Hoe leer je jezelf goede gewoontes aan? En waarom zou je dat überhaupt willen, leveren gewoontes iets op voor je welbevinden? Kunnen we slechte gewoontes ook effectiever afleren? Werken stempelkaarten en beloningen ook voor volwassenen? En ook voor Eva? Welkom in deze aflevering over olifanten, berijders en paden; huilende baby’s en stickers - alles over gewoontes dus. Dit zijn de links voor méér: Een blog van Maaike over waarom wilskracht overschat is Jonathan Haidt legt de metafoor over de berijder, de olifant en het pad uit in zijn boek ‘De Gelukshypothese’ en ook Chip & Dan Heath gebruiken diezelfde metafoor en werken hem nog beter uit in het boek ‘Switch: veranderen als verandering moeilijk is’ Zelf-Concordante doelen en het belang daarvan vind je terug in het werk en onderzoek van Prof. Dr. Ken Sheldon, in dit onderzoeksartikel bijvoorbeeld: Sheldon, K. (2014). Becoming Oneself: The Central Role of Self-Concordant Goal Selection. Personality and Social Psychology Review, 18(4). Retrieved from http://search.proquest.com/docview/1617268264/ En dit filmpje maakte Maaike ooit (voor een online training) over zelf-concordante doelen: Hier lees je alles over de training Mindfulness & Levenskunst die Maaike en Eva samen maakten, en je kan je je inschrijven. James Clear schreef het heldere boek ‘Elementaire gewoontes’, met alles over aan-en afleren van gewoontes, en de vier elementen die we in onze aflevering opsommen En dan de leukste uitsmijter: op onze website kan je een overzicht downloaden van hoe je olifant, berijder en pad kan bewegen