categorieën
blog
contact
zoeken
Hoogbegaafd zijn komt vaak in de media als iets wat helemaal niet leuk is. Maar dat is helemaal niet zo. Als je de labels weglaat en er anders naar kijkt, kun je ook anders naar jezelf kijken. Het is gewoon leuk om jezelf te zijn!
2023-03-11 - 18 min
Ik volg mijn weg
In deze podcast word ik wederom geïnterviewd door Fleur Terpstra. Veel hoogbegaafde kinderen en volwassenen lopen vast in hun leven. Of je het op school ervaart, op een werkplek, in relaties, in je lichaam, het kan zijn dat je voelt dat je totaal niet lekker in je vel zit, maar je kunt niet achterhalen waarom. Soms weet je de reden, maar dat weet je weer niet wat je eraan kunt doen. Ik ben ervan overtuigd dat het belangrijkste is: weten wie je bent, wat je persoonlijke behoeftes en voorkeuren zijn, leven vanuit je hart, trouw aan jezelf zijn, integer zijn naar jezelf en anderen en je waardigheid bewaren. Dan weet je namelijk - of beter gezegd je voelt dan - wat je moet doen en wat je zeker niet moet doen. Je hebt dan heel goed je grenzen door, je voelt ze en omdat je trouw aan jezelf bent, bewaak je die grenzen. En als je het bovenstaande niet leeft, loop je vast. Je zult net zolang vastlopen tot je het wel gaat doen. Zodra je vanuit je hart leeft kan het niet anders dan dat je een eigen route kiest en je eigen kompas volgt. Dat kan betekenen dat bijvoorbeeld de school, het onderwijssysteem, de werkplek, de relatie, het huis, de leefomgeving, vrienden en nog meer niet passen of de…
2023-02-20 - 9 min
Hoogbegaafde ridder
Ieder van ons heeft zoveel kracht in zich, zoveel macht! Vertel jezelf nooit dat je hulpeloos bent. Als je hoogbegaafd bent en/of als je kind hoogbegaafd is, kun je je soms hulpeloos voelen, maar dat komt alleen voort uit de grote mate van aanpassing die je denkt te moeten leveren. Niets is minder waar! Er is niemand die je redt, er zijn weinig mensen die je zullen begrijpen. Jij bent je eigen ridder. Jezelf ontkrachten is desastreus, niet alleen voor jezelf persoonlijk maar ook voor het geheel. De vraag die je jezelf moet stellen is: hoe krachtig ben ik bereid te worden? Wat is het nut van een licht in een gesloten kast? Denk erover na en zie het voor je: licht aan en de kast dicht. Zo stel je jezelf op! De kast moet open en jouw licht wordt een zegen voor iedereen. Doe het en kijk wat er gebeurt. ------------------------------------------------------------------- Live bijeenkomsten kun je hier vinden https://tinyurl.com/cxkk8d2a waaronder de mastermind groep voor ouders https://tinyurl.com/yhtd556x Online modules vind je hier https://tinyurl.com/4y99s2nh Het boek Intens, authentiek en vrij kun je hier bestellen https://tinyurl.com/4eu9nc5n Als je vragen hebt, kun je ze onder dez…
2023-02-20 - 15 min
Ik leer anders (omdat ik hoogbegaafd ben)
Als kleuters naar school mogen, verheugen ze zich er vaak op en kunnen niet afwachten, omdat ze denken dat ze eindelijk iets gaan leren. De teleurstelling kan dan groot zijn als je kind ontdekt dat het wel meevalt met dat leren en dat de dagen zich min of meer voortslepen zonder veel spannends... Verder in deze video over: - lid worden van Mensa, is dat zinnig voor een kind? - wat betekent ononderbroken ontwikkelingsproces - kan particulier onderwijs de oplossing zijn? en meer... Wil je meer leren over maatwerk in het onderwijs of over opvoeden van uitzonderlijk begaafde kinderen? Ik heb veel mogelijkheden, live of online. Live bijeenkomsten kun je hier vinden https://tinyurl.com/cxkk8d2a waaronder de mastermind groep voor ouders https://tinyurl.com/yhtd556x Online modules vind je hier https://tinyurl.com/4y99s2nh Het boek Intens, authentiek en vrij kun je hier bestellen https://tinyurl.com/4eu9nc5n Als je vragen hebt, kun je ze onder deze video stellen of mij een mail sturen, dan zal ik ze wellicht beantwoorden in een van de volgende opnames. Voor mijn nieuwsbrief en gratis downloads kun je hier kijken https://tinyurl.com/4ysydhf4 Word lid van het movement Hoogbegaafde rebel in …
2023-02-11 - 29 min
Ik ben anders - over anders zijn en uitzonderlijke begaafdheid
In deze podcast word ik geïnterviewd door Fleur Terpstra. Uitzonderlijk begaafde kinderen zijn anders, leren anders, denken anders, redeneren anders... Geestelijk en lichamelijk welzijn van deze kinderen is net zo belangrijk als van alle andere kinderen. Het betekent dus dat hun persoonlijke voorkeuren en behoeftes leidend moeten zijn bij de opvoeding en bij het onderwijs. In deze video meer over: - kleuren binnen de lijntjes - geestelijk en lichamelijk welzijn - trauma en hoe kan het ontstaan - pluspunten van uitzonderlijk begaafd zijn Wil je meer weten over maatwerk in het onderwijs of opvoeden van uitzonderlijk begaafde kinderen? Ik heb veel mogelijkheden, live of online. Live bijeenkomsten kun je hier vinden https://tinyurl.com/cxkk8d2a waaronder de mastermind groep voor ouders https://tinyurl.com/yhtd556x Online modules vind je hier https://tinyurl.com/4y99s2nh Het boek Intens, authentiek en vrij kun je hier bestellen https://tinyurl.com/4eu9nc5n Als je vragen hebt, kun je ze onder deze video stellen of mij een mail sturen, dan zal ik ze wellicht beantwoorden in een van de volgende opnames. Voor mijn nieuwsbrief en gratis downloads kun je hier kijken https://tinyurl.com/4ysy…
2023-02-01 - 29 min
Ouder advocaat - als de rechten van je hoogbegaafde kind vergeten worden
Het belangrijkste artikel voor ouders is Artikel 247 boek 1 BW, dat zegt: "Het ouderlijk gezag omvat de plicht en het recht van de ouder zijn minderjarig kind te verzorgen en op te voeden. Onder verzorging en opvoeding worden mede verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind alsmede het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid. In de verzorging en opvoeding van het kind passen de ouders geen geestelijk of lichamelijk geweld of enige andere vernederende behandeling toe." Als je merkt dat het niet goed gaat met je kind, moet je ingrijpen, ongeacht of iemand anders roept dat het niet mag. Het moet! Laat je niet in de war brengen en volg je intuïtie. In deze podcast praat ik samen met Fleur Terpstra, onderwijsjurist, over de ouder als advocaat. Hoogbegaafde kinderen worden regelmatig niet gelijk behandeld = ze krijgen niet wat ze nodig hebben. Als ouder van een hoogbegaafd of uitzonderlijk begaafd kind moet je heel alert zijn om de rechten van je kind in de gaten te kunnen houden. Daarom deze serie over onderwijsrecht en leerrecht. Wij willen je handvatten geven en achtergrondinformatie, zodat je h…
2023-01-20 - 20 min
Leer Recht en hoogbegaafde kinderen
Als het niet goed gaat met je kind dan heb je al genoeg zorgen. Dan wil je niet verzeild raken in zinloze overleggen met tientallen onbekende mensen, dan wil je niet je hele zijn met mensen delen die je toch niet begrijpen. Daarin heb je als ouder een keuze en dat kun jij leiden: door je te verdiepen in wat de plichten van school zijn, wat je wel of niet kunt verwachten of zelfs eisen. En als je niet voor elkaar krijgt wat je kind nodig heeft een plan B kiezen. Want je kind heeft het RECHT OP LEREN. Dat is de ware leerrecht. Er wordt vaak zoveel overlegd en gepraat en er moet zoveel bewezen worden dat er eigenlijk geen ruimte is voor het werkelijk onderwijzen van het kind. Het kind moet bewijzen wie het is. Maar dat is vaak onmogelijk. De kippen kunnen zien dat een arend kan vliegen, maar hebben eerst een zwart op wit bewijs nodig om het te geloven.. En dan wat? Dan weten ze evengoed niet wat ze ermee aan moeten... Deze serie met drie afleveringen heet Hoogbegaafde kinderen leren vanzelf, vernoemd naar het boek van Fleur dat in 2023 verschijnt. In de podcast praten we over een master class, het gaat om de master class Passend Onderwijs die Fleur op 7 februari 2023 geeft. Meer info…
2023-01-10 - 10 min
Het onzichtbare is het belangrijkste
Dit is de eerste opname van een serie waarin ik mijn gedachten met je deel. Het is in het onderwijssysteem, in de gezondheidszorg, op werkplekken ongelooflijk belangrijk dat er gemeten wordt. Van scores op de toetsen, meetbare gezondheidsklachten tot werkprestaties. Er moet een getal of een meetbare beoordeling geproduceerd worden. En toch is het onzichtbare belangrijker. Zeker als het om uitzonderlijk begaafde mensen gaat. Je kunt intelligentie niet meten, dus wat je met een IQ test meet is heel beperkt. Je kunt de werkelijke kennis, creativiteit, empathie, intuïtie niet meten. Er zijn talloze dingen te bedenken die niet meetbaar zijn. Datgene wat meetbaar is, is uitermate beperkt. Toch worden er zwaarwegende beslissingen op gebaseerd en conclusies getrokken. Toch worden kinderen op grond van deze beperkte middelen wel of niet toegelaten tot een plusklas, vervolgonderwijs of een voorziening. Omdat de meeste mensen de wereld van het onzichtbare niet kunnen voelen en begrijpen, betekent het nog niet dat het er niet is. Als ouder van een uitzonderlijk begaafd kind is het je plicht en je taak om een doorgaande lijn in de ontwikkeling van je kind te bewerkstelligen. Daarvoor heb je ju…
2022-12-22 - 37 min
Je hart en je recht
Podcast uit de serie Hoogbegaafde kinderen leren vanzelf. Veel hoogbegaafde en zeker uitzonderlijk begaafde kinderen kunnen niet vijf dagen per week op school doorbrengen. Dat kan te maken hebben met de drukke klassen, met onderwijs dat niet op hen is afgestemd, met te veel social talk en de grootte van de aanpassing die ze telkens weer moeten opbrengen. Dat geldt ook voor de middelbare school. Zolang het kind niet autonoom kan leven, zal het beperkingen ervaren en zal het zich daar tegen verzetten of in stilte lijden. Het is voor ouders belangrijk te weten welke rechten hun kind heeft en welke rechten zij als opvoeder hebben. Er is veel meer mogelijk dat scholen doen vermoeden. Leerkrachten en medewerkers van schoolbegeleidingsdiensten, maar ook leerplichtambtenaren weten vaak niet welke wetgeving er is. Hierdoor is er een heel nauw en verkeerd beeld van de rechten van het kind om zich in een doorgaande lijn te mogen ontwikkelen. Een van de belangrijke punten om te weten is dat een school het IQ testen niet mag verplichten! Dus ook niet voor het toekennen van budgetten. Ze moeten kijken naar de behoeftes van het kind en het kind hoeft niet te bewijzen wie het is, vaak ook nog e…
2022-12-12 - 22 min
Voelen en leven zonder angst
Deze podcast heb ik eerder als artikel gepubliceerd. Kinderen voelen op een natuurlijke, nog niet beperkende wijze dat er drie krachten bestaan: het leven, de wetten van het leven en liefde. In deze tijd kun je zeggen, voor mensen die behoefte hebben aan een hokje, dat het gaat om biologie, natuurkunde en psychologie, maar dat klinkt een beetje vreemd, want het leven laat zich niet in een hokje stoppen en als je het probeert, voel je juist dat je vastloopt. Het leven is fluïde en als je het zo niet ervaart, zit je klem en moet je proberen je levensenergie weer te laten stromen. Het is belangrijk te leren hoe deze drie krachten te gebruiken zonder dat je jezelf dwarszit en zonder dat je jezelf blokkeert. De vraag die je telkens kunt stellen, is: aan wie of wat wil ik mijn levensenergie op dit moment besteden? Wil je zinloos blijven overleggen en stressen en je gelijk willen halen of zeg je, ik ben hier klaar, ik zet mijn levensenergie in om mijn kind werkelijk vooruit te helpen in zijn ontwikkeling? Het is voor intense, hooggevoelige, intelligente kinderen (en volwassenen) essentieel te leren hoe ze met hun energie omgaan. Is je kind uitgeput van school? Het is zich vermoedelijk …
2022-12-04 - 34 min
Uitzonderlijk onderwijs
Uitzonderlijk begaafde kinderen zijn normale kinderen. Ze komen niet zo vaak voor, maar zijn volkomen normaal en gebruikelijk, alleen anders dan gemiddeld. Ze hebben andere behoeftes dan gemiddeld begaafde kinderen, omdat ze anders ZIJN, anders leren, anders creëren en zich anders tot de wereld verhouden. Veel ouders hebben moeite met het vinden van passend onderwijs voor hun uitzonderlijk begaafde kind. Dat komt doordat ze proberen het kind in het (onderwijs)systeem te laten passen. Ik kan daar kort over zijn: dat gaat niet. Als je een uitzonderlijk begaafd kind hebt (al dan niet getest met een IQ boven plus/minus 145) zal je voor uitzonderlijk onderwijs moeten zorgen. Deze podcast, waarin ik een moeder van zo'n kind bevraag, gaat precies daarover: hoe het toch mogelijk is om uitzonderlijk onderwijs voor een uitzonderlijk kind voor elkaar te krijgen. Wil je meer te weten komen over uitzonderlijk onderwijs? Doe dan mee aan de master class Maatwerk is geen luxe of aan een andere masterclass of training Tot snel! Renata Hamsikova www.ieku.nl
2022-12-01 - 18 min
Waarom is intern belangrijker dan extern
Kinderen wordt vanaf kleins af aan geleerd dat samen spelen en samenwerken heel belangrijk is. Als je hoogbegaafd bent betekent vaak samenspelen jezelf moeten aanpassen. Die aanpassing kan zo ver gaan, dat het kind niet meer weet wie het is. En de omgeving blijft ondanks alles hameren om socialiseren, samen doen en samen zijn, anderen helpen en er voor anderen zijn. Maar: waar ben jij? En waar zijn jouw behoeftes? Door het verlies van eigenbelang ontstaan de meeste problemen. Het gaat namelijk niet om extern, het gaat om INTERN. Sociaal zijn kun je pas zijn als jij zelf heel bent, anders ben je je via een masker aan het verbinden met anderen. En hoogbegaafde kinderen voelen dat intuïtief en verzetten zich er hevig tegen. Ik heb het tijdens deze podcast over een schema. Dat kun je hier vinden Luister naar deze podcast en alle andere podcasts en als je nog meer wilt weten, kom naar een van de inspiratiedagen! Daarnaast kun je het boek Intens, authentiek en vrij lezen. Groeten en tot snel, Renata Hamsikova www.ieku.nl
2022-11-11 - 13 min
Hoe om te gaan met anderen (als het om hoogbegaafdheid gaat)
Als ouder van hoogbegaafde of uitzonderlijk begaafde kinderen heb je regelmatig te maken met ongevraagde adviezen van anderen. Ze weten niets van je situatie, ze weten niets van je kind en toch voelen ze de behoefte om zich te bemoeien met je opvoeding en je reacties of het gebrek daaraan juist. Dat kan je als ouder onzeker maken en je kunt je diep onbegrepen voelen. Besef wel dat het gevoel dat opmerkingen van anderen bij jou veroorzaken niets met die raadgever te maken heeft. De onzekerheid of je eenzaam en niet begrepen voelen heeft met jou te maken en met je eigen zelfbeeld. Omdat je kind anders is en omdat jij vermoedelijk ook anders bent, is het van groot belang dat je onverstoorbaar wordt. Hoe? Dat vertel ik in deze podcast. En als je meer houvast en input nodig hebt, kijk op mijn website www.ieku.nl waar ik veel inzichten deel. Wat je nog meer kunt doen: Het boek Intens, authentiek en vrij lezen De online cursus Hoogbegaafde rebel in actie - 5 essentiële stappen van hoogbegaafd opvoeden volgen Deelnemen aan de live inspiratie dagen die ik het hele jaar door organiseer Meedoen aan de mastermind groep voor ouders En alle podcasts beluisteren, artikelen lezen en mijn YouTube …
2022-11-10 - 8 min
Laat je kind zien hoe vrijheid voelt
Uitzonderlijk begaafde kinderen worstelen regelmatig met hun identiteit. Ze willen erbij horen, ze willen niet anders zijn, ze willen inpassen. Dat is op zich mooi, mits dat erbij horen gebeurt TERWIJL ze zichzelf niet kwijt raken. Maar: deze kinderen zien vaak van hun ouders, voornamelijk van hun moeders, dat aanpassen de norm is. Hoogbegaafde vrouwen hebben een overlevingsstrategie: aanpassen aan het gemiddelde, doen wat van je verwacht wordt. Als je ook aangepast bent, is het niet vreemd dat je kind dat ook is. Jij bent een belangrijk rolmodel! Je kunt niet hopen dat je kind begrepen wordt door anderen, dat er extern begrip komt van vreemde mensen (leerkrachten en anderen), terwijl jij zelf niet verankerd bent in je ZIJN, in je kern. Deze podcast heb ik vanuit mijn hart ingesproken. Voor jou die jarenlang zoekt en vecht en zonder resultaat. Zoeken naar iets onbekends en onbestendigs is heel vermoeiend als je niet geaard bent en als je niet vanuit je kern leeft. Het is vermoeiend en angstig. Als je steun nodig hebt bij het vinden van jezelf, ben ik er voor je. Met groepscoaching, mastermind, inspiratiedagen, artikelen en podcast. Blijf niet op die rotonde. Neem een afslag! Liefs…
2022-11-04 - 21 min
Dwangmatig door angst
Veel uitzonderlijk begaafde kinderen, tieners en jonge volwassenen ervaren angst. Het is natuurlijk niet de angst voor gevaar of levensbedreigende situaties, maar je lichaam reageert daar wel zo op. Dat is omdat je brein geen onderscheid kan maken tussen echt levensgevaar en het levensgevaar gecreëerd door je denken. Uitzonderlijk begaafde kinderen voelen zich ontheemd en dat gevoel is echt. Ze voelen zich niet begrepen, ze voelen zich een alien op aarde, de laatste tijd steeds meer, omdat er steeds meer angst heerst. Zij kunnen nog niet het doom denken van volwassenen relativeren en in hun hart blijven. Ze zitten te veel in hun hoofd en dat wordt dan ook hun enige "thuis" . Terwijl vanuit je hart leven, vanuit je kern, weten wie je bent hun natuurlijke staat van zijn is. Uitzonderlijk begaafde kinderen komen vrij snel na hun geboorte in die onnatuurlijke staat van angst, omdat hun omgeving angstig is én omdat ze weinig tot geen gelijkgestemden en herkenning vinden. Dan ontstaat er als snel een overlevingsstrategie. Je klampt je vast aan je ouders, aan je knuffel, aan gewoontes. Er ontstaat desintegratie, versnippering van je ZELF en er ontstaat angst. Een kind (of volwassene) hee…
2022-11-03 -
Veel uitzonderlijk begaafde kinderen, tieners en jonge volwassenen ervaren angst. Het is natuurlijk niet de angst voor gevaar of levensbedreigende situaties, maar je lichaam reageert daar wel zo op. Dat is omdat je brein geen onderscheid kan maken tussen echt levensgevaar en het levensgevaar gecreëerd door je denken. Uitzonderlijk begaafde kinderen voelen zich ontheemd en dat gevoel is echt. Ze voelen zich niet begrepen, ze voelen zich een alien op aarde, de laatste tijd steeds meer, omdat er steeds meer angst heerst. Zij kunnen nog niet het doom denken van volwassenen relativeren en in hun hart blijven. Ze zitten te veel in hun hoofd en dat wordt dan ook hun enige "thuis" . Terwijl vanuit je hart leven, vanuit je kern, weten wie je bent hun natuurlijke staat van zijn is. Uitzonderlijk begaafde kinderen komen vrij snel na hun geboorte in die onnatuurlijke staat van angst, omdat hun omgeving angstig is én omdat ze weinig tot geen gelijkgestemden en herkenning vinden. Dan ontstaat er als snel een overlevingsstrategie. Je klampt je vast aan je ouders, aan je knuffel, aan gewoontes. Er ontstaat desintegratie, versnippering van je ZELF en er ontstaat angst. Een kind (of volwassene) h…
2022-10-09 - 15 min
Opvoeden vanuit je hart
Als je een ouder wordt, begin je aan een onzekere maar prachtige reis van ontdekken van jezelf. Want door je kind ga je jezelf zien. Je gaat nadenken over wat je belangrijk vindt, wat je wilt meegeven, waar je je kind juist voor wilt beschermen... En - je neemt ook overtuigen mee die je ongemerkt voor eigen hebt aangenomen en geïntegreerd. Bij het opvoeden van uitzonderlijk begaafde kinderen is het allerbelangrijkste dat je je EIGEN HART VOLGT. Waarom? Omdat deze kinderen enorm intens, hooggevoelig en intelligent zijn en elke onechtheid voelen. Dat is wat hen ook ziek maakt: de onechte wereld, de aanpassing van iedereen, die ze haarfijn aanvoelen, maar waar ze nog geen vaardigheden voor hebben om ermee om te gaan. De enige vaardigheid die een kind heeft is de natuurlijke vaardigheid van overleven, dus de laagste niveaus van Maslow. Als je als ouder ook in die laagste niveaus zit, wordt je kind angstig, sluit het zich af, blokkeert en komt op een of andere manier in weerstand (psychosomatische klachten, onaangepast gedrag etc). Om een uitzonderlijk begaafd kind tot een evenwichtig, weerbaar, zelfredzaam individu groot te brengen is een kunst. Maar, als je je HART VOLGT en vanuit je…
2022-10-09 - 12 min
Iedere ouder voedt anders op
Ieder kind heeft twee ouders. Dat zijn twee individuen die zelfstandig leven, leren, nadenken en onafhankelijk zijn. Als je je kind ook onafhankelijk en zelfstandig wilt laten worden, heeft je kind daarvoor vaardigheden nodig en die wil je overbrengen en doorgeven. Met twee ouders betekent het twee werelden bij elkaar brengen. Als individu geef je ieder andere vaardigheden en levenslessen door, gebaseerd op jouw individuele, unieke ontwikkeling en levensweg. Maar ergens, bij bepaalde belangrijke zaken, wil je op één lijn zijn, zodat het kind een rode draad en een fundament ervaart. Dit geldt zeker voor hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde kinderen, die al veel onzekerheid en angst in hun leven ervaren (mede juist doordat hun ouders doen wat ze doen). Als jouw opvattingen over wat die rode draad moet zijn verschillen met de opvattingen van de andere ouder, moet je eerst als opvoeder bij elkaar proberen te komen, zodat je kind het fundament ERVAART om het vervolgens zelf te implementeren in zijn houding en in zijn ZIJN. Het is dus een kunst om aan een kant de basis te bieden en aan de andere kant de fluïditeit in mindset te hebben om vanuit die basis de meest uiteenlopende inzicht…
2022-09-29 - 7 min
Is het nodig om hoogbegaafdheid te bewijzen?
Dit is een opname van een tafelgesprek dat je ook op mijn YouTube kanaal kunt kijken. Ik beantwoord ingezonden vragen, vandaag over het moeten bewijzen van hoogbegaafdheid voor o.a. toelating in een plusklas. Als een tester geen ervaring heeft met hoogbegaafdheid en karakteristieken die er bij horen, kunnen de uitkomsten niet op de juiste manier geïnterpreteerd worden. Veel ervaring met de doelgroep is belangrijker dan een test afnemen. Een test afnemen kan iedereen doen, maar interpretatie van de resultaten in combinatie met observatie van het kind, de ervaring van de tester en zijn kennis kunnen er voor zorgen dat je een redelijk betrouwbare advies krijgt. Want zelfs als een kind niet als hoogbegaafd op een IQ test scoort, kan het nog steeds hoogbegaafd zijn! Meer lezen: over de waarde van IQ score en over per ongeluk te hoog scoren op een IQ test Meer zien of horen: Over het nut van testen Nog meer over IQ testen In mijn boek Intens, authentiek en vrij lees je veel achtergrondinformatie en je krijgt veel praktische tips mbt onderwijs en opvoeding van hoogbegaafde kinderen.
2022-09-29 - 9 min
Over hoe je als hoogbegaafde van je schuldgevoel afkomt
Je schuldig voelen over gemaakte fouten, dat ervaren veel hoogbegaafde kinderen. Ze zijn vaak faalangstig en perfectionistisch en worden op school (of thuis) regelmatig gecorrigeerd. Deze correcties worden als een zware kritiek ervaren, omdat het lijkt - omdat je het gevoel hebt - alsof er geen ruimte is om fouten te maken. Het streven naar resultaten en cijfers en scores overheerst zo erg, dat het leerproces of gewoon lekker je ding doen, ondergesneeuwd raakt. Je kunt het beste de vaardigheden van Pippi Langkous omarmen en deze je kind ook te leren... meer hierover lees je in het artikel Wat je op school niet leert. Daarnaast kun je ook mijn boek Intens, authentiek en vrij lezen waarin ik nog meer vertel over hoe je als hoogbegaafde jezelf wordt en welke vaardigheden en acties je nodig hebt. Je kunt deelnemen aan een van de inspiratiedagen of zelf leren online. Op mijn website kun je nog veel meer input vinden. Artikelen, podcast, online en live trainingen, boeken en meer https://www.ieku.nl/
Over hoe je als hoogbegaafde jezelf blijft
Hoogbegaafde mensen zijn extreem sociaal en empathisch. Ze hebben regelmatig het gevoel dat ze niet in hun omgeving passen en doen hun uiterste best om zich aan te passen. Ze verliezen daarbij vaak zichzelf en hun eigen behoeftes uit het oog. Hoe kun je als hoogbegaafde bij jezelf blijven terwijl je ook betrokken blijft bij de rest? Voor jezelf kiezen en vanuit jezelf leven is iets wat hoogbegaafde kinderen niet leren omdat de hele maatschappij EXTERN gericht is. Terwijl juist de INTERNE gerichtheid je heel en stabiel houdt. Dat moeten zeker intelligente, sensitieve, empathische kinderen leren! Op mijn website kun je veel meer input vinden https://www.ieku.nl/ Je kunt ook het boek Intens, authentiek en vrij lezen. of een van de inspiratiedagen bijwonen of zelf leren. Neem gerust contact met mij op als je vragen hebt! Groet, Renata Hamsiiova
2022-09-26 - 9 min
Waarom worden ouders niet serieus genomen?
Ouders van hoogbegaafde kinderen weten vaak (intuïtief) wat hun kind nodig heeft of juist niet nodig heeft. Ze weten het omdat ze hun kind kennen en dagelijks zien. Een verandering in gedrag kan wijzen op aanpassing, op boosheid, op zich niet begrepen voelen. Als er een verschil ontstaat tussen gedrag op school en thuis is het een teken van aanpassing: op school voorbeeldig lief en thuis een onhandelbaar kind. Dat is geen opvoedprobleem, dat is een aanpassingsprobleem: te veel aanpassen leidt tot frustratie, omdat je jezelf niet kunt zijn, omdat het volledig ingaat tegen alles wie je bent. En zo zijn er nog meer voorbeelden te bedenken, het komt er op neer dat je als leerkracht met ouders moet overleggen en dat je als ouder moet vertellen hoe je kind is en wat het nodig heeft, anders komt het niet tot leren. Lukt het je niet om in gesprek te komen? Haal er dan een ervaren specialist bij die je kan helpen de verbinding te leggen. Aanpassen is geen optie en te lang wachten ook niet. Je kunt meer lezen in mijn boek Intens, authentiek en vrij. En op mijn website kun je nog meer vinden, waaronder online modules live inspiratiedagen coaching en counseling artikelen Mail gerust bij vrage…
2022-09-25 - 10 min
Over het aanleren van vaardigheden aan hoogbegaafde kinderen
Hoogbegaafde kinderen en hun ouders krijgen regelmatig van de leerkracht te horen dan hun vaardigheden nog niet optimaal zijn, dat ze nog moeten werken aan de executieve functies of dat het hen ontbreekt aan vaardigheden. Wat wordt hiermee bedoeld? Weet de leerkracht zelf wel wat zij/hij bedoelt? Heeft de leerkracht precies in beeld wat de leerling moet leren? Als je namelijk roept dat het een leerling ontbreekt aan executieve functies, zonder dat je zelf weet wat je bedoelt en zonder dat je inzichtelijk hebt om welke vaardigheden het gaat, schiet het niet op en maak je het kind alleen maar meer onzeker (en de ouders ook). Daarnaast zijn de standaard executieve vaardigheden totaal niet relevant voor een hoogbegaafd kind, althans niet op de eerste plaats. Op de eerste plaats heeft het hoogbegaafde kind namelijk heel andere vaardigheden nodig. Wil je na het beluisteren van deze podcast meer weten? Ik heb een online module gemaakt die specifiek over het aanleren van vaardigheden aan hoogbegaafde kinderen gaat. Je kunt op mijn website meer lezen: Vaardigheden voor hoogbegaafde kinderen. Verder kun je mijn boek Intens, authentiek en vrij lezen. Meer dan 400 pagina's over hoogbegaafdhei…
2022-07-04 - 9 min
Over maatwerk voor hoogbegaafde leerlingen
Voordat het woord maatwerk je afschrikt en je denkt dat je er heel veel werk bij krijgt wil ik je vragen naar mijn input van vandaag te luisteren. Wat er voor maatwerk namelijk nodig is, is in de eerste instantie iets anders dan materialen, plannen of doelen. Het is eerst nodig dat jij als leerkracht anders naar de kinderen in je klas kijkt, dat je anders naar de mensheid kijkt. Ik hoop dat ik je met mijn input inspireer om het anders te doen. Wil je na het beluisteren meer weten? Kijk dan op mijn website www.ieku.nl Je kunt ook mijn boek INTENS, AUTHENTIEK EN VRIJ bestellen of andere publicaties Neem bij vragen contact met mij op. Veel succes!
2022-05-28 - 15 min
Over intensiteit en hooggevoeligheid van hoogbegaafde kinderen
Dit is een opname van een interview over karakteristieken van hoogbegaafdheid. Intensiteit is de belangrijkste kenmerk van hoogbegaafde mensen. Het beïnvloedt hun denken, handelen en emoties. Daarnaast zijn er vijf hooggevoeligheden als kenmerk van hoogbegaafdheid, waarbij je er niet alle vijf hoeft te hebben. Deze hooggevoeligheden zijn ook, net als intensiteit, de essentie van wie je bent. Tijdens observaties op school kunnen deze kenmerken leiden tot verkeerde conclusies over het kind. Ongetrainde specialisten en professionals, die zich aan standaard ontwikkelingspatronen houden, kunnen niet objectief beoordelen waarom een hoogbegaafd kind bepaald gedrag vertoont en ze kunnen ook niet de juiste begeleiding bieden. Veelal wordt een standaard begeleiding ingezet die op den duur niet effectief blijkt te zijn. Klopt, omdat hoogbegaafde mensen andere behoeftes hebben. Wil je na het beluisteren meer weten? Kijk dan op mijn website www.ieku.nl Je kunt ook mijn boek bestellen https://www.ieku.nl/intens-authentiek-en-vrij-boek/ of andere publicaties https://www.ieku.nl/producten/ Neem bij vragen contact met mij op. Veel succes!
2022-05-23 - 8 min
Waar zijn de hoogbegaafde meisjes gebleven?
Het valt mij op dat vrouwen die ik spreek nooit over zichzelf zouden zeggen dat ze hoogbegaafd zijn. Ze kunnen een aantal gezinsleden opnoemen die het wel zijn en de link via hen naar hun kind leggen, maar zoeken het niet bij zichzelf. Waarom niet? Als je vanaf kleins af aan hoort dat aanpassen de norm is en dat het heel belangrijk is om vooral mee te doen met de rest, ga je er naar leven en je verstopt je ware zelf. Je doet het zo goed, dat je op den duur gelooft dat je eigenlijk best gemiddeld bent. Je zelfbeeld is veranderd. Je leven kan dan voelen als een chronische maagpijn. Het voelt niet fijn, je voelt niet fijn, het rommelt een beetje in je onderbewuste, maar je kunt er geen vinger op leggen... Je moet dan weer leren in jezelf te gaan geloven en ontdekken wie je bent. Daarom deze podcast over hoogbegaafde vrouwen. Als je een inspiratie tot verandering wilt, is deze dag iets voor jou https://www.ieku.nl/vind-jezelf-terug-dag/ Wil je meer weten? Kijk op mijn website www.ieku.nl
2022-05-13 - 14 min
Over uitstelgedrag en hoogbegaafdheid
In deze aflevering ga ik dieper in op uitstelgedrag waar hoogbegaafde kinderen vaak op afgerekend worden. Slimme mensen stellen uit. Er wordt veel gepraat en geschreven over onderpresteren van hoogbegaafde kinderen. Wat wordt bedoeld met onderpresteren? En waarom stellen ze uit? Wil je meer weten over hoogbegaafdheid? Kijk op mijn website Daarnaast kun je artikelen lezen En je kunt het boek Intens, authentiek en vrij bestellen. Ruim 400 pagina's over hoogbegaafdheid en uitzonderlijke begaafdheid.
2021-11-09 - 16 min
Tafelgesprek over IQ testen bij hoogbegaafde kinderen
Over het nut van testen bij hoogbegaafde kinderen. Is het belangrijk te weten hoe hoog je IQ is of is het belangrijker te weten wie je bent? Als je na het luisteren meer wilt weten, kun je deze artikelen lezen: Hoogbegaafde non-conformist Kun je hoogbegaafdheid meten? De waarde van IQ scores
2021-11-02 - 24 min
Tafelgesprek over hoe je een hoogbegaafde rebel wordt
Het grootste probleem voor hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde kinderen is niet het gebrek aan onderwijsaanpassing, dat komt pas op de tweede plaats. Maar op de eerste plaats staat met hoofdletters: ze denken dat ze zich moeten aanpassen aan het gemiddelde. En daar worden ze ziek van, soms echt, met buikpijn, hoofdpijn, rugpijn, flauwvallen en meer. Daarom richt in me in mijn werk op het terugvinden van het zelfbeeld van kinderen en volwassenen en op het versterken daarvan. Op het terug vinden van je identiteit in feite. Want door de lagen van conditionering weten de meeste hoogbegaafde mensen niet meer wie ze zijn. Sluit je ook aan bij het movement Hoogbegaafde rebel in wording en kom in contact met gelijkgestemden. Kijk hier naar de video met dit verhaal.
2021-10-17 - 24 min
Vraag en antwoord over uitzonderlijk begaafde kinderen
Tijdens een college van de Hogeschool PXL Hasselt sprak ik over uitzonderlijke begaafdheid. Daar zijn een aantal vragen uitgekomen. De antwoorden kun je in deze podcast beluisteren. Als je veel meer wilt leren, kun je het boek Intens, authentiek en vrij aanschaffen. Een compleet boek over hoogbegaafdheid en uitzonderlijke begaafdheid (440 pagina's).
2021-10-17 - 18 min
Hoogbegaafde meisjes V&A, deel 2
Dit is de tweede deel van de vraag en antwoord sessie over hoogbegaafde meisjes, naar aanleiding van een college van de hogeschool PXL Hasselt.
Vraag en antwoord over hoogbegaafde meisjes
Dit is een vraag en antwoord sessie naar aanleiding van een college van hogeschool PXL Hasselt (B). Wil je meer te weten komen over begeleiding van hoogbegaafde meisjes, kijk dan op mijn website. Je vindt er live en online training en veel artikelen.
2021-09-27 - 37 min
Onderwijsrecht en hoogbegaafdheid
Een interview met Fleur Terpstra van Terpstra Legal over mogelijkheden die ouders van hoogbegaafde kinderen hebben bij het regelen van passend onderwijs voor hun kind. Fleur heeft het over webinar die ze 20 oktober 2021 gaat geven, je kunt hier meer lezen en je aanmelden https://terpstralegal.com/2021/terpstra-legal-stapt-naar-college-voor-de-rechten-van-de-mens-wegens-discriminatie-van-hoogbegaafde-leerling/
2021-08-29 - 11 min
Hoogbegaafd opvoeden - dat kun je!
Ouders van hoogbegaafde kinderen zijn vaak onzeker. Ze twijfelen aan de hoogbegaafdheid van hun kind, omdat anderen zeggen dat het niet zo is. Ze twijfelen aan de opvoeding omdat anderen het anders doen. Ze twijfelen aan de capaciteiten van hun kind omdat deze niet zichtbaar zijn. Ze twijfelen aan hun eigen capaciteiten omdat alles verkeerd lijkt te gaan. Als je zo'n ouder bent, zeg ik tegen je: stop met twijfelen, je doet het goed! Door deze podcastaflevering kom e tot rust. Want je bent een precies goede ouder, je doet het goed.
2021-08-22 - 19 min
Wees jezelf en help daardoor anderen
Hoogbegaafde mensen passen zich te veel aan. Zoveel, dat ze zichzelf verliezen. Terwijl als je jezelf wordt en blijft is het niet alleen beter voor jezelf, want dan leef je je leven vanuit je authenticiteit, maar je kunt nog eens anderen inspireren om ook zichzelf te worden. Die kracht heb je namelijk in je! Luister naar deze podcast en beslis wat je wilt doen.
2021-04-10 - 3 min
Over het boek Intens, authentiek en vrij
Boek is te bestellen via https://www.ieku.nl/intens-authentiek-en-vrij/ De boodschap dat je mag zijn en worden wie je ten diepste bent, is wat elk mens - hoogbegaafd of niet - geleerd zou moeten worden. Tegelijkertijd is dat een boodschap die afwijkt van wat de maatschappij van je verwacht, en die ingaat tegen de gevestigde orde. De eerlijkheid van Renata maakt het boek zo inspirerend. Eigenlijk zou gewoon iedereen dit boek moeten lezen. Fleur Terpstra, Terpstra Legal
2021-04-03 - 14 min
Hoe word je je authentieke zelf?
Hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde mensen zitten vaak in een keurslijf, van kleins af aan gemodelleerd naar de maatstaven van de middenmoot. Als je dit beseft, kun je je daaraan onttrekken, dan kun je je eigen weg kiezen en vrij worden. Ik wil je aanraden het te proberen. Het geeft een geweldig gevoel! Jezelf zijn, hoe doe je dat? Veel volwassenen komen er pas op hogere leeftijd achter dat ze hoogbegaafd zijn. Vaak via hun kind of omdat ze op hun werk vastlopen en een coach of een vriend hen erop wijst dat ze misschien hoogbegaafd zouden kunnen zijn. Soms kom je op een latere leeftijd iemand tegen die weet dat hij hoogbegaafd is en omdat je zo’n goede klik hebt, besef je dat je ook hoogbegaafd bent.
2021-03-06 - 12 min
Conditionering doorbreken om authentiek te leven
De meeste opvattingen zijn geleerd. Heb je weleens je omgeving goed geobserveerd? Als je daar goed naar kijkt zal je namelijk begrijpen waarom je hoogbegaafde kind vastloopt in het onderwijs of waarom het niet lekker in zijn vel zit.
2021-02-24 - 12 min
Positief hoogbegaafd
2021-02-24 - 1 min
Welkom bij de podcast van Renata Hamsikova
Renata is specialist in uitzonderlijke begaafdheid (IQ 145+). Haar missie is uitzonderlijk begaafde kinderen te helpen onafhankelijk, authentiek en vrij te durven zijn en hun potentieel leren gebruiken om te doen wat ze willen.
2019-01-03 - 19 min
Misdiagnose bij hoogbegaafde kinderen
Ouders en onderwijzers van hoogbegaafde kinderen worden steeds vaker gevraagd om hoogbegaafde kinderen te instrueren zich sociaal aan te passen. Van kinderen wordt verwacht dat ze aan sociale standaarden van “acceptabel gedrag” voldoen, zodat ze beter bij de groep passen. Eigenlijk geef je op deze manier de boodschap af, dat als je anders bent, je niet normaal bent. Een hoogbegaafd kind dat anders is – en er niets aan kan doen omdat het bijvoorbeeld psychomotorisch hooggevoelig is – voelt zich vaak een buitenbeentje in de klas. Het beste is om te stoppen kinderen in hokjes te stoppen. Kijk per kind wat het nodig heeft en faciliteer dat.
2016-06-13 - 26 min
Vragen en antwoorden over hoogbegaafde kinderen
In deze podcast beantwoord ik vragen van ouders over hun hoogbegaafde kind. Heb je ook een vraag? Stuur deze in via mijn website.
2016-06-05 - 8 min
Onderpresteert je hoogbegaafde kind? (deel 2)
Over diagnostiek en begeleiding van onderpresterende hoogbegaafde kinderen. Als je een onderpresterend kind hebt, zal een gewone benadering van alle lol wegnemen totdat ze beter presteren of een contract opstellen totdat ze een beloning verdiend hebben of hen af te halen van verdiepingslessen totdat ze zich hebben “bewezen” niet werken. Waarom niet? Het echte probleem – onderwijs zonder voldoening – wordt namelijk niet aangepakt. Alleen als de volwassenen dit kind serieus gaan nemen zullen lange termijn veranderingen gebeuren.
2016-05-27 - 7 min
Onderpresteert je hoogbegaafde kind?
Over oorzaken en oplossingen bij onderpresteren van hoogbegaafde kinderen. Onderpresteren is de dagelijkse praktijk van de meeste hoogbegaafde kinderen. Ook op speciale hoogbegaafdenscholen komt dit veel voor. Door onderwijs niet aan te passen aan de behoeftes van het kind creëer je een diepe teleurstelling en minachting van hoogbegaafde leerlingen die ervoor vervolgens kiezen niet te laten zien wat ze kunnen: omdat ze er de kans niet toe krijgen en omdat het niemand interesseert wat ze ECHT kunnen. Wij vragen van kinderen een blinde inzet voor taken die veel te gemakkelijk zijn of inderdaad niet belangrijk. Hoogbegaafde kinderen (en volwassenen) hebben een grote moeite met iets doen wat voor hen niet relevant is.
2016-05-11 - 13 min
Hoogbegaafde kinderen en verveling
Over hoogbegaafde kinderen en verveling. Meer kun je lezen op mijn website www.ieku.nl.