Bedankt!

Besturen in een snel veranderende wereld

In de negende aflevering van mijn podcast praat ik met Erika Diender. Zij is voorzitter van het college van bestuur van Quadraam, een scholengroep met scholen in Arnhem en de Liemers. Aanleiding voor het gesprek was het boekje ‘Waarzeggers in het onderwijs’ dat ik van haar kreeg. Ze schreef het samen met haar collega Patrick Eckringa.
In het gesprek vertelt Erika meer over de besturingsfilosofie, en ik bevraag haar op hoe die visie doorwerkt in de organisatie. Het gaat haar vooral om het dichterbij elkaar brengen van de leefwereld van leerlingen en die van school, met het oog op een goede voorbereiding voor de wereld waarin de leerlingen straks terechtkomen.
Het gesprek vond plaats voor de coronacrisis in alle hevigheid losbarstte. Het is interessant om te horen hoe Erika en Patrick zoeken naar andere manieren om resultaat te benoemen te monitoren. Juist nu we geconfronteerd worden met het wegvallen van veel vertrouwde vormen van onderwijs.


Andere episodes voor De Professionele Dialoog

2021-04-21 - 4 min

Epiloog

2021-04-20 - 10 min

Hoofdstuk 12 - Respons en moed, en hoe anderen te veranderen

2021-04-19 - 9 min

Hoofdstuk 11 - Dialoog en ruimte

2021-04-16 - 13 min

Hoofdstuk 10 - Over de bijna-onmogelijkheid om te veranderen

2021-04-15 - 13 min

Hoofdstuk 9 - Van lijnen naar cirkels

2021-04-14 - 13 min

Hoofdstuk 8 - Als je niet weet waar het over gaat, dan gaat het over geld

2021-04-13 - 14 min

Hoofdstuk 7 - Macht en betekenis

2021-04-12 - 7 min

Hoofdstuk 6 - De valkuil van de stofzuiger

2021-04-06 - 10 min

Hoofdstuk 5 - Wat een verhaal

2021-04-02 - 6 min

Hoofdstuk 4 - De organisatie bestaat niet

2021-04-01 - 10 min

De donut en het innerlijk kompas

2021-03-31 - 9 min

Wat is leiderschap?

2021-03-30 - 5 min

Het gaat niet over jou – of misschien toch

2021-03-29 - 6 min

Over dit boek

2020-04-08 - 24 min

Besturen in een snel veranderende wereld

2019-12-18 - 64 min

De noodzaak van onderwijsvernieuwing

2019-09-27 - 69 min

Vijftig jaar onderwijsontwikkeling: wat kunnen we daarvan leren?