Kandidaat Tweede Kamerlid én onderwijsman Mohammed Mohandis (PVDA) vindt het essentieel om digitalisering in het onderwijs te omarmen als kans en niet te zien als bedreiging. Hoe maakt hij zich hard voor het onderwijs? Deze aflevering is gemaakt in samenwerking met onderwijsplatform Breens.
In de 7DTV-serie Breens gaat Ronnie Overgoor in gesprek met professionals over digitalisering en innovatie in het onderwijs. Deze serie wordt in opdracht gemaakt van Breens, een contentplatform dat zich richt op alle professionals uit het onderwijs, overheid en het bedrijfsleven die betrokken zijn bij onderwerpen als onderwijsinnovatie, digitalisering van het onderwijs en technologie.
Maatschappelijke herwaardering van de docent
Mohandis vindt de waardering voor het vak docentschap door politiek, media en samenleving een belangrijk punt. “Ik maak mij daar zorgen om: dan heb ik het niet alleen over het salaris dat in veel gevallen gewoon niet aantrekkelijk is als je het vergelijkt met andere beroepen. Maar ook de manier waarop over docenten wordt gesproken en de manier waarop de politiek zich bemoeit met het onderwijs. Ik vind die autonomie van leraren belangrijk. Ook de afstand tussen bestuur en docent is – wat mij betreft – te groot. Ik vind dat het bestuur ook veel meer in klassen moet komen, alleen al om de feeling weer te krijgen met: ‘Waar draait het nou om in het onderwijs?’ We moeten docenten financieel waarderen, maar maatschappelijk bijna herwaarderen. Dat is een enorme opgave.”
Digitalisering in het onderwijs
Hoe is gesteld met de ICT-kennis in het onderwijs? “Ik kom uit het onderwijs, dus ik weet dat het slecht gesteld is met die ICT-kennis. Het is niet een skill waar we op dit moment mensen op aannemen. Ik vind het zelf een vaardigheid die onmisbaar is vandaag de dag, ongeacht het vak dat je geeft. De digitale component is onlosmakelijk verbonden met het lesgeven. (…) In de praktijk zie je dat leraren om de oren worden geslagen met het belang van digitale vaardigheden. Het is echt essentieel om digitalisering te omarmen als kans en niet te zien als bedreiging. Daar moeten we leraren voor klaarstomen.”
Ben je benieuwd naar het gesprek over onderwijs, digitalisering en innovatie met Kandidaat Tweede Kamerlid Mohammed Mohandis? Bekijk deze nieuwe aflevering!