Bedankt!

#15 Radicale jongeren: omgaan met extreme ideeën (met Micha de Winter)

Jongeren die radicaliseren kunnen een gevaar vormen voor de maatschappij. Wat begint als een extreme gedachte kan uitmonden in een terroristische aanslag. In deze aflevering zoeken we uit hoe we kunnen omgaan met extreme ideeën en hoe we voorkomen dat jongeren uiteindelijk een radicaal pad kiezen.
 
Gast: Prof. dr. Micha de Winter (hoogleraar pedagogiek)
 
Het psychologische model ‘De Ladder naar Terrorisme’ (The Staircase to Terrorism) van Iraans-Amerikaanse psycholoog Fathali Moghadda. Hierin beschrijft hij zes fases die iemand doorloopt tijdens een proces van radicalisering:
http://fathalimoghaddam.com/wp-content/uploads/2013/10/1256627851.pdf 
 
Onderzoek van pedagoog Stijn Sieckelink en de gast van deze aflevering Micha de Winter waaruit blijkt dat heel uiteenlopende typen jongeren gevoelig zijn radicale boodschappen en dat ze vaak uit warme en hechte gezinnen komen: 
https://www.ris.uu.nl/ws/files/15886833/end_report_formers_and_families_tcm126_610120.pdf 
 
De website van de lesmethode die kinderen leert om democratisch en vreedzaam met elkaar conficten op te lossen:
https://devreedzame.school/
 
 ▼ Volg ons op social media:
https://instagram.com/pedagogischverantwoord
https://facebook.com/pedagogischverantwoord
https://twitter.com/pedaverantwoord
 
▼ Website:
https://www.pedagogischverantwoord.nl --- Send in a voice message: https://anchor.fm/pedagogischverantwoord/message


Andere episodes voor Pedagogisch Verantwoord

2022-04-05 - 47 min

#35 Pedagogische tik: langetermijngevolgen en alternatieven (met Steven Pont)

2022-03-22 - 56 min

#34 Leerachterstand: een taak voor docenten (met Marcel van Herpen)

2022-03-07 - 51 min

#33 Schoolovergang: van de basis naar de middelbare (met Ingeborg Dijkstra)

2022-01-03 - 51 min

#32 Dood en verlies: kinderen leren rouwen (met Manu Keirse)

2021-12-13 - 44 min

#31 FAS-kinderen: gevolgen van alcohol tijdens zwangerschap (met Jan de Vries)

2021-11-09 - 46 min

#30 Grootouders: mede-opvoeders of handige oppassers? (met Louis Tavecchio)

2021-10-05 - 55 min

#29 Vrijeschool: onderwijs en persoonsvorming (met Marijn Ruhaak)

2021-09-06 - 49 min

#28 De opvoedpuzzel: loslaten van controle (met Debby Collignon)

2021-08-09 - 45 min

#27 Zakgeld: financiële opvoeding (met Annelou van Noort)

2021-07-08 - 1 min

Trailer: Pedagogisch Verantwoord

2021-05-31 - 54 min

#26 Islamitisch opvoeden: theorie, praktijk en taboes (met Hamza Akkar)

2021-04-26 - 38 min

#25 Verstoten ouders: moederverheerlijking en ontvadering (met Armand Sag)

2021-03-29 - 38 min

#24 Pedagogische relatie: optimaal opgroeien en leren (met Jeroen Pouw)

2021-03-17 - 43 min

#23 Seksuele voorlichting: verbeterpunten en taboes (met Dilana Schaafsma)

2021-01-19 - 57 min

#22 ADHD bij meisjes: symptomen en vooroordelen (met Jacqueline van de Sande)

2020-06-23 - 47 min

#21 Vaderschap: huidige rol en belang (met Jeroen de Jong)

2020-06-09 - 50 min

#20 Slaapproblemen bij baby’s (met Aisha Scheuer)

2020-02-18 - 44 min

#19 Volwassen: einde van opvoeding (met Rutger Beijaard)

2020-01-28 - 47 min

#18 Gamen: kansen en problematiek (met André Parren)

2020-01-13 - 47 min

#17 Kritisch leren denken: noodzaak van filosofisch onderwijs (met Martha Kemper)

2019-12-30 - 45 min

#16 Hoogbegaafdheid: wanneer intelligentie beperkt (met Evelyn Kroesbergen)

2019-12-10 - 58 min

#15 Radicale jongeren: omgaan met extreme ideeën (met Micha de Winter)