Bedankt!

#29 Vrijeschool: onderwijs en persoonsvorming (met Marijn Ruhaak)

De vrijeschool is een onderwijsvorm die gebaseerd is op het gedachtegoed van de Oostenrijkse filosoof, pedagoog en esotericus Rudolf Steiner. Deze manier van onderwijs is erg populair. Daarom vroegen wij ons af wat de vrijeschool bijzonder (en pedagogisch verantwoord) maakt. Waar baseren deze 'steinerscholen' zich op? En: is het geschikt voor elk kind? Wij spraken hierover met vrijeschooldocent en journalist Marijn Ruhaak. 


🌈 Steun onze podcast: https://petje.af/pedagogischverantwoord


📋 Visiedocument van de Vereniging van vrijescholen over de waarden van de vrijeschool: https://www.vrijescholen.nl/volumes/documents/wat-maakt-de-vrijeschool-uniek.pdf 


📑 Publicatie van docent-onderzoeker Ake Faling over de ervaringen van oud-vrijeschoolleerlingen: https://www.hsleiden.nl/binaries/content/assets/hsl/lectoraten/waarden-van-vrijeschoolonderwijs/publicaties/hoe-geven-oud-vrijeschoolleerlingen-vorm-aan-hun-volwassen-bestaan-in-de-wereld_akke-faling_2018.pdf


📚 Meer informatie over antroposofie, de filosofische stroming waar het vrijeschoolonderwijs op gebaseerd is: https://www.antroposofie.nl


ℹ️ Meer info over het vrijeschoolonderwijs: https://www.vrijescholen.nl


🕵️‍♀️ De journalistieke website van de gast: https://marijnruhaak.com


🌐 Bezoek onze website: https://www.pedagogischverantwoord.nl


📲 Volg ons op social media!

Instagram: https://instagram.com/pedagogischverantwoord

LinkedIn: https://linkedin.com/company/pedagogischverantwoord

Facebook: https://facebook.com/pedagogischverantwoord

Twitter: https://twitter.com/pedaverantwoord 



--- Send in a voice message: https://anchor.fm/pedagogischverantwoord/message


Andere episodes voor Pedagogisch Verantwoord

2022-04-05 - 47 min

#35 Pedagogische tik: langetermijngevolgen en alternatieven (met Steven Pont)

2022-03-22 - 56 min

#34 Leerachterstand: een taak voor docenten (met Marcel van Herpen)

2022-03-07 - 51 min

#33 Schoolovergang: van de basis naar de middelbare (met Ingeborg Dijkstra)

2022-01-03 - 51 min

#32 Dood en verlies: kinderen leren rouwen (met Manu Keirse)

2021-12-13 - 44 min

#31 FAS-kinderen: gevolgen van alcohol tijdens zwangerschap (met Jan de Vries)

2021-11-09 - 46 min

#30 Grootouders: mede-opvoeders of handige oppassers? (met Louis Tavecchio)

2021-10-05 - 55 min

#29 Vrijeschool: onderwijs en persoonsvorming (met Marijn Ruhaak)

2021-09-06 - 49 min

#28 De opvoedpuzzel: loslaten van controle (met Debby Collignon)

2021-08-09 - 45 min

#27 Zakgeld: financiële opvoeding (met Annelou van Noort)

2021-07-08 - 1 min

Trailer: Pedagogisch Verantwoord

2021-05-31 - 54 min

#26 Islamitisch opvoeden: theorie, praktijk en taboes (met Hamza Akkar)

2021-04-26 - 38 min

#25 Verstoten ouders: moederverheerlijking en ontvadering (met Armand Sag)

2021-03-29 - 38 min

#24 Pedagogische relatie: optimaal opgroeien en leren (met Jeroen Pouw)

2021-03-17 - 43 min

#23 Seksuele voorlichting: verbeterpunten en taboes (met Dilana Schaafsma)

2021-01-19 - 57 min

#22 ADHD bij meisjes: symptomen en vooroordelen (met Jacqueline van de Sande)

2020-06-23 - 47 min

#21 Vaderschap: huidige rol en belang (met Jeroen de Jong)

2020-06-09 - 50 min

#20 Slaapproblemen bij baby’s (met Aisha Scheuer)

2020-02-18 - 44 min

#19 Volwassen: einde van opvoeding (met Rutger Beijaard)

2020-01-28 - 47 min

#18 Gamen: kansen en problematiek (met André Parren)

2020-01-13 - 47 min

#17 Kritisch leren denken: noodzaak van filosofisch onderwijs (met Martha Kemper)

2019-12-30 - 45 min

#16 Hoogbegaafdheid: wanneer intelligentie beperkt (met Evelyn Kroesbergen)

2019-12-10 - 58 min

#15 Radicale jongeren: omgaan met extreme ideeën (met Micha de Winter)