Bedankt!

#34 Leerachterstand: een taak voor docenten (met Marcel van Herpen)

Wat betekent het wanneer een kind achterloopt op school? Wat voor invloed kan "een jaartje overdoen" hebben? Zouden wij überhaupt moeten spreken van leerachterstanden? Pedagoog en docent Marcel van Herpen heeft hier een uitgesproken mening over. Met hem gaan wij in gesprek over de pedagogische taak van docenten en zijn kritiek op het huidige onderwijs.


🌈 Steun onze podcast: https://petje.af/pedagogischverantwoord


📋 Een uitgebreide literatuurstudie van het Centraal Planbureau over methodes om leerachterstanden tegen te gaan: https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPB-Achtergronddocument-6jun2018-Bewezen-in-effectieve-maatregelen-tegen-leerachterstanden-in-het-primair-onderwijs.pdf


📑 Wetenschappelijke publicatie van jeugdsocioloog Maike Kooijmans (gast van onze eerste aflevering) waarin zij pleit voor meer aandacht voor het ontwikkelen van de eigen talenten van kinderen en jongeren: https://doi.org/10.1007/s12451-019-00199-7


ℹ️ Website van onze gast Marcel van Herpen: https://www.marcelvanherpen.nl


☕ Vraag een opvoedkoffie-sessie aan en krijg opvoedingsadvies van ons over jouw situatie: https://www.pedagogischverantwoord.nl/#opvoedkoffie


🌐 Bezoek onze website: https://www.pedagogischverantwoord.nl


📲 Volg ons op social media!

Instagram: https://instagram.com/pedagogischverantwoord

LinkedIn: https://linkedin.com/company/pedagogischverantwoord

Facebook: https://facebook.com/pedagogischverantwoord

Twitter: https://twitter.com/pedaverantwoord 

--- Send in a voice message: https://anchor.fm/pedagogischverantwoord/message


Andere episodes voor Pedagogisch Verantwoord

2022-04-05 - 47 min

#35 Pedagogische tik: langetermijngevolgen en alternatieven (met Steven Pont)

2022-03-22 - 56 min

#34 Leerachterstand: een taak voor docenten (met Marcel van Herpen)

2022-03-07 - 51 min

#33 Schoolovergang: van de basis naar de middelbare (met Ingeborg Dijkstra)

2022-01-03 - 51 min

#32 Dood en verlies: kinderen leren rouwen (met Manu Keirse)

2021-12-13 - 44 min

#31 FAS-kinderen: gevolgen van alcohol tijdens zwangerschap (met Jan de Vries)

2021-11-09 - 46 min

#30 Grootouders: mede-opvoeders of handige oppassers? (met Louis Tavecchio)

2021-10-05 - 55 min

#29 Vrijeschool: onderwijs en persoonsvorming (met Marijn Ruhaak)

2021-09-06 - 49 min

#28 De opvoedpuzzel: loslaten van controle (met Debby Collignon)

2021-08-09 - 45 min

#27 Zakgeld: financiële opvoeding (met Annelou van Noort)

2021-07-08 - 1 min

Trailer: Pedagogisch Verantwoord

2021-05-31 - 54 min

#26 Islamitisch opvoeden: theorie, praktijk en taboes (met Hamza Akkar)

2021-04-26 - 38 min

#25 Verstoten ouders: moederverheerlijking en ontvadering (met Armand Sag)

2021-03-29 - 38 min

#24 Pedagogische relatie: optimaal opgroeien en leren (met Jeroen Pouw)

2021-03-17 - 43 min

#23 Seksuele voorlichting: verbeterpunten en taboes (met Dilana Schaafsma)

2021-01-19 - 57 min

#22 ADHD bij meisjes: symptomen en vooroordelen (met Jacqueline van de Sande)

2020-06-23 - 47 min

#21 Vaderschap: huidige rol en belang (met Jeroen de Jong)

2020-06-09 - 50 min

#20 Slaapproblemen bij baby’s (met Aisha Scheuer)

2020-02-18 - 44 min

#19 Volwassen: einde van opvoeding (met Rutger Beijaard)

2020-01-28 - 47 min

#18 Gamen: kansen en problematiek (met André Parren)

2020-01-13 - 47 min

#17 Kritisch leren denken: noodzaak van filosofisch onderwijs (met Martha Kemper)

2019-12-30 - 45 min

#16 Hoogbegaafdheid: wanneer intelligentie beperkt (met Evelyn Kroesbergen)

2019-12-10 - 58 min

#15 Radicale jongeren: omgaan met extreme ideeën (met Micha de Winter)