld uitgehaald omdat het organisaties zijn die echt een visie hebben op die digitale transformatie, drie hele verschillende visies. McLaren laat zien dat de kennis die je hebt opgedaan in de automotive branch…
2021-05-11 - 13 min
Kristel Groenenboom: 'Als 23-jarige vrouw werd ik directeur van een mannenbedrijf’
Op 23-jarige leeftijd neemt Kristel Groenenboom (directeur Containter Service Groenenboom) het containerservicebedrijf over van haar vader. Kristel gooit het over een andere boeg en specialiseert zich in speciale - op maat gemaakte containers. Hoe houdt ze zich staande als jonge vrouw in een wereld die voornamelijk door mannen wordt gedomineerd? Overnemen bedrijf Kristel: “Als meisje van vier wilde ik het bedrijf van mijn vader al overnemen. Als ik de geur van het lassen rook en al die mannen met kappen bezig zag, was ik altijd onder de indruk. Ik ging al veel met mijn vader mee en had mijn studiekeus erop aangepast. Toen ik ouder werd is die droom altijd gebleven. Mijn vader zei op zijn 70ste: ‘je kan beter nu het bedrijf overnemen, zodat ik je kan helpen voordat ik te oud ben.’ Bij veel familiebedrijven zie je dat men vaak te laat is met overstappen naar de volgende generatie. Dat was iets wat mijn vader absoluut niet wilde. Het was goed voor het bedrijf om tijdig voor de overname te zorgen.” Ben je benieuwd naar de unieke container ontwikkelingen van Kristel Groenenboom? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-05-04 - 16 min
Hoe word je beter gevonden in Google? Vijf SEO-tips van Pieter Borst (SDIM Online Marketing)
Goed vindbaar zijn via Google, kan je als organisatie veel brengen. Maar wat is de beste tactiek? En hoe weet je wat je beste kansen zijn? Pieter Borst (CEO SDIM Online Marketing) is expert op het gebied van SEO en deelt vijf tips. Goede vindbaarheid in Google Pieter: “SEO is een traject van de lange adem en je moet goed weten wat je ermee wilt bereiken. De doelstelling: ‘ik wil morgen op nummer één staan met één keyword’, is niet realistisch en haalbaar. Je wilt duidelijk en helder voor ogen hebben waarom je SEO gaat inzetten. Onder aan de streep wil je meer resultaat. (…) Als je op merkbekendheid richt, zijn de sets aan keywords waarop jij gevonden wil worden waarschijnlijk algemener, dan wanneer jij heel gericht omzet wil genereren. Dan ga je juist op aankoop gerichte keywords focussen.” Ben je benieuwd welke bruikbare SEO-tips Pieter Borst geeft voor jouw bedrijf? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers! Klik voor alle handige SEO tools op de SDIM link
2021-04-29 - 18 min
Bouke Weber (hospitality): ‘Mijn blogverhaal over mijn zieke vrouw explodeerde op LinkedIn’
Hotelier Bouke Weber zorgde tien jaar lang voor zijn zieke vrouw. Een half jaar geleden overleed ze – alsnog – zeer onverwachts. Hoe ga je om met dit verlies? En hoe ga je weer aan de slag in de hotelbranche in tijden van corona en een lockdown? Hij deelt zijn verhaal. Afscheid nemen Bouke: “Exact een half jaar geleden werd mijn vrouw opgenomen in het ziekenhuis. Ze deed mee met een veelbelovende studie waarbij er kans was op genezing. Iets wat wij tien jaar geleden nooit hadden gedacht, omdat de levensverwachting toen nog drie jaar was. We zaten al zeven jaar in de bonus en toen was daar dus ook een kans op genezing. Alleen moet ik nu – een half jaar later – constateren dat het niet is gelukt. Althans, ze is uiteindelijk wel genezen in remissie alleen met allerlei extra moeilijkheden. Complicaties hebben ervoor gezorgd dat ze in de nacht van 21 op 22 december is overleden. Exact na drie maanden dat ze 50 jaar is geworden, ook iets dat we nooit hadden verwacht. Ben je benieuwd wat er gebeurde toen Bouke Webers in een blog zijn verhaal deelde? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-04-20 - 18 min
Lars Evers (co-founder Jellow): ‘De freelance business is booming en wordt alleen maar groter’
Freelancers zitten op dit moment niet verlegen om werk, na de eerste coronagolf kiezen organisaties er massaal voor om opdrachten uit te zetten bij zzp'ers. Maar waar vind je nou die écht goede freelancer? Lars Evers richtte in 2012 het on-demand platform voor freelancers op: de plek waar opdrachtgevers en freelancers elkaar vinden. Wat is zijn verhaal? Jellow Lars: “We zijn uniek in de markt: bij ons maak je gebruik van een abonnementsvorm in plaats van een fee-vorm. Veel bedrijven pakken een deel van het uurtarief of zetten er een fee bovenop voor bemiddeling. Wij doen dat niet, op het moment dat je iemand vaker nodig hebt, kies je een abonnementsvorm en ben je van alle fees af. (…) We richten ons op organisaties die vaker freelancers inhuren. Een abonnementsmodel werkt al goed vanaf drie freelancers per jaar.” Ben je benieuwd hoe Lars Evers met Jellow een nieuwe positie in de markt verwerft? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-04-15 - 17 min
Frank Peters over leiderschap en integriteit in zijn boek 'Het juiste doen als niemand kijkt'
Door smartphones en social media is iedereen een potentieel journalist. In leiderschap is het belangrijk om integer en eerlijk te handelen. Specialist in reputatie-, crisis en issuemanagement Frank Peters schreef een boek vol tips voor leiders van nu. Integriteit Frank: “Het boek gaat over integriteit, over lessen uit de filosofie en ethiek voor leiders van nu. Wanneer alle schijnwerpers op je gericht staan is het heel makkelijk om het juiste te doen. Maar integriteit is juist het goede doen wanneer niemand op je let. Integriteit is van iedereen: van de koffiedame in een onderneming tot de CEO van een bedrijf. De politiek of non-profit organisaties: integriteit speelt voor iedereen een heel belangrijke rol.” Ervaring Frank: “Ik zit dertig jaar in de reputatiemanagement, crisiscommunicatie en issuemanagement. Ik adviseer opdrachtgevers in bedrijfsleven, overheid, non-profit organisaties, maar ook individuele personen op het gebied van reputatie of op het gebied van correct en integer handelen. Het is een thema dat in mijn advieswerk dagelijks aan de orde komt.” Ben je benieuwd welke elementen Frank Peters in zijn boek bespreekt? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voo…
2021-04-13 - 13 min
Paul van Workum (mede-oprichter Stichting Appt): ‘Iedereen moet gebruik kunnen maken van apps’
In de digitale wereld worden door handige apps allerlei zaken steeds makkelijker. Maar wat als je de app niet (goed) kunt gebruiken door een beperking? Paul van Workum is mede-oprichter van Stichting Appt. Deze stichting streeft ernaar om apps voor iedereen toegankelijk te maken. Drempel verlagen Paul: “Stel je gaat naar de supermarkt en er ligt een flinke drempel waardoor één op de drie mensen alleen met heel veel moeite binnen kan. Iemand in een rolstoel of met een andere beperking kan zelfs helemaal niet naar binnen. Waar je in de supermarkt met een paar man iemand over de drempel tilt, is dat online niet mogelijk. Daar ligt een enorme kans: als het online goed geregeld is, kan je met verschillende middelen super coole dingen doen. Als het niet goed geregeld is, kan je helemaal niet meedoen. Dat zijn de twee tegenstrijdige kanten van toegankelijkheid. Op het gebied van websites zijn hier al veel organisaties in actief, maar op het gebied van apps nog niet. Daarom zijn we vorig jaar met Stichting Appt gestart.” Stichting Appt Paul: “Jan Jaap de Groot en ik wisten dat we anderhalf jaar de tijd hadden voordat overheden zichzelf een wettelijke verplichting hadden opgelegd, voo…
2021-04-08 - 20 min
Ondernemer Hein Noortman heeft een ernstig klimongeval meegemaakt: hoe vond hij zijn veerkracht terug?
Als volleerd klimmer en hardwerkende ondernemer gebeurde het ondenkbare: in een klimhal valt Hein Noortman (ondernemer) vijftien meter naar beneden. Wonder boven wonder overleeft hij de val en revalideert. Hij is zijn zicht volledig kwijt. Vandaag de dag is hij met zijn bijzondere verhaal een inspirerende spreker en deelt zijn verhaal. Tegenslag Hein: “Eind 2016 had ik het plan om met een paar vrienden te gaan ijsklimmen in de Alpen. Dat deden we vaker: in de zomer rotswanden en in de winter ijswanden beklimmen. We gingen nog even trainen in de klimhal om de laatste puntjes op de i te zetten. Daar hebben we een fout gemaakt met het leggen van de zekering. Ik hing op vijftien meter hoog en schoot uit het touw waardoor ik zo naar beneden klapte op een betonnen vloer. Letterlijk alles was gebroken en verbrijzelt. Ik lag vijf weken in coma. (…) Toen ik wakker werd, kon ik nog minder dan een baby. Ik kon niet slikken, ik kon niet praten, ik kon me niet bewegen ik kon niks. Ik kon ook niets meer zien, dat is gebleven. Mijn zicht is voor 100% weg.” Ben je benieuwd hoe Hein Noorman zijn revalidatie verliep en hoe hij zijn veerkracht weer heeft gevonden? Bekijk deze nieuwe aflevering …
2021-04-06 - 19 min
Marc van Eck (auteur Businessplan op 1 A4): ‘Vergroot je kans op succes met een businessplan’
Marc van Eck is een echte multi-ondernemer. Hij is eigenaar van vijf merken, werkt als consultant en helpt ondernemers bij het maken van businessplannen én met hun branding. Hij schreef dan ook het boek ‘Businessplan op 1 A4’. Leer hoe je aan de hand van de OGSM methode een goed businessplan schrijft van maar één A4. BOOKSTORIES In de 7DTV-serie Bookstories - in samenwerking met uitgeverij Business Contact – krijg je belangrijke ondernemerslessen van inspirerende auteurs van business boeken. [WIN EEN BUSINESS BOEK] Wat is jouw businessplan-tip? De eerste vijf reacties winnen het boek van Marc van Eck ‘Businessplan op 1 A4’. Laat een comment achter! Het belang van een business plan Marc: “Een goede branding is ontzettend belangrijk, maar die branding ontstaat bij wijze van spreke in je plan. Je moet in je plan een keuze maken. Een brand creëren zonder plan leidt echt tot niks. Je kunt het toevallig goed doen, maar wil je jouw kans op succes vergroten, heb je een plan nodig” De OGSM methode In het boek van Marc van Eck ‘Businessplan op 1 A4’ wordt aangeraden gebruik te maken van de OGSM methode. Dat is een regide model. Het dwingt je te kiezen waardoor het overzichtelijk wordt…
2021-04-01 - 14 min
Peter van Ee (Leo Love Good Food): hoe je je bedrijf herontdekt na een omzetverlies van 80%
Peter van Ee floreerde met zijn cateringbedrijf Leo Love Good Food. Door corona draaide de organisatie in een keer een omzetverlies van 80%. Afgelopen zomer herontdekte Peter zijn bedrijf en hij deelt zijn verhaal. Leo Love Good Food Peter: “De naam Leo blijft goed bij mensen hangen. Vanaf de oprichting heten we Leo op het werk. Toen dachten we: alleen op het werk? We waren ook in andere bedrijfstakken bezig: moet de naam daarom niet wat opgerekt worden? Uiteindelijk hebben we gezegd: eigenlijk willen we onze endorsing toevoegen aan onze naam, dus Leo Love Good Food.” Leo Peter: “Bij de oprichting hadden we drie woorden centraal staan: Lekker, eerlijk & ongecompliceerd. Jouw lekker is anders dan die van de buurman, dus we leveren vooral maatwerk op ‘Lekker’. “Eerlijk’ in de manier van zaken doen – transparantie - maar ook op het gebied van MVO. En tenslotte ‘ongecompliceerd’: voor een vast bedrag gewoon lekker lunchen. Salades, verse soep, mooie broodje, mooie vleeswaren en verschillende kaassoorten. Een Hollandse, mooie lunch voor een vast bedrag.” Benieuwd naar de ontwikkelingen van het bedrijf van Peter wanneer de omzet met 80% afneemt door corona? Bekijk deze nieuwe …
2021-03-31 - 18 min
Peter Blaas (mede-oprichter Perfectly Basics): vanaf je zolderkamer naar een pand van 2000m2
Peter Blaas richtte in 2006 - samen mijn zijn vrouw Birgit - vanaf hun zolderkamer Perfectly Basics op: een e-commercebedrijf in mode. Nu, 15 jaar later, werkt de organisatie in een pand van 2000m2 met een team van 35 medewerkers. In gesprek met Peter over zijn e-commercebedrijf, dat nog steeds groeit. Perfectly Basics Peter: “We zijn vijftien jaar geleden begonnen. Mijn vrouw werkte in een winkel met lange wachttijden van producten. Het leek mij toen een goed idee om die producten online te verkopen. In die tijd was ik al bezig met websites bouwen voor kleine MKB’ers. Vanuit die gedachten zijn mijn vrouw en ik het zelf gaan doen: we zijn naar een producent van een kledingmerk toegereden, hebben met al ons spaargeld kleding ingekocht, een webshop gebouwd en toen konden we niet meer terug.” Tips voor een succesvol e-commercebedrijf Peter: “Je moet over de hele structuur van je organisatie - van klantbeleving tot de interne organisatie - volledige controle houden. Het is belangrijk om een deel te automatiseren. Vanuit de menselijke kant is het vooral belangrijk om goede kennis te hebben van de producten die je verkoopt. In het geval van mode is het belangrijk dat onze collega’s w…
2021-03-30 - 16 min
Noor Nezami is gevlucht uit Afghanistan en oprichter van Nobama Care: een thuis voor ouderen
Als twintiger moest Noor Nezami zijn thuisland Afghanistan ontvluchten. In de Afghaanse cultuur zorg je tot op de laatste dag voor oudere familieleden. Die opvatting is de drijfveer achter de oprichting van Nobama Care: een thuis voor dementerende ouderen. Noor deelt zijn bijzondere verhaal. Nobama Care Noor: “Met Nobama Care leveren we zorg aan mensen met een WLZ-indicatie (Wet Langdurige Zorg) en de diagnose: dimensie. Deze mensen kunnen niet meer thuis wonen. We leveren 24-uurs zorg die vergoed wordt door de zorgverzekering. Mensen wonen “thuis” en huren een ruimte bij ons. Een vastgoedbedrijf faciliteert de gebouwen aan de bewoners en wij zijn verantwoordelijk voor de zorg. Het is geen verpleeghuis, maar een ander setting waar mensen veilig en met zorg kunnen wonen. De overheid waardeert deze vorm van zorg, omdat mensen ook zelf investeren in hun verblijf. Zo hoeft er geen overheidsgeld in het verblijf geïnvesteerd te worden.” Ben je benieuwd hoe Noor Nezami als vluchteling naar Nederland is gekomen en zijn bedrijf op heeft weten te bouwen? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-03-25 - 23 min
Kemal Tas (CEO Ledstores): van lampen verkoper op marktplaats naar een miljoenenbedrijf
Ondernemer Kemal Tas (oprichter & CEO Ledstores) start zijn bedrijf vanaf zijn zolderkamer zonder KVK-nummer. Zijn eerste lampen verkocht hij via Marktplaats en een voorraad had hij niet. Vandaag de dag runt hij een miljoenenbedrijf. Wat is zijn ondernemersverhaal? Ledstores Kemal: “Ik ben gestart met de verkopen van ledverlichting voor consumenten, later heb ik dat uitgebreid met zakelijk verlichting voor kantoren, winkels en horeca. Ledstores is een e-commerce bedrijf – volledig online – en heeft nog geen winkels, maar wel een showroom. Klanten hebben daarmee wel de mogelijkheid om spullen te bekijken. De specialist in decoratieve led sfeerverlichting is gestart met één website voor consumenten en door de jaren heen werd het steeds verder uitgebreid. In totaal heb ik meer dan tien websites: voor elk land of bepaald segment een aparte webshop.” Ben je benieuwd hoe Kemal Tas met zijn nuchtere kijk zijn onderneming tot een miljoenenbedrijf heeft uitgegroeid? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol tips voor ondernemers!
2021-03-18 - 16 min
Wat zijn de 5 meest voorkomende misvattingen over branding? Gijs Huisman (G2O) aan het woord
Met branding vertel je als organisatie een verhaal vanuit de kern die door niemand geëvenaard kan worden. Over branding worden nog wel eens wat misvattingen de wereld in geslingerd. In gesprek met merkenman Gijs Huisman (G2O) over vijf misvattingen over branding. Misvattingen over branding Branding is veel meer dan merkbekendheid bij het grote publiek. Goede branding vertelt een verhaal dat klanten aantrekt en medewerkers inspireert. Het is tijd om deze branding-misvattingen de wereld uit te helpen. Gijs: “Bij marketing gaat het meer om kwantitatieve doelstellingen – bepaalde aantallen scoren bij de verkoop, target op bepaalde doelgroepen of harde specs bij diensten. Naar mijn idee gaat het bij branding meer over het leggen van een verbinding: dat is meer identiteit gedreven vanuit een diepere intrinsieke motivatie. (….) Bij branding gaat het om verbinden van twee identiteiten: je merk plus de doelgroep. Ben je benieuwd welke misvattingen Gijs Huisman de wereld uit helpt? Bekijk deze nieuwe aflevering bomvol ondernemer tips!
2021-03-14 - 17 min
Tweede Kamerlid Lisa Westerveld (GroenLinks): ‘Online onderwijs mag geen vorm worden van bezuinigen’
Hoe ziet Tweede Kamerlid Lisa Westerveld (GroenLinks) de toekomst van het onderwijs en de rol van ICT? Westerveld: “Ik wil benadrukken dat het Nederlandse onderwijs heel erg goed is.” Deze aflevering is gemaakt in samenwerking met onderwijsplatform Breens. In de 7DTV-serie Breens gaat Ronnie Overgoor in gesprek met professionals over digitalisering en innovatie in het onderwijs. Deze serie wordt in opdracht gemaakt van Breens, een contentplatform dat zich richt op alle professionals uit het onderwijs, overheid en het bedrijfsleven die betrokken zijn bij onderwerpen als onderwijsinnovatie, digitalisering van het onderwijs en technologie. Gelijke kansen GroenLinks besteedt in het partijprogramma veel aandacht aan onderwijs en wil daar de komende periode geld voor uittrekken: “Het is vooral belangrijk dat het onderwijs gelijke kansen moet bieden aan alle kinderen. Kinderen moeten elkaar tegenkomen op school, ook al zijn er verschillen tussen kinderen. We moeten de leerkracht weer in staat stellen om zijn of haar beroep uit te kunnen oefenen: kinderen vaardigheden te leren, maar ook hoe je met elkaar moet omgaan. Dat is – wat mij betreft - waar goed onderwijs om draait.” Online o…
2021-03-13 - 20 min
Kandidaat Tweede Kamerlid Mohammed Mohandis (PVDA): ‘De digitale component is onlosmakelijk verbonden met het lesgeven’
Kandidaat Tweede Kamerlid én onderwijsman Mohammed Mohandis (PVDA) vindt het essentieel om digitalisering in het onderwijs te omarmen als kans en niet te zien als bedreiging. Hoe maakt hij zich hard voor het onderwijs? Deze aflevering is gemaakt in samenwerking met onderwijsplatform Breens. In de 7DTV-serie Breens gaat Ronnie Overgoor in gesprek met professionals over digitalisering en innovatie in het onderwijs. Deze serie wordt in opdracht gemaakt van Breens, een contentplatform dat zich richt op alle professionals uit het onderwijs, overheid en het bedrijfsleven die betrokken zijn bij onderwerpen als onderwijsinnovatie, digitalisering van het onderwijs en technologie. Maatschappelijke herwaardering van de docent Mohandis vindt de waardering voor het vak docentschap door politiek, media en samenleving een belangrijk punt. “Ik maak mij daar zorgen om: dan heb ik het niet alleen over het salaris dat in veel gevallen gewoon niet aantrekkelijk is als je het vergelijkt met andere beroepen. Maar ook de manier waarop over docenten wordt gesproken en de manier waarop de politiek zich bemoeit met het onderwijs. Ik vind die autonomie van leraren belangrijk. Ook de afstand tussen best…
2021-03-12 - 17 min
Lisa van Ginneken (D66): ‘Het onderwijs staat aan de basis van gelijke kansen in de samenleving’
Innovatie en digitalisering in het onderwijs: welke ontwikkelingen worden gestimuleerd door de politiek? Kandidaat Tweede Kamerlid Lisa van Ginneken (D66) geeft aan dat onderwijs – wat betreft D66 – aan de basis staat van gelijke kansen in de samenleving. Deze aflevering is gemaakt in samenwerking met onderwijsplatform Breens. In de 7DTV-serie Breens gaat Ronnie Overgoor in gesprek met professionals over digitalisering en innovatie in het onderwijs. Deze serie wordt in opdracht gemaakt van Breens, een contentplatform dat zich richt op alle professionals uit het onderwijs, overheid en het bedrijfsleven die betrokken zijn bij onderwerpen als onderwijsinnovatie, digitalisering van het onderwijs en technologie. Gelijke kansen in samenleving Lisa van Ginneken beaamt dat D66 mag worden gezien als dé onderwijspartij. Van Ginneken: “Kaag zei zelf: met een hoofdletter O. Het onderwijs staat aan de basis van gelijke kansen in de samenleving. Je moet mensen echt een goede start geven: het onderwijs moet een veilige en kansrijke plek bieden aan iedereen, ongeacht afkomst, wijk waar je woont of inkomen van je ouders. Een plek waar iedereen zich optimaal kan ontwikkelen, dat moet het onder…