Maaike heeft een hypothese: wie meer kennis heeft over de natuur, voelt zich er sterker mee verbonden. Dus: als je vogels, planten, wolken, sterren of vlinders kan benoemen, versterkt dat het positieve effect dat de natuur op je heeft.
In deze aflevering hoor je of wetenschappelijk onderzoek Maaikes vermoeden bevestigd én hoe wij hier zelf ons voordeel mee proberen doen. We gaan op stap met Saskia, een wildpluk-experte en herboriste, die ons laat zien hoeveel bijzondere en krachtige planten zomaar om ons heen groeien. En we starten deze aflevering met inspirerende getuigenissen van luisteraars (en van onszelf) – over hoe de vorige challenges zijn verlopen. Er wordt immers al flink ge-rewild bij de BrutoNationaalGelukkers!
Doe jij ook mee aan onze rewilding-challenge? Wil je een keer in de uitzending, met je stem of met een paar zinnen die wij voorlezen? Deel je ervaring met ons op memo.fm/brutonationaalgeluk, via mail op op [email protected] of Instagram @brutonationaalgeluk
Extra bronnen:
Hier vind je meer over Saskia, over haar workshops, boek en aanbod: dechineeseduif.be
We hebben het over de Merlin-app en Obsidentify-app
Luisteraar Griet deelt haar Italië-avontuur op bergzinnen.com
Onderzoek over het feit dat experts meer zién in de natuur werd o.a. gedaan door: Kaplan, R., & Kaplan, S. (1989). The experience of nature: A psychological perspective. Cambridge University Press. - Tanaka, J. W., & Taylor, M. (1991). Object categories and expertise: Is the basic level in the eye of the beholder? Cognitive Psychology, 23(3), 457-482.
Onderzoek naar “soft fascination”: Kaplan, S. (1995). The restorative benefits of nature: Toward an integrative framework. Journal of Environmental Psychology, 15(3), 169-182.
Onderzoek naar meer mindfulness bij meer ‘noticing’: Langer, E. J., & Moldoveanu, M. (2000). The construct of mindfulness. Journal of Social Issues, 56(1), 1-9.
Onderzoek naar het IKEA-effect: Norton, M. I., Mochon, D., & Ariely, D. (2012). The IKEA effect: When labor leads to love. Journal of Consumer Psychology, 22(3), 453-460.
De IKEA campagne waar Positivologie vzw aan meewerkt heet TIDSAMM, meer daarover op positivologie.net
Wild Kruid is een ontdekkingsboek, bedoeld voor kinderen maar ook fijn voor grote mensen, geschreven door Eva Peeters en Lieve Galle met foto’s en tekeningen van Sarah Eechaut en vormgeving van Katrien Annys (het boek is ook een plantenpers!)