Bedankt!

Als het systeem niet past; in gesprek met Sima Daoud

In deze podcast ga ik in gesprek met Sima Daoud, oprichtster van de Stichting IQ+.

Nadat ik een moeder aan de telefoon had gehad die steeds maar weer in multidisciplinaire overleggen zat, maar waarbij er (met alle gevolgen van dien) niets geregeld werd voor haar zoon, opende ik LinkedIn. Ik zag daar een post van Sima, waarin zij ook haar frustratie uitte over soortgelijke situaties.

Via deze podcast hopen we het bewustzijn bij beleidsmakers en andere betrokkenen te vergroten dat het onderwijssysteem, dat we in Nederland gezamenlijk hebben bedacht, voor veel hoogbegaafde leerlingen niet passend is. Het beleid past vaak niet bij de praktijk, waardoor het realiseren van een aanbod dat echt bij een kind past werkelijk een uitdaging wordt.

De gevolgen kunnen groot zijn. Kinderen ontwikkelen bijvoorbeeld leerproblemen, een angststoornis, een depressie of trauma. Ook voor gezinnen zijn de gevolgen vaak enorm. Veel ouders moeten stoppen met werken, komen in de financiële problemen en de emotionele belasting op gezinnen is onvoorstelbaar.

Daarnaast zijn er bovendien veel leerkrachten die kampen met de gevolgen. Ze voelen zich wanhopig worden, omdat ze zo graag passend onderwijs zouden willen bieden voor alle kinderen in de klas, maar de klassen te groot zijn en ze vaak niet de hulp en ondersteuning geboden krijgen die ze hiervoor nodig hebben. Het gevolg? De gouden mensen binnen het onderwijs geven het op en kiezen voor een andere baan....

Door een breed bewustzijn te creëren, dat passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen geen luxe is, maar pure noodzaak en dat de gevolgen indien dit uitblijft enorm kunnen zijn, hopen we dat dit uiteindelijk lijkt tot begrip. En dat vanuit dat begrip een gezamenlijke, broodnodige, verandering kan starten. Want het kán! Als we ons maar allemaal flexibel opstellen en denken in mogelijkheden - vanuit het talent van het kind!

Voor meer informatie over de Stichting IQ+ kun je terecht op https://www.stichtingiqplus.nl/


Andere episodes voor Een intense reis podcast

2024-12-23 - 45 min

Wat is schooltrauma en hoe herstel je ervan? Een podcast door Marije Hofland.

2023-07-04 - 68 min

Profoundly gifted and the need to find your core self; a conversation with P. Susan Jackson

2023-06-27 - 76 min

Als het systeem niet past; in gesprek met Sima Daoud

2023-05-16 - 69 min

Misdiagnosis of gifted children; a conversation with Dr. Paul Beljan

2023-04-25 - 62 min

Hoogbegaafde peers, coaching & paarden; in gesprek met Saskia van Baarsen

2023-03-14 - 80 min

Giftedness, nature and energy; a conversation with Eric Windhorst

2023-03-04 - 77 min

Een diepe duik in de pedagogische driehoek; in gesprek met Inge Planteydt

2023-02-07 - 66 min

Zingeving en posttraumatische groei; in gesprek met Mirjam Visser-Fuchs

2023-01-17 - 65 min

Talentontwikkeling en peergroepen in het voortgezet onderwijs; in gesprek met Quen van Meer

2022-12-27 - 79 min

Dubbel bijzonder: hoogbegaafdheid en autisme; in gesprek met Adi van den Brande

2022-12-02 - 70 min

Een hart voor thuiszitters ♥; in gesprek met Bart Frumeau-Luckman en Esther Barendregt

2022-11-21 - 58 min

The Theory of Positive Disintegration as a framework to become your authentic self; a conversation with Chris Wells

2022-11-08 - 66 min

Emotional intensity; a conversation with Christine Fonseca

2022-10-11 - 80 min

IQ-testen; in gesprek met Femke Hovinga en Willemijn Koote

2022-10-04 - 78 min

A conversation on gifted trauma; with Jennifer Harvey Sallin

2022-09-27 - 72 min

Begaafdheidsprofielscholen en het vinden van de juiste school voor je kind; in gesprek met Brigitte Kool en Ninette Ver…