Nieuwe podcastaflevering Kijk op Onderwijs: zelfsturende teams
In de podcast Kijk op Onderwijs gaat leraar Erik Ex één op één in gesprek met schoolleiders
die hun eigen pad bewandelen. Over hun kijk op onderwijskwaliteit en de keuzes die zij maken.
In deze aflevering: Peter de Visser, directeur-bestuurder van Stad en Esch. Overtuigd van de
kracht van autonomie stapte de school bijna zeven jaar geleden over op zelfsturende teams.
Een gesprek over werkplezier, het professionele nut van zelfinzicht, en het cultiveren van
fouten maken.
Persoonlijke groei en ontwikkeling is een belangrijke pijler op Stad en Esch, zowel voor leerlingen als
voor docenten. De school stapte zeven jaar geleden over van een model gestoeld op hiërarchisch
leiderschap, naar een gestoeld op persoonlijk leiderschap, in lijn met het gedachtengoed van Frederic
Laloux. De management- en organisatie expert deed jaren onderzoek naar vooruitstrevende en
succesvolle organisaties en ontdekte dat die duidelijke onderlinge overeenkomsten vertonen, zoals de
wijze waarop ze gestructureerd zijn en omgaan met besluitvorming. In zijn dagelijkse praktijk ervaart
Peter wat Laloux omschrijft op basis van zijn onderzoek: dat zelfsturende teams de kwaliteit van werk
ten goede komen.
“We weten al zolang dat autonomie het lerarenberoep aantrekkelijker
maakt. Wij zijn het gewoon gaan doen en daar ben ik heel blij mee.”
In het gesprek met Erik vertelt Peter over de organisatiestructuur en werkwijze op Stad en Esch, de
effecten van de zelfsturende teams op werkplezier en onderwijskwaliteit van docenten, en over de
aanpassingen die de school maakte op basis van evaluaties.