Bedankt!

“Technologie is niet goed of fout, maar ook niet neutraal”

In deze aflevering van de Kennisnet-podcast spreekt Remco Pijpers met Siri Beerends, cultuursocioloog en onderzoeker bij medialab SETUP. Ze promoveert aan de Universiteit Twente op de manier waarop kunstmatige intelligentie het mensbeeld verandert. In het gesprek analyseert Beerends hoe AI behalve technologische ook culturele en morele gevolgen heeft. Welke rol speel het onderwijs daar volgens haar in?

Drager van vooruitgang 
Ze stelt dat technologie vaak wordt gepresenteerd als drager van vooruitgang, terwijl die veronderstelling zelden ter discussie wordt gesteld. “Technologie is niet goed of fout, maar ook niet neutraal. Elke technologie draagt een eigen waardensysteem met zich mee, waar we ons vaak niet van bewust zijn.” Volgens haar laat AI - met de nadruk op efficiëntie en berekenbaarheid - zien dat mensen steeds meer naar zichzelf kijken alsof ze machines zijn.

Technologische vanzelfsprekendheden bevragen
Vanuit SETUP werkt Beerends met kunstenaars aan projecten die technologische vanzelfsprekendheden bevragen. Humor en verbeelding spelen daarbij een belangrijke rol. In een workshop over AI en smartlappen leerden kinderen bijvoorbeeld dat creativiteit en gevoel niet zomaar vervangbaar zijn door software. “Het plezier zit niet in het efficiënte eindproduct, maar in het maakproces – in de snik, in het doorleefde.”

Efficiënte ‘data-burgers’
Het gesprek gaat ook over wat dit betekent voor leerlingen, leraren en schoolleiders. Deze belangrijke vraag is nu aan de orde, zegt ze: wil het onderwijs leerlingen opleiden tot efficiënte ‘data-burgers’ of tot mensen die zich kritisch en creatief tot technologie kunnen verhouden? “Juist het persoonlijke en intermenselijke van de leraar wordt belangrijker, niet overbodiger.”


Andere episodes voor Kennisnet-podcast

2025-06-05 - 47 min

“Technologie is niet goed of fout, maar ook niet neutraal”

2025-01-20 - 39 min

Generatieve AI door de ogen van onderwijshervormer Paulo Freire

2024-12-17 - 51 min

Privacy van leerlingen in tijden van Magister, Somtoday en Instagram

2024-06-19 - 53 min

Joris Vlieghe - Wat een leraar een leraar maakt

2024-04-26 - 32 min

Tweede Kamerlid Barbara Kathmann pleit voor merkenvrij onderwijs

2024-01-22 - 29 min

Gert Biesta en zijn pleidooi voor de school als vrijplaats (2)

2024-01-18 - 52 min

Gert Biesta en zijn pleidooi voor de school als vrijplaats (1)

2023-11-06 - 31 min

Tweede Kamerlid Hind Dekker-Abdulaziz (D66) over de toenemende invloed van AI

2023-06-08 - 46 min

Digitale waardigheid in het onderwijs

2023-02-08 - 37 min

Tweede Kamerlid René Peters (CDA) over digitalisering en het gebruik van smartphones in het klaslokaal

2023-01-10 - 37 min

Digitale geletterdheid en de leraar – wat vindt de vakbond?

2022-12-08 - 23 min

Welke rol kunnen scholen zelf spelen bij het slim inzetten van intelligente technologie?

2022-12-02 - 43 min

Khalid Boudou: ‘In de digitale wereld zijn we allemaal migranten’

2022-11-18 - 39 min

Kennisnet-podcast met Tweede Kamer-lid El Yassini (VVD) over kansengelijkheid en ict in het onderwijs

2022-10-11 - 44 min

Rudy van Belkom - Alive and Clicking: jongeren en digitale participatie

2022-07-01 - 39 min

Cybersecurity in het onderwijs - een gesprek met Brenno de Winter

2022-06-15 - 49 min

Technologie en autonomie in het onderwijs - een gesprek met Miriam Rasch

2022-06-03 - 48 min

Onderwijs heeft AI-wijsheid nodig - een gesprek met Haroon Sheikh

2022-04-28 - 44 min

Digitale geletterdheid op school? Weet wat werkt

2022-03-02 - 30 min

Onderwijs flexibel organiseren met ict en technologie: mogelijkheden en uitdagingen

2022-02-15 - 38 min

'Digitale transformatie of digitale storm?' - een interview met Larissa Zegveld

2022-02-01 - 49 min

'Het internet is stuk' - een interview met Marleen Stikker

2022-01-27 - 35 min

Digitale veiligheid: succesvolle interventies

2021-12-14 - 46 min

Van deepfake tot virtual humans. Wat is echt, wat is nep?

2021-09-09 - 49 min

Kansen(on)gelijkheid en adaptieve leertechnologie

2021-09-07 - 20 min

Toine Maes met pensioen: 'Werken aan digitalisering is nooit klaar'

2021-08-30 - 21 min

Informatica-onderwijs nieuwe stijl

2021-08-16 - 59 min

De leraar en technologie, reflecties van de Denker des Vaderlands

2021-07-08 - 30 min

Digitale geletterdheid in praktijk - inzichten en aanbevelingen

2021-07-01 - 32 min

Technische en kwetsbare professionaliteit

2021-05-25 - 34 min

Per-Ivar Kloen over Seymour Papert

2021-03-04 - 20 min

Zijn we de algoritmes nog wel de baas?

2021-02-08 - 30 min

Wat zou Freinet doen met een smartphone?

2021-01-21 - 34 min

Ethische grenzen bij dataondersteund onderwijs

2021-01-21 - 30 min

ROC Friese Poort: omgaan met digitale afleiding en verslaving

2021-01-21 - 34 min

Digitaal burgerschap en dataprofiling, gaat dat samen?

2021-01-04 - 24 min

Nieuwe perspectieven voor digitale geletterdheid

2020-12-15 - 36 min

Tech-podcast over verantwoorde benutting van grote cloudplatforms, het belang van gedrag bij technologiegebruik en (on)…

2020-10-28 - 35 min

Tech-podcast over democratisch toezicht op technologie, de verantwoordelijkheid van platforms en (zelf)uitlegbare kunst…

2020-09-16 - 31 min

Hester IJsseling: 'Ict-wijzer worden vraagt om bezinning’

2020-08-31 - 27 min

Tech-podcast over techreuzen, hun invloed op het onderwijs en internationale privacyconflicten