Welkom allemaal bij een nieuwe podcast met de missie om de online automotive beter te maken. Vandaag gaan we dat doen met Sam Heijmans van LIZY, een innovatieve website waar je occasions kunt leasen.
Ik ben Sam Heijmans van LIZY en heb ongeveer zes jaar geleden samen met mijn vennoot Vincent een autoleasingbedrijf opgericht. We begonnen zonder ervaring in de automotive of leasing, maar als digitale ondernemers keken we anders naar bepaalde aspecten. Zo ontwikkelden we een digitaal autoleasingplatform voor tweedehandsauto’s. Met occasions kun je goedkoper zijn omdat ze al een eerste afschrijving hebben gehad. Daarnaast is bestellen eenvoudiger, omdat configuratie niet nodig is, en is de levering sneller omdat de auto al bestaat. Duurzaamheid speelt ook een belangrijke rol: het efficiënter gebruiken van bestaande middelen.
Kostenbesparing en groeipotentieel
Afschrijving is een van de grootste kostenposten bij leasing, veel groter dan onderhoud en reparatie. Door slim tweedehandsauto’s in te kopen, kun je hierop besparen. Dit geldt vooral voor elektrische voertuigen (EV’s), die een enorme afschrijving kennen. Dankzij deze strategie is LIZY het op twee na snelst groeiende bedrijf in België en groeit het in Frankrijk zelfs nog sneller. De vraag is er, vooral vanuit het MKB. Sommige klanten kiezen voor LIZY vanwege duurzaamheid, anderen puur op basis van kosten. Sommigen willen voor hetzelfde budget een betere auto aanbieden om talent aan te trekken.
Levertijd en sourcing van auto’s
Levertijd is zelden een probleem. Meestal duurt het enkele weken voordat een auto wordt geleverd, afhankelijk van herkomstlanden zoals Noorwegen, Spanje of Duitsland. LIZY bezit zelf auto’s en werkt samen met partners zoals dealers, verhuurbedrijven, OEM’s en importeurs. Zij plaatsen auto’s op de website en pas wanneer een klant een auto wil leasen, koopt LIZY deze daadwerkelijk in.
Inspiratie uit andere sectoren Voor de website heeft LIZY zich laten inspireren door bedrijven zoals Coolblue en Apple. De hele digitale infrastructuur wordt in-house ontwikkeld om onderscheidend te zijn. Er wordt veel tijd gestoken in automatisering van processen, wat leidt tot minder administratie en lagere kosten voor klanten. De focus ligt vaker op back-end verbeteringen dan op front-end design, om zo efficiëntiewinsten te realiseren.
Marketing en klantenwerving Veel klanten komen via mond-tot-mondreclame en blijven terugkomen. Digitale marketing en salestechnieken worden strategisch ingezet. LIZY doet geen willekeurige koude acquisitie, maar gebruikt gestructureerde data om potentiële klanten te identificeren. Digitale marketing moet effectief zijn, want de concurrentie is groot en advertentiekosten zijn hoog.
Trends en marktvraag In België is vooral belangstelling voor BEV’s, gedreven door fiscale voordelen en regelgeving. In Frankrijk is bijna 50% van de vraag elektrisch, in Nederland is er ook veel interesse in hybride en benzineauto’s. LIZY wil alle aandrijflijnen aanbieden. EV’s passen goed bij het businessmodel, mede omdat ze minder onderhoud vergen na 150.000 tot 200.000 kilometer. Daardoor kunnen ze langer ingezet en hergebruikt worden.
Aanbod per land en EV-markt Populaire modellen verschillen per land. In België waren vorig jaar de Tesla Model Y en Model 3 populair vanwege gunstige prijzen, net als de VW ID.3 en ID.4 en BMW-modellen. In Nederland doen Kia en Renault het goed en in Frankrijk overheersen Franse merken. Het aanbod moet per land worden aangepast. Er zijn ook Tesla-annuleringen door beslissingen van Elon Musk, waarbij bedrijven principiëler zijn, terwijl particulieren vooral naar de prijs kijken.
Samenwerkingen en toekomstvisie LIZY zoekt actief naar partners om het aanbod te vergroten. Sam: “Wij spreken graag met iedereen. Het is een markt waarin het belangrijk is om goede connecties te hebben en we willen langdurige partnerships opbouwen.”