categorieën
blog
contact
zoeken
Papa, ik word tandarts!
2021-12-17 - 53 min
Tandartsclub 21 - 7 Leiderschap eigenschappen volgens Dick Barnes - Deel 2
Nico Bezuur eigenaar en founder van de Academie voor Meesterschap, de Hamermolen en Ron Steenkist, Tandarts Business Mentor spreken over tandarts Dick Barnes in deze Tandartsclub op Clubhouse. Het tweede deel van de Leiderschapsprincipes van tandarts-guru Dick Barnes. Als je zijn zeven principes volgt, kan je jouw beroepsuitoefening als tandarts transformeren. De patiënten zullen dankbaar zijn met jou als hun tandarts en het team met jou als leider. Als leider van het team vraagt de tandarts-leider constant af wat tandheelkunde is en zou moeten zijn. Een leider boekt niet alleen succes voor zichzelf en zijn praktijk. Als chef de clinique zorgt hij er ook voor dat, voor elke medewerker, werken in de tandheelkunde uitdagend en bevredigend is. In het vragenuurtje houdt Erik de Maijer een warm pleidooi voor het inzamelen van tandheelkundig goud. Link van Erik de Maijer: www.tandengoudvoorborstkankeronderzoek.nl Bijgaand beschrijft Erik de Maijer zijn actie “tandengoud voor het goede doel”. Het goede doel: Sister’s Hope voor borstkanker onderzoek. Hieronder geeft Eric informatie over Sister”s Hope. Wat doe ik? Sinds 2008 doneer ik de opbrengst van oude kronen …
2021-12-10 - 52 min
Tandartsclub 20 - 7 Leiderschap eigenschappen volgens Dick Barnes - Deel 1
Dick Barnes, tandarts, en een van onze grote inspirators, zag in de Verenigde Staten begin jaren negentig een snelle uitbreiding van de tandheelkundige ketens. Nico en ik zijn een zeer korte periode bezig geweest bij de eerste Nederlandse keten Amphion in 1992. Verder dan een “letter of intent” is het toen niet gekomen. Dick hamerde erop dat alleen leiderschap en extreme ownership binnen de tandartspraktijk ervoor kon konden zorgen dat private klinieken niet door de ketens verpulverd zouden worden. We lopen dus echt een 25 jaar achter in Nederland. Technologie in de tandheelkunde veranderde en de houding van patiënten verandert in een exponentieel tempo volgens Dick Barnes. Als tandartsen niet de leiding houden bij het uitstippelen van de toekomstige koers van ons beroep, zijn we volgens Dick Barnes misschien slechts passagiers op de aankomende reis. Er is niets magisch aan leiderschap. Het vereist gewoon dat iemand de dingen soms anders gaat doen en doet. Tijdens de cursussen die ik bij Barnes gevolgd heb, heb ik samen met Marc van Wingaarden en Nico Bezuur enkele principes gevonden die ons geholpen hebben effectievere leiders te worden. Tandartsen kunnen van de regels vee…
2021-12-03 - 52 min
Jayand Soechitram ‘Do what you do better‘
Jayand Soechitram werd geboren in Paramaribo en verhuisde op zijn derde naar het dorpje Doesburg in de Achterhoek waar hij ook opgroeide. Na eerst uitgeloot te zijn voor de studie tandheelkunde werd hij het jaar daarop nageplaatst. Dat was volgens Jayand het beste wat hem ooit is overkomen. Hij behaalde zijn bul aan het ACTA in Amsterdam in 1999. Hij studeerde zelfs nog een jaar geneeskunde na zijn afstuderen. In 2001 rondde hij zijn McGann Cursus orthodontie af. In zijn eerste jaren als tandarts werkte hij als ZZP-er in Volendam. In 2008 startte hij zijn 6 kamer praktijk THCC, Tandheelkundig Centrum Contrast in Vleuten, Utrecht samen met zijn collega Rutger Klünnen. Ook behaalde in dat jaar een bachelor in law-graad aan de Universiteit van Amsterdam. De praktijk is gekenmerkt door alle moderne zaken zoals een CBCT, 3shape scanners, 3d printers, Invisalign en spark aligner orthodontie en natuurlijk een prachtig rood en wit interieur. Luister naar mijn goede vriend en de altijd naar verbetering op zoek zijnde collega tandarts Jayand Soechitram!
2021-11-26 - 45 min
Tandartsclub 19 - Waarom succesvolle praktijken team georiënteerd zijn
De vraag is van deze Podcast “Wat verlies je het eerst als tandarts: je mentale of de fysiologische energie?”. Jouw mentale energie natuurlijk. Je mentale gezondheid is dan in gevaar. Dit is een van de valkuilen voor elke net startende tandarts-ondernemer. In hoeverre is een goed draaiend team een goed medicijn tegen burn-out klachten bij de tandarts? Rolf van Mierlo, M2 tandartsen, spreekt in deze Tandartsclub met Nico Bezuur eigenaar en founder van de Academie voor Meesterschap, de Hamermolen en Ron Steenkist, Tandarts Business Mentor over het team en hun succes. Linkedin profiel Ron Steenkist Linkedin profiel Nico Bezuur
2021-11-19 - 64 min
Rolf van Mierlo ‘Je moet zelf de slingers ophangen en laat ze dan ook hangen‘
Rolf van Mierlo werd geboren en groeide op in Arnhem. Studeerde tandheelkunde in Utrecht waar hij in 1985 zijn bul behaalde. Tijdens zijn studie was hij fiscus van het Utrechts Studenten Corps. Daar ontstond zijn liefde voor gebruik van cijfers en kerncijfers. In 1986 startte hij met een zogenaamde “wilde vestiging” in Oegstgeest met zijn collega, Jan de Minjer, een een-stoelige praktijk, genaamd M2. Inmiddels is M2 is uitgegroeid tot een praktijk met 2 vestigingen 22 stoelen, een eigen Academy en 136 teamleden. Rolf is geaccrediteerd “Restauratief Tandarts” en ook voorzitter van de NVVRT, Nederlands Vlaamse Vereniging voor Restauratieve Tandheelkunde. Favoriete slogan is: het leven is een feest maar je moet zelf de slingers ophangen en laat ze dan ook hangen. Inspirator: tandarts Jan Pameijer, tandarts André Bolhuis en Nico Bezuur Advies aan jonge collegae: 1. Blijf leren 2. Train je basis skills 3. Geld is een bijzaak Favoriete boeken: 1. Elke Wiss - Socrates op sneakers 2. Robert Cialdini - Invloed Analogie: zacht cement is tijdelijk cement, hard cement is definitief cement. De drie vragen bij elke half jaarlijkse controle: 1. Hoe gaat het …
2021-11-12 - 49 min
Tandartsclub 18 - Extreme Ownership
Het boek van Jocko Willink zette ons aan het denken. Hoe kunnen zijn gedachten naar de tandheelkunde vertaald worden? Hoe gaan wij om als leiders van een tandartspraktijk met de verschillende teamzaken? Toen de Navy SEAL-taskforce van Willink in 2006 in Irak voor een mission impossible stond: Ramadi veiligstellen, een stad die al min of meer als verloren wordt beschouwd, wist Willink onder extreme druk zijn team naar de overwinning te leiden. De overwinning is grotendeels te danken aan een teamcultuur van ownership, eigenaarschap, en discipline. Leiderschap, op ieder niveau, blijkt de doorslaggevende factor voor het succes van een team. Ook voor een tandheelkundig team zoals die van ons. In deze Tandartsclub bespreken Nico Bezuur, eigenaar en founder van de Academie voor Meesterschap de Hamermolen en Ron Steenkist Tandarts Business Mentor elke vrijdagochtend om half 9 de facetten van de tandheelkunde die hun bezighouden. Een ieder is natuurlijk welkom om zich aan te sluiten op deze Tandartsclub ochtenden op mediaplatform Clubhouse. Heb je nog geen lidmaatschap van Clubhouse stuur een bericht naar mij, Ron Steenkist op Linkedin, dan maak ik dit voor je in orde. Linkedin …
2021-11-05 - 49 min
Tandartsclub 17 - Winter is Coming
We zijn weer met de Tandartsclub begonnen op Clubhouse. Tandarts Nico Bezuur, eigenaar van Academie voor Meesterschap "de Hamermolen" en tandarts Ron Steenkist founder van "Tandarts Business Mentor". In principe elke vrijdagochtend om half 9. Ook dit winterseizoen willen we weer aandacht geven aan alle facetten van de tandheelkunde die ons bezighouden. Een ieder is welkom om zich aan te sluiten op deze Clubhouse ochtenden. Heb je nog geen lidmaatschap van Clubhouse stuur een bericht naar mij, Ron Steenkist op Linkedin, dan maak ik dit voor je in orde. Linkedin profiel Ron Steenkist Linkedin profiel Nico Bezuur
2021-10-22 - 43 min
Clubhouse on the boat - In het kielzog van Odysseus
Eind september 2021 werd in Levkas, Griekenland, de PAOT cursus “tandheelkunde in de volle breedte - met diepgang” gegeven. Hans van Pelt, EPA en NVRTT geaccrediteerd, was de initiatiefnemer van deze cursusweek in samenwerking met de Papierwinkel. De organisatie Papierwinkel, geleid door de twee tandartsen Ron Versteeg en Marcel Kruger, organiseerde dit evenement voor de 21ste maal. Dit alles met het oog op Hans van Pelt zijn mogelijke verplichte pensioen. De cursus zelf, met 18 docenten en in totaal 61 deelnemers, was een ode aan Hans. De tandheelkunde werd in al zijn facetten op hoog niveau belicht. Het fijne van de setting was dat in de middaguren gezeild werd naar de volgende cursuslocatie. De plaatsjes waren in het verleden oude aanmonster-plaatsen voor de bemanning van het schip van de Griekse held Odysseus. De laatste middag was Hans van Pelt gast op de boot, Zephyros, van kapitein Alwin van Daelen. Zephyros betekent in het Grieks westenwind. Een goed moment voor een “Clubhouse on the boat”. Aan het woord komen Rob Kok, van de praktijk Syrec uit Amsterdam Hans van Pelt, ook wel bekend als de Admiraal, Universitair docent op het UMC in Groningen en als …
2021-10-15 - 72 min
René Overmars ‘Ondernemers zijn ezels‘
René Overmars werd geboren in Rotterdam en groeide daar ook op. Van jongs af aan bestond er voor hem slechts een keuze: tandarts worden. Hij werd, na begonnen te zijn bij rechten, nageplaatst in Utrecht bij zijn studie van voorkeur, tandheelkunde. Na zijn eerste jaar bij de subfaculteit kreeg hij een negatief studieadvies. Ondanks dit advies zette René toch door en behaalde in 1987 zijn bul in sneltreinvaart. Na zijn studie begon hij in een kostenmaatschap zijn praktijk in Apeldoorn. De praktijk wist hij tot een zeer goed lopende praktijk uit te bouwen met twaalf kamers en vier miljoen omzet. In 2010 verkocht hij zijn praktijk in Apeldoorn aan de keten “Samenwerkende Tandartsen”. Na een aantal jaar zonder praktijk startte hij als tandarts-implantoloog een verwijskliniek In Amersfoort. In 2019 verkocht hij deze praktijk wederom. Luister naar deze podcast van mijn goede collega en visionair René Overmars.
2021-09-03 - 63 min
Peter van der Schoor ‘de cowboy van de Veluwe‘
Peter van der Schoor werd geboren in Harderwijk. Zijn vader zat in de kalverhandel en heeft een grote invloed op zijn denken gehad. Vandaar zijn geuzennaam “de cowboy van de Veluwe”. Ondanks een tandartsangst, lootte hij na een beroepskeuze-test mee voor de studie tandheelkunde. In 1981 studeerde hij af als tandarts aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Na zijn afstuderen kwam hij al vroeg in aanraking met de implantologie via de Amerikaanse tandarts Gerald Niznick die een eigen implantaat lijn binnen de Core-Vent corporation had ontworpen. Peter zijn vrouw, Gerda, zag in 1984 het gat in de markt en begon als importeur van deze implantaten onder de naam Implacom. Zijn grote interesse gaat op dit moment uit naar het vroegtijdig signaleren van tandvleesontstekingen en implantitis via biomarkers. Luister naar mijn leermeester en de man zonder blad voor zijn mond, Peter van der Schoor.
2021-08-06 - 68 min
Leon Verhagen 'Als je iets wil dan kan je het'
Leon Verhagen werd geboren in 1956 in Nijmegen en bracht tijdens zijn jeugd veel vakanties door in Son en Breugel. Ondanks zijn liefde voor Brabant, startte hij in 1980 samen met zijn studievriend Ruud Waanders een praktijk in Lichtenvoorde. Hij specialiseerde zich midden jaren tachtig tot tandarts-implantoloog, werd in 1990 tandarts-gnatholoog, via de opleiding van McGann tandarts voor orthodontie en daarnaast ook na een 3 jarige opleiding in Wenen, laser-deskundige. Leon is mede eigenaar van een praktijk met 4 vestigingen met in totaal 25 kamers en 65 personeelsleden. De praktijk heeft een prachtig opleidingsinstituut dat te vergelijken is met de Ajax jeugdopleiding. Beginnend met de scouting van talent uit de Achterhoek op de open dagen van de middelbare scholen, via een studie aan de universiteit van Nijmegen (met als bonus een studentenkamer in het studentenhuis van de praktijk). Tijdens de studie tandheelkunde dienen de aspirant tandartsen zich te bekwamen door middel van een interne opleiding tot tandartsassistent, preventieassistent, mondhygiënist tot tenslotte tandarts zzp'er. Daarnaast bestaat er een mogelijkheid om partner te worden van de praktijk B.V. Verde…
2021-07-23 - 43 min
Tandartsclub 16 - Is de wachtkamer een wachtkamer?
Een opname uit de begintijd van de Tandartsclub van 12 februari 2021. De sneeuw ligt dik op de straten en we snakken naar het schaatsen. Het geluid van de opname is nogal krakkemikkig maar de content is zeer de moeite waard. In deze Tandartsclub op Clubhouse met in de zaal Eric Tak, eigenaar Tandheelkunst in Woerden, Nico Bezuur, eigenaar van cursuscentrum de Hamermolen en mede eigenaar van Qyom tandartsen in Amsterdam, Rolf van Mierlo van M2 tandartsen in Oegstgeest, Daniel van Leeuwen, operation manager Puur Mondzorg en patient Fay en uw gastheer Ron Steenkist, chef de clinique Tandheelkunde Nellestein, Tandarts Business Mentor en Podcaster. Het hoofdthema van vandaag: Is de wachtkamer, wel een wachtkamer?
2021-07-16 - 63 min
Tandartsclub 15 - Vakantie-Horror of loslaten in vertrouwen
Delegeren vinden veel tandartsen lastig. Want: “Als ik het zelf doe, gebeurt het tenminste goed.” of “Delegeren kost teveel tijd. Dan doe ik het zelf sneller…” Maar ben je de COE of de CEO? Ben je de zelf uitgeroepen Chief of Everything? Herkenbaar? Alles zelf willen doen zorgt uiteindelijk voor teveel werk. Zorgt voor tijdsgebrek en gebrek aan overzicht en onnodig veel spanning. Door te leren delegeren zorg je ervoor dat je werklast omlaag gaat en dat je je kunt concentreren op de belangrijke taken in je werk. En een groeikans voor jouw team. En eigenlijk is de vakantie het ultieme delegeren. Het team draait door zonder jou. Het is eigenlijk demissionair. Hebben zij het eigenaarschap van hun taken dan zal het geen probleem geven. En grote kans dat je dan zonder stress op vakantie gaat. Delegeren is trainen. Je gaat naar de fitness. Je kijkt de volgende dag in de spiegel niets. Alles hetzelfde, geen spiergroei. En je blijft naar de gym gaan. Je wordt geholpen door een coach. En op een dag zie je je spieren groeien. Je poetst een dag niet je tanden. Niks aan het handje. En nog een dag en nog een dag. Je gaat naar de tandarts, niks aan de hand. Maar je blijft niet poe…
2021-07-09 - 49 min
Tandartsclub 14 - Waag de Sprong
"Conquer your hidden fear and take life to the next level" Het boek ‘The Big Leap’ van Gay Hendricks, 2009, New York Dit boek geeft je als tandarts of mondhygiënist inzicht in waar je op dit moment mee bezig bent en in welke fase je zit. Want we zien zelf dat veel zorgverleners in hun praktijk in de zones een, twee of drie aan het ploeteren zijn. Hendricks beschrijft in zijn boek zone vier als de ‘Zone of Genius’. Door onze eigen ervaring weten we hoe het voelt om in je Genius Zone te mogen werken. Deze zone voelt het werk helemaal niet als ploeteren. Dan levert het werken in de mondzorg je energie op, in plaats van dat het energie kost. Dat is natuurlijk wat we onze luisteraars ook gunnen! De verschillende zones Gay Hendricks beschrijft 4 zones waarin we actief zijn in ons leven, dit zijn de Incompetentie-zone, Zone of Incompetence Competentie-zone, Zone of Competence Excelerende-zone, Zone of Excellence Genialiteit-zone of Zone of Genius De zone van incompetentie De Incompetentie-zone is alles waar je niet goed in bent. De zone waar je het gevoel hebt dat je iets mist. Het beste wat je kunt doen als je in een Zone van Incompetentie zit, is iemand anders vragen om…
2021-07-02 - 66 min
Ron Steenkist 'Constant and Never Ending Improvement'
In deze aflevering van de Tandarts, Vrijheid en Meesterschap zijn de rollen omgedraaid. Ron Steenkist, tandarts en chef de Clinique bij Tandheelkunde Nellestein en Tandarts Business Mentor, wordt geïnterviewd door Matthijs, de PodcastGast. Vandaag is Ron gast in zijn eigen Podcast. Matthijs, de PodcastGast, heeft één doel voor 2021. In honderd verschillende Podcasts op te treden. In 1982 studeerde Ron af bij de subfaculteit Tandheelkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn dienstplicht als tandarts en zaal-instructeur op het A.C.T.A. begon hij in 1984 bij Tandheelkunde Nellestein. In de loop der tijd werd Tandheelkunde Nellestein van twee naar zes kamers met 26 medewerkers uitgebreid. In zijn carrière specialiseerde Ron zich tot tandarts met grote liefde voor orthodontie, implantologie en uitgebreid Kroon en Brugwerk. Ron’s credo is Constant and Never Ending Improvement. Altijd op zoek naar verbeteringen in de praktijk, succesvoller maken van de medewerkers en zijn eigen persoonlijke ontwikkeling. Zijn advies aan jonge collegae is: Zorg ervoor om in de eerste jaren zoveel mogelijk te leren in praktijken over het vak tandarts en denk niet alleen in percentages als ZZ…
2021-06-25 - 55 min
Tandartsclub 13 - Verander jezelf of toch liever je team
Het gedrag veranderen van jezelf en jouw team. Een delicaat proces. Een energielek of als een Ferrari in de hoogste versnelling. Veranderen is aan de orde van de dag. Of het nu gaat om het zo efficiënt mogelijk laten functioneren van de praktijk, de aanschaf van een nieuw tandheelkundig materiaal of het verbeteren van de samenwerking binnen het team. In essentie gaat het erom dat je van de huidige, ongewenste situatie naar de nieuwe, gewenste situatie komt. Wij, als zorgprofessionals maken veel fouten in dit proces van transitie. We zien weerstand als onwil. Vaak ziet de leidinggevende tandarts de weerstand bij assistentes als een “niet willen”. Maar weerstand kan ook als een teken van betrokkenheid gezien worden. Het zijn juist deze medewerkers van de praktijk die zich ook zorgen maken over de huidige situatie. Ze willen graag meewerken om een nieuwe verbeterde situatie te creëren. “Mensen willen wel veranderen maar niet veranderd worden”. Het is anders. Veranderen zit in ons bloed. Zonder verandering zouden we nog steeds jagers en verzamelaars zijn en in tenten wonen. Als je niet verandert als tandartspraktijk is het over. Stilstaan is achteruitgang. In de tandartspra…
2021-06-18 - 45 min
Tandartsclub 12 - Succes, een kwestie van geluk?
Succes te hebben zonder gelukkig te zijn is het grootste falen. Met “gelukkig zijn” wordt niet bedoeld het geluk wanneer het leven je goed gezind is maar het geluk in jouw eigen hart. En dan zeg ik volmondig ja tegen de vraag “Succes, een kwestie van geluk?”. Geluk en succes horen bij elkaar. Zorg voor het één en je krijgt het ander. Daarom zou deze aflevering ook wel “Geluk, een kwestie van succes” kunnen heten. Ze zijn met elkaar verbonden. Een definitie van geluk is: de vrijheid te hebben om te kunnen doen wat je hart je ingeeft. Een definitie van succes is: met goed gevolg afsluiten van wat je je had voorgenomen. Als je doet wat je wilt, ben je gelukkig én succesvol. Volgens je eigen normen en waarden. Zijn geluk en succes dan niet hetzelfde? Succes wordt niet financieel bepaald. Succes in het leven is tevreden zijn met wat je hebt. Wat maakt jou happy? We kennen allemaal de voorbeelden van zeer succesvolle ongelukkige talenten. Elvis, Marilyn Monroe, Michael Jackson. Zonder happy te zijn, heb je geen succes. Uiteindelijk gaat het erom wat jou gelukkig maakt. Jouw doel bereiken en niet gelukkig zijn is het grootste falen.
2021-06-11 - 55 min
Tandartsclub 11 - Eckart's Notes in onze tandartspraktijk
In 2008 overleed Eckart Wintzen. Hij maakte een boekje in de vorm van een Moleskine notebook. Wat kunnen wij, zorgverleners, leren van deze vrijbuiter die een bedrijf leidde met 10.000 medewerkers? Eckart Wintzen, in 1939 geboren startte in 1976 met zijn Bureau voor Software Ontwikkeling (BSO). Wintzen had een onconventionele manier van organiseren en leidinggeven. BSO was georganiseerd in zelfstandige cellen met ten hoogste 50 medewerkers. Boven dit aantal splitste hij de elke unit opnieuw in twee kleine cellen. In zijn boek Eckart's Notes beschrijft hij zijn opvattingen en werkwijze. Het automatiseringsbedrijf telde in 1995 meer dan 6.000 werknemers. BSO leverde zijn diensten aan grote ondernemingen. 75 steden en 21 landen. Philips nam BSO over in 1996. Onder de vleugels van Philips, dat BSO samenvoegde met zijn automatiseringstak Origin moest het bedrijf verder groeien. Een groot succes is BSO/Origin voor Philips nooit geworden. Bij Wintzens afscheid in 1996 was het bedrijf nog net winstgevend. In de jaren erop had het de grootste moeite om het hoofd boven water te houden. In 2000 kreeg Philips-topman Cor Boonstra er genoeg van en verkocht hij het autom…
2021-06-04 - 74 min
Jacqueline Strooband "Alles kan zolang je maar wilt"
Jacqueline groeide op in Brazilië. Haar moeder was tandarts en haar vader verrichtte projecten voor de kerk. Zij kwam samen met haar broer op haar 15de jaar naar Nederland. In 1994 studeerde zij af aan de ACTA in Amsterdam. Na haar afstuderen begon zij bij M2 tandartsen in Voorburg en werd al snel maat. Jacqueline zette de implantologie afdeling op en in 2014 was zij de belangrijkste initiator voor de M2 Academy. Een volwaardig studiecentrum met collegeruimte en een cursuszaal met 12 behandelstoelen. Nu 26 jaar later heeft M2 twee praktijken met elk tien kamers en 132 personeelsleden. Naar haar vaders credo “Alles kan zolang je maar wilt” probeert Jacqueline te leven. Luister naar het bijzondere verhaal van tandarts-implantoloog Jacqueline Strooband.
2021-05-28 - 45 min
Tandartsclub 10 - Starten met 'het eind' of 'het nu' voor ogen?
Starten we met eind of het nu voor ogen. Covey regel 2. Beginnen met het eind in gedachten. Is dat zo? Of toch starten met “het nu”?
2021-05-21 - 59 min
Tandartsclub 9 - Belemmeringen
Vandaag de Tandartsclub over "Wat zijn de belemmeringen in de tandartspraktijk?" Moderators Nico Bezuur, mede-eigenaar van Qyom tandartsen In Amsterdam en eigenaar van het monument en cursuscentrum ‘de Hamermolen’ in Ugchelen en Ron Steenkist, Podcasthost van de ‘Tandarts, Vrijheid en Meesterschap’ Podcast en founder van Tandheelkunde Nellestein. Belemmeringen voor een goede organisatie in de tandartspraktijk zijn er legio. Bij mijn tandartsbusinesscoaching programma zijn er zo een 56 punten die in orde moeten zijn. Deze zijn in zeven hoofdstukken, zeven grote steenblokken te verdelen. Alle zeven bouwstenen vormen de tempel. Het dak van de tempel is de financiële organisatie. Dit dak wordt ondersteund door twee zuilen, elk bestaand uit drie grote stenen. Elke steen is een hoofdstuk, een onderdeel die het dak van de tempel, de tandartspraktijk ondersteunt. De zeven stenen zijn: Financieel Selling Systems Scheduling Marketing Team Leaderschip De leiding, de tandarts eigenaar, blijkt altijd het grootste probleem aangaande het oplossen van belemmeringen in de praktijk. Een chaotische praktijk is altijd veroorzaakt door de leider. Geef je als leider je te…
2021-05-14 - 69 min
Tandartsclub 8 - Blauwe Bananen van Wouter de Vries
Vandaag staat de vraag centraal van mijn marketing docent Wouter de Vries: ‘Waarom wil je een blauwe banaan zijn?' Ik ben uw gastheer Ron Steenkist, tandartsbusinesscoach, eigenaar en Chef de Clinique van Tandheelkunde Nellestein, onderdeel van de Dentconnect groep, en mijn mede-gastheer Nico Bezuur, vrije beroeper, ondernemer, coach en tandarts bij Quom tandarts in Amsterdam. In 1991 volgde ik de HBO opleiding bedrijfseconomie. Het vak “Commerciële Economie” werd gegeven door docent Wouter de Vries. Wat wist hij mij te boeien. Wat een verteller. De grote mannen Ansoff, Porter, Prahalad wist hij in samenhang te brengen met elkaar. Ik kon het direct gebruiken in mijn tandartspraktijk. In deze bonus-aflevering behandelen Nico Bezuur en Ron Steenkist het boekje de “Blauwe bananen”. Dit boekje wist jarenlang in de management top-100 te staan en is met recht een zgn “millionseller”.
2021-05-07 - 57 min
Wouter de Vries "De tandarts als blauwe banaan"
Wouter de Vries is van 1958 en groeide op in Amstelveen. Hij werd bij toeval Diensten-marketeer doordat hij op het goede moment tijdens het sollicitatiegesprek “Ja” zei. Dit “Ja” veranderde zijn leven. Hij is auteur van 25 studieboeken over Dienstenmarketing waaronder de millionseller “de Blauwe Banaan”. De Blauwe Banaan bracht hem veel maar de roem zorgde ook voor een leven als in een achtbaan. Hij benadrukt dat je als ondernemer moet onderzoeken waar je goed in bent. En plan daarna hoe je hier dan nog beter in kan worden. Vergeet zeker niet “Groei moet je plannen”. De lijfspreuk van Ansoff. Zijn idool en inspirator is Prahalad met zijn boek “Competing for the future” en zijn visie op kernvaardigheid. Waar wil je goed in zijn en waar ben je goed in? Levensspreuken: -“Als je wil dat iets goed gebeurd moet je het zelf doen”. -“Succes heeft een reden, falen vaak velen”. De blauwe banaan is samen te vatten door: “Wat filter” voor de tandarts- is de kerntaak bijvoorbeeld de restauratie. “Hoe filter”-perceived dienstverlening. “Wie Filter” is de vrouw en haar gebouw, haar charisma, haar sociale empathie Boek op nachtkastje: Springsteen in Nederland. Boek voor alle…
2021-04-30 - 43 min
Tandartsclub 7 - De valkuilen van virtueel communiceren
Tandarts pas op uw tellen! “Conflict is inevitable but combat is optical” Opeens in een chatgroep, een studieclub, gaat het mis. Een van de leden trekt van leer. Wat kan er virtueel mis gaan, wat nooit in de visuele wereld zou gebeuren. De lichaamshouding die een boodschap ondersteunt is weggevallen. Nico Bezuur en Ron Steenkist geven een analyse en tips & tricks in deze Tandartsclub.
2021-04-23 - 50 min
Tandartsclub 6 - Sleutels tot Succes
Moderators Nico Bezuur, mede-eigenaar van Qyom tandartsen In Amsterdam en eigenaar van het monument en cursuscentrum ‘de Hamermolen’ in Ugchelen en Ron Steenkist, Podcasthost van de ‘Tandarts, Vrijheid en Meesterschap Podcast’ en founder van Tandheelkunde Nellestein bespreken het boek Sleutels tot Succes van Napoleon Hill. Napoleon Hill (1883-1970) was de grote meester op het gebied van de persoonlijke ontwikkeling. Een van zijn beroemdste uitspraken is ”Wat de geest van de mens kan bedenken en geloven kan hij bereiken”. In 1908 leert de journalist Hill de staalmagnaat Andrew Carnegie kennen. Deze brengt hem in contact met alle grote mannen van die tijd. Hill interviewt deze magnaten en uitvinders en in 1928 verschijnt zijn eerste million seller ‘Law of Succes’ In deze Tandartsclub bespreken Nico en Ron zijn laatste boek ”Sleutels tot succes”
2021-04-16 - 56 min
Tandartsclub 5 - Pensioen is een 'lousy motivator'
Een nieuwe bonus-aflevering. Wederom een opname van de Tandartsclub met Ron Steenkist, Clubhouse host, tandarts bij Tandheelkunde Nellestein, eigenaar van tandartsbusinesscoaching.nl en Nico Bezuur, moderator van de Tandartsclub, mede-eigenaar van Qyom tandartsen, auteur en coach. Ze hebben het met een tal van deskundigen over het feit dat pensioen een belangrijke pijler is van je vermogensplanning maar dat “pensioen” ook een slechte raadgever kan zijn.
2021-04-09 - 64 min
Tandartsclub 4 - Een goed team of de gladiolen
Een groots team is de essentiële brandstof voor een goed draaiende praktijk. Is dit zo? Wanneer is, binnen een tandartspraktijk, het team de brandstof of wanneer is het tandheelkundig team slechts een groep zorgmedewerkers? Wanneer is het tandartsteam een groep? Je spreekt van een groep en niet van een team indien: De medewerkers slechts taakgericht zijn. Verder is het ieder voor zich. Het gemeenschappelijk doel is er wel, maar het is niet leidend. Het eigenbelang gaat voor. Er wordt in eilandjes gedacht. Wij tegen zij.(zélfs binnen de muren van de tandartspraktijk). Afspraken worden wel gemaakt, maar worden moeizaam nagekomen. Een ander kenmerk is dat de leidinggevenden teveel verantwoordelijkheid nemen. De leden van de groep tandartsmedewerkers vinden dat wel lekker makkelijk en leunen achterover. Conflicten komen natuurlijk voor en worden niet uitgesproken. Wanneer is het tandartsteam wel een team? Een groep functioneert als een team indien: Het grotere doel van de praktijk boven dat van het medewerkers afzonderlijk staat. Het teambelang gaat vóór het eigenbelang. Er is een wij-gevoel. Ieders taken en functies zijn duidelijk en zijn bekend. Er is geen sprak…
2021-04-02 - 101 min
Nico Bezuur "De Inspanningsloze Tandartspraktijk"
Nico Bezuur werd geboren in de Jordaan in Amsterdam. Hij studeerde in 1982 af aan de Universiteit van Amsterdam aan de subfaculteit Tandheelkunde en begon, na zijn diensttijd als luchtmacht-tandarts, zijn loopbaan bij het Jordaan-project. Het Jordaan-project was een tandheelkundig gezondheidsproject waar de mondhygiënisten zelfstandig handelingen verrichten zoals prepareren en restaureren. In 1988 werd hij mede-eigenaar van deze praktijk. Tegenwoordig Qyom geheten. In dat jaar verscheen ook zijn proefschrift met als promotor de Zweedse professor Hansson. Hij kocht en verbouwde in het jaar 2000 het monument de “Hamermolen” in Ugchelen tot zijn droom. Met co-auteur Rolf van Mierlo schreef Nico een boek over de organisatie van een kliniek met als titel “De winstgevende tandartspraktijk”. Zijn advies aan jonge collegae is om een een alzijdig ontwikkelde tandarts te worden. Een professional die op veel gebieden gespecialiseerd is en daarnaast zorg draagt voor uitmuntende communicatie binnen het team en naar de patiëntenpopulatie. Luister en geniet van het verhaal Nico.
2021-03-26 - 41 min
Bonus 3: Tandartsclub - Branding
Vandaag geeft de Tandartsclub antwoord op de vraag “Kan de tandartspraktijk een merk of een brand zijn?” Moderators Nico Bezuur, mede-eigenaar van Qyom tandartsen In Amsterdam, trainer eigenaar cursuscentrum ‘de Hamermolen’ in Ugchelen en Ron Steenkist, Podcast Host van de ‘Tandarts, Vrijheid en Meesterschap’ Podcast, tandarts-business coach in Amsterdam en founder van Tandheelkunde Nellestein. Branding is niet alleen voor grote bedrijven zoals Coca Cola en Nike. Branding is alles wat de patiënt tegenkomt op zijn klantreis binnen en buiten de praktijk. Voor de bevolking van Nederland zijn alle tandartsen opgeleid aan de universiteit. En zijn dus in vaardigheid gelijk. Je concurrent maakt hetzelfde kernproduct als jij. Jouw brand is dat wat je van de concurrenten en collegae onderscheid. Hoe denkt het publiek over jouw praktijk en over wat je doet? Wat doe jij met jouw dienstverlening en hoe ervaart de klant dat? De branding van een service bestaat in de mind van de patiënt. Dit verandert steeds. Met een merk kunnen we ons onderscheiden. Kunnen we onszelf uitdrukken. Mensen vereenzelvigen zich met een brand of een merk. Vind je dit onzin? Welke praktijken doen aan brandin…
2021-03-19 - 51 min
Bonus 2: Tandartsclub - Reputatiemanagement
Een goede reputatie komt te voet en gaat te paard Vandaag de Tandartsclub over reputatiemanagement. Gast van vandaag, Eduard de Boer, Reputatiecoach, bekend van de rijdende rechter, de bekende Canadese local-marketing website ‘Whitespark’ en het blad ‘American Today.’ waar een aantal artikelen van zijn hand verscheen., En natuurlijk zijn Podcast uit de oertijd van het medium, het jaar 2015. De Reputatiecoach Podcast waar ongelofelijk veel kennis werd gedeeld. Zijn Podcast was een waar voorbeeld voor mij. Moderators Nico Bezuur, mede-eigenaar van Qyom tandartsen In Amsterdam en eigenaar van het monument en cursuscentrum ‘de Hamermolen’ in Ugchelen en Ron Steenkist, Podcasthost van de ‘Tandarts, Vrijheid en Meesterschap’ Podcast en founder van Tandheelkunde Nellestein. Eduard geeft een mooi overzicht over online reputatie, online vindbaarheid en online zichtbaarheid. Pas je de kennis die Eduard vandaag overdraagt toe, dan zal je reputatie, jouw zichtbaarheid en vindbaarheid op het internet zeker verdubbelen.
2021-03-12 - 49 min
Bonus 1: TandartsClub op Clubhouse - Kerncijfers
“Is het noodzakelijk dat teamleden inzicht hebben in de kerncijfers van een tandartspraktijk?” Nico Bezuur tandarts-gnatoloog en eigenaar van praktijk Quom in Amsterdam is samen met Ron Steenkist, chef de clinique en founder van Tandheelkunde Nellestein in Amsterdam, de host van deze room, de TandartsClub. Vandaag een bonus opname van een meeting op Clubhouse. Je hoort in volgorde van opkomst. Nico Bezuur, Ron Steenkist, Jan Willem Vaartjes tandarts en bestuurslid K.N.M.T. en Rob Tilon, tandarts-eigenaar in Grouw. Praktijkcijfers kunnen veel inzicht geven. Niet alleen voor de tandarts-eigenaren maar voor alle medewerkers. Communiceer daarom de cijfers. Praat met je staf over de praktijkcijfers. Je staf moet weten wat jullie als team produceren en wat de kosten zijn. De hoeveelheid doorverwijzingen intern, hoeveel en door wie. Het team moet inzicht hebben in de productie van elk teamlid op zich en van de praktijk als geheel. Wat is de uurproductie en wat levert het onder de streep op? Hoeveel klanten zijn supertevreden over de praktijk? Deze cijfers maken het geheel ook een spel, elke keer een beetje beter. Het leidt tot een competitie in verbetering. Tony Robbins noemt dit CA…
2021-03-05 - 68 min
Michiel Buis "Een glas is nooit vol"
Michiel Buis studeerde tandtechniek in België en verkreeg een studieplaats aan het A.C.T.A in Amsterdam. Hij begon na zijn afstuderen in 1997, na wat tussenstops, in het dorpje Epe, een tandartspraktijk. Hij bouwde deze praktijk uit tot een grote kliniek met landelijke uitstraling. De kliniek heeft meer dan 11 kamers , 39 medewerkers, eigen tandtechniek en geeft zelfs ruimte aan een gezondheidscentrum. Een bijzonder verhaal van een tandarts met een bijzondere visie. “Het glas is nooit vol”. Luister, geniet en huiver bij het verhaal van mijn goede collega en maatje Michiel Buis. Wil je ingaan op het aanbod van Michiel voor de rondleiding en het etentje? Stuur een bericht naar [email protected] met een korte uitleg waarom jij denkt voor dit bijzondere evenement in aanmerking te komen. Tot in Epe! Michiel Buis zijn advies voor de startende tandarts: 1. Kijk zoveel mogelijk de kunst af 2. Ga zoveel mogelijk kijken bij collegae 3. Durf vergissingen en fouten te maken. Maak niet twee keer dezelfde vergissing want dan is het een fout. 4. Durf te experimenteren in de tandheelkunde. Wees niet bang. 5. Leef “Jouw Dromen” na en sta erachter. Wil jij Michiels f…
2021-02-05 - 57 min
Astrid Stijger “Zwarte parels, Witte tanden”
Astrid studeerde af in 1995 als tandarts aan het ACTA in Amsterdam. Zij is daarnaast auteur en heeft een eigen uitgeverij. Zij is eigenaar en founder van twee cursuscentra voor van Equicure-therapie. Een in Nederland en een in Zuid-Frankrijk. Bovenal is zij een tandarts die de angst-tandheelkunde een grotere plek wil geven binnen de tandheelkunde. Na haar afstuderen begint Astrid zich steeds meer af te vragen waar toch de angst voor de tandarts vandaan komt bij haar patiënten. En zoekt naar oplossingen. In deze podcast vertelt Astrid hoe zij met vallen en opstaan het ‘dental IQ’ van haar patiënten verhoogde in haar praktijk in Groningen. En welke stappen zij maakte die leidde tot haar succes. En dit alles met haar levensmotto “Doe wat je wilt en wil wat je doet.” Luister naar de bevlogen woorden van mijn goede collega Astrid Stijger. Je kan Astrid’s favoriete boeken- en cursuslijst ontvangen waarover zij sprak in deze aflevering. Maak een connectie met mij, het liefst via Linkedin. www.linkedin.com/in/ronsteenkist of stuur een direct mail binnen Linkedin. Een mail naar [email protected] is ook prima. Schrijf een recensie en abonneer je en je maakt mij blij. Deel deze …
2021-01-01 - 53 min
Tieke van Riel "Schone Monden, Heerlijk"
Van een kleine algemene praktijk naar een keten van preventie. Verwonder en leer van deze evolutie. Tieke van Riel studeerde af in 1999 op de ACTA in Amsterdam. Na een aantal jaren als ZZP er gewerkt te hebben begon ze samen met haar collega Heleen Hansma in 2011 op Amsterdam IJburg een tandartspraktijk. De praktijk veranderde in de loop der jaren steeds meer van een algemene tandheelkundige praktijk naar een praktijk met de volledige aandacht op preventie. De mondhygiëne en preventie afdeling is de ruggengraat van de praktijk geworden. Door het succes van deze handelswijze is Transparant met een tweede locatie uitgebreid. Wil je leren van deze meester van de preventie? Luister naar deze podcast-aflevering. Je kan gratis Tieke’s favoriete boekenlijst ontvangen van deze aflevering? Maak een connectie met mij op Linkedin. www.linkedin.com/in/ronsteenkist en geef een comment. Een mail aan [email protected] mag ook. Schrijf een recensie en abonneer je en maak mij blij. Deel deze aflevering en maak mij nog blijer. Thx.
2020-12-04 - 41 min
Marc van Wingaarden "In search of routing"
In zijn praktijk “Omnivor” in het Museumkwartier in Amsterdam was hij in zijn vroege jaren bezig met het ontwikkelen van de juiste routing, de juiste looplijnen, binnen zijn praktijk. De ergonomische ideeën van de Amerikaan Harold Killpatrick waren een leidraad voor hem. De tandarts-guru Dick Barnes, die hij meerdere malen bezocht in de States, scherpte zijn visie aan. Enkele highlights van het gesprek zijn: Een goed plan, hoe duur ook, is altijd goedkoper. Work smarter and not harder. Het handwerk, het hersenwerk en de communicatie maken tandheelkunde zo bijzonder interessant. En Marc eindigt met de goede raad “houdt de regie in eigen hand”. Wil je leren van deze meester van de routing? Luister deze podcast-aflevering. Je kan Marc’s favoriete boeken- en cursuslijst ontvangen waarover hij sprak in deze aflevering? Maak een connectie met mij, het liefst via Linkedin. www.linkedin.com/in/ronsteenkist of stuur een direct mail binnen Linkedin. Een mail naar [email protected] is ook prima. Schrijf een recensie en abonneer je en je maakt mij blij. Deel deze aflevering en maak mij nog blijer.
2020-12-04 - 53 min
Eric Tak “Be good and tell it”
In deze aflevering praat ik met Eric Tak, ondernemer-tandarts uit Woerden. Eric is mede-eigenaar en founder van tandartspraktijk Tandheelkunst in Woerden. Eric zijn slogan is “Be Good and tell it” Een tandarts moet niet alleen goed in zijn vak zijn maar ook goed zorgen voor zijn patiënten en zijn team. Vertel aan de wereld dat je “Goed doet”. Maak de patiënt het naar de zin. Dat is het doel. Geld verdienen is een bijproduct van goede tandheelkunde. Vier adviezen voor jonge collegae 1.-neem de tijd voor je preparaties 2.-kijk de kunst af van een ervaren collega 3.-plan nascholing in, het liefst met je naaste collegae 4.-zoek een betrokken mentor Wil je leren van deze meester van de taakdelegatie? Check deze podcast-aflevering. Wil je gratis Eric’s favoriete boekenlijst ontvangen van deze aflevering? Maak een connectie met mij op Linkedin. www.linkedin.com/in/ronsteenkist en geef een comment. Een mail aan [email protected] mag ook. Schrijf een recensie en abonneer je en maak mij blij. Deel deze aflevering en maak mij nog blijer. Thx.
2020-11-12 - 6 min