Joey Kwan is actrice in de Ketnet-serie '#LikeMe', student film aan het RITCS in Brussel en van Maleisisch-Hongkongse afkomst. Voor haar kwam de Pixar-film ’Turning Red’ erg dichtbij. Het gaat over een tienermeisje met Aziatische roots in Toronto, over de constante tweestrijd tussen het goed willen doen voor haar ouders in het licht van de traditie, maar er tegelijk ook willen zijn voor haar westerse vrienden. Confronterend, vindt Joey. Naar eigen zeggen heeft ze nooit zo hard gehuild met een film. Zo moet hoofdpersonage Meilin haar ouders elke dag helpen in het tempel die het gezin uitbaat, in het geval van Joey was het bijspringen in het afhaalrestaurant. En de verwachtingen, die waren dezelfde. Niet evident, getuigt ze. Maar het gaf haar wel “een goed hoofd tussen haar schouders”. En hoewel dit prachtige coming of age-verhaal redelijk ver van mijn leefwereld staat, ben ik er ook verslingerd aan. Misschien omdat zowel Joey als ik als kind de rode panda al lievelingsdier hadden. Omdat het zich afspeelt aan het begin van de 21e eeuw met de westerse popcultuur van toen, maar ook met heel veel liefde voor de animecultuur. Omdat Billie Eilish en broer Finneas O'Connell de geniale popnummers schreven voor de fictieve boysband 4*TOWN (die - toch wel - met vijf zijn). En omdat dit de eerste Disneyfilm is waarin maandstonden een thema zijn. Pete Docter omschreef ’Turning Red’ als ‘The Hulk’ maar dat schattiger. En hariger. We wijken ook uit over jade juwelen, welke arm je eventueel bij Joey mag afhakken, mocht dat ooit nodig zijn en hoe ze bijna ‘nee’ had gezegd tegen '#LikeMe'.