Dit is een filmfeestje waar host Ruud wel in mee kan gaan. Babylon (2022) begint met een halfuur durende orgie op een stampend jazzritme, en blijft in hoog tempo maffe taferelen uit de beginperiode van Hollywood op je afvuren. Er zwieren blote lichaamsdelen rond, er vloeit een hoop drank en drugs, en ja, hier en daar wordt er zelfs daadwerkelijk een film opgenomen. Het is een lofode van regisseur Damien Chazelle aan een periode van ongelimiteerde uitbandigheid en creativiteit.
Nieuwkomer Diego Calva en gevestigde sterren Margot Robbie en Brad Pitt krijgen elk hun eigen verhaallijnen in een wirwar van Tinseltown-legende. De film prikt vooral een gaatje in het idee dat 'the golden age of Hollywood' vooral iets glamoureus was. Maar ja, hè. Films! De magie van cinema is ook een product van deze tijd, en dus is het de vraag of deze bende het misschien allemaal waard is geweest.
De film Babylon zelf is het in elk geval niet waard geweest, vindt filmliefhebber Meike van Zandvoort. Voordat ze de switch maakte naar het financieel begeleiden van creatieve zzp'ers (met haar bedrijf Rijker Leven), was ze filmprogrammeur en filmpodcaster (Konkav Kast). En de liefhebberij voor film, en zeker ook voor oud Hollywood, gutst nog steeds door haar aderen heen. Meike had ontzettend zin in Babylon. En zag ze de film, en verliet ze voor het einde de zaal.
We bespreken ook hoe lastig het is om bepaalde films te kijken als je een bepaald(e) personage of performace irritant vindt, hoe het moet zijn om als bekend figuur te leven in ene constante staat van bewondering, en over de overeenkomsten tussen Babylon en The Wolf of Wall Street.
Steun Duimpjeworstelen op Patreon! En ontvang leuke extraatjes ^_^
Links:
Extra links: