categorieën
blog
contact
zoeken
In deze aflevering gaat Jan van de Ven in gesprek met universitair docente Renske de Kleijn over onderzoek en feedback.
2024-11-11 - 62 min
Aflevering 62 - René Schade, Ilse van de Mosselaar, Marleen Severijnen & Peer van der Helm | Masterplan basisvaardighed…
Aflevering 62 – Een extra podcast in samenwerking met het Masterplan basisvaardigheden van het ministerie van OCW, met René Schade, Ilse van de Mosselaar, Marleen Severijnen en Peer van der Helm – Over de basisvaardigheden in het (voortgezet) speciaal onderwijs. De Wijnberg is een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs met meerdere locaties in Limburg, onder meer Venlo. Ondanks het maatwerk per leerling, zijn de basisvaardigheden heel belangrijk. De Wijnberg stelt naast pedagogische doelen ook didactische doelen per leerling vast. Hoe verhoudt een stevig pedagogisch fundament zich tot de uitdagingen op de didactische ontwikkelingen? Deze vraag speelt niet alleen in het (v)so maar ook in het regulier onderwijs. Net als de uitdaging: hoe borg je nieuwe aanpakken? Luister daarom deze podcast. In de podcast geeft Marleen onderstaande tips voor meer informatie: - De sectorraad gespecialiseerd onderwijs (https://gespecialiseerdonderwijs.nl). - Externe partijen met een specifieke expertise zoals de expertisepunten Burgerschap (https://www.expertisepuntburgerschap.nl), Digitale geletterdheid (https://expertisepuntdigitalegeletterdheid.nl), Rekenen-wiskunde (https://exprw.nl), onderw…
2024-11-04 - 43 min
Aflevering 61 - Noortje van de Laar, Evert Zoutewelle, Siebe ten Have & Jantien Smit | Masterplan basisvaardigheden van…
Aflevering 61 – Een extra podcast in samenwerking met het Masterplan basisvaardigheden van het ministerie van OCW, met Noortje van de Laar, Evert Zoutewelle, Siebe ten Have en Jantien Smit – Over de meerwaarde van meertalig onderwijs. OBS Passe-Partout in Rotterdam biedt tweetalig onderwijs aan in elke groep. Hoe benut je meertaligheid van leerlingen in de klas? Hoe betrekt OBS Passe-Partout de ouders? En wat levert meertalig onderwijs op? “Jouw taal is welkom. Als jouw taal er mag zijn, dan mag jij er ook zijn.” Ben je op zoek naar meer info over meertalig onderwijs? In de podcast geeft Siebe onderstaande tips: - De handreiking ‘Ruimte voor nieuwe talenten’ van de PO-raad, het Lectoreninitiatief Professionalisering Taalonderwijs Nieuwkomers (LPTN) en het ministerie van OCW (https://www.poraad.nl/kind-onderwijs/nieuwkomers/handreiking-ruimte-voor-nieuwe-talenten). - Het handboek ‘Meertaligheid in het basisonderwijs’ van de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam (UvA), NHL Stenden Hogeschool en het Amsterdams Universiteitsfonds (https://openresearch.amsterdam/nl/media/inline/2023/7/18/handboek_meertaligheid-771926061.pdf). - Stichting Lowan onderste…
2024-10-29 - 47 min
Aflevering 60 - Tim Surma, Claudio Vanhees & Michiel Wils | Onderwijsconferentie Rotterdam
Aflevering 60 met Tim Surma, Claudio Vanhees en Michiel Wils - Over de aanstaande lancering van de publicatie 'Developing Curriculum for Deep Thinking: The Knowledge Revival' waarin kennis weer in het centrum van ons curriculumdenken en het onderwijs wordt geplaatst. Op 14 en 15 november op de tweedaagse onderwijsconferentie in Rotterdam komen onder andere Tim Surma, Paul Kirschner, Nuno Crato, Elizabeth Rata, Claudio Vanhees en Michiel Wils juist over dit onderwerp spreken. Check voor de laatste plekken https://researched.eu/onderwijsconferentie-rotterdam/inschrijven/
2024-10-14 - 39 min
Aflevering 59 - Wethouder Said Kasmi & Stefan van der Weiden | Onderwijsconferentie Rotterdam
In aflevering 59 van de researchED Nederland podcast zijn Said Kasmi (wethouder Onderwijs, Cultuur en Evenementen bij de gemeente Rotterdam) en Stefan van der Weiden (directeur bij Stichting BOOR), namen. We spreken met deze gasten over de aanloop naar de tweedaagse Onderwijsconferentie Rotterdam op donderdag 14 en vrijdag 15 november. Ook hebben we het over de gedeelde ambitie om gezamenlijk verder te bouwen aan een Rotterdamse kennisinfrastructuur.
2024-10-01 - 27 min
Aflevering 58 - Theo Douma
Aflevering #58 met Theo Douma: Over de Onderwijsregio Midden Nederland vo/mbo, kennisdeling en het samen aangaan van de uitdagingen in ons onderwijs.
2024-09-25 - 35 min
Aflevering 57 - Remco Pijpers & Michel Cents
In aflevering #57 van onze researchED-Nederland podcast met Remco Pijpers en Michel Cents gaan we in aanloop naar het researchED-congres in Laren in samenwerking met de Gooise Scholen Federatie, de Onderwijsregio Midden Nederland Leert en de Stichting Leraren van het Jaar in gesprek over de kansen en uitdagingen als het gaat om digitalisering en Artificial Intelligence in ons onderwijs.
2024-09-13 - 31 min
Aflevering 56 - Steven Raaijmakers
Aflevering 56 van onze podcast met Steven Raaijmakers - Over een aandachtsspanne van 15 minuten, of dat nou wel waar of niet waar is, over de zoektocht door wetenschappelijke bronnen en wat dat uiteindelijk kan opleveren.
2024-09-05 - 32 min
Aflevering 55 - Natascha Verhagen
Aflevering 55 met Natascha Verhagen - Over het versterken van onderwijskundig leiderschap bij leraren, digitale didactiek en het aanstaande Aurora-onderwijscongres in samenwerking met researchED in Harderwijk.
2024-06-21 - 38 min
Aflevering 54 - Jan Knuivers & Léonie Janssen
Aflevering 54 met Jan Knuivers en Léonie Janssen - Over de ontwikkeling, valorisatie en implementatie van een versterkt kerncurriculum voor leraren op de pabo van de HAN en de rol van lerarenopleidingen in post-initiële nascholing en professionalisering. Alles over researchED Nederland 2024: https://researched.eu/congres/researched-nederland-2024/
2024-06-13 - 50 min
Aflevering 53 - Jorrit Blaas, Bernard Teunis & Esther van Huisstede | Masterplan basisvaardigheden van het ministerie v…
Een extra podcast in samenwerking met het Masterplan basisvaardigheden van het ministerie van OCW, met Jorrit Blaas, Bernard Teunis en Esther van Huisstede - Over de concept-kerndoelen en werken aan de basisvaardigheden. Waarom komen er nieuwe kerndoelen voor de basisvaardigheden Nederlands, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid? Hoe worden de nieuwe kerndoelen ontwikkeld? Luister in deze podcast hoe scholen betrokken zijn en hoe je als school curriculumbewust met de kerndoelen aan de slag kunt gaan.
2024-06-12 - 38 min
Aflevering 52 - Sofie Faes
We gaan in gesprek met Sofie Faes: Over het belang van een sterke feedbackcultuur in ons onderwijs, hoe feedback leerlingen ook echt tot actie kan brengen en wat daarvoor nodig is. En eh: Hoe staat het eigenlijk met die feedbackcultuur tussen leraren zelf? Alles over researchED Nederland 2024: https://researched.eu/congres/researched-nederland-2024/
2024-06-06 - 47 min
Aflevering 51 - Ina Cijvat & Marco Snoek
In deze aflevering van onze podcast gaan we in gesprek met Ina Cijvat en Marco Snoek. We hebben het over onderwijs als teamsport en het neerzetten van een professionele teamcultuur om in gezamenlijkheid vanuit een curriculumherziening te komen tot het beste onderwijs tot in de klas. Alles over researchED Nederland 2024: https://researched.eu/congres/researched-nederland-2024/
2024-05-29 - 37 min
Aflevering 50 - Maarten Huygen
In deze aflevering van de researchED Nederland podcast spreken we met Maarten Huygen. Over ons Nederlands onderwijs vanuit het oogpunt van een nationaal en internationaal ervaren (onderwijs)journalist. Wat gaat er goed en wat kan er beter? En wat zegt het hoofdlijnenakkoord voor een nieuw kabinet hier precies over? Alles over researchED Nederland 2024: https://researched.eu/congres/researched-nederland-2024/
2024-05-21 - 39 min
Aflevering 49 - Peter Langerak & Dinette Vredeveld
In een nieuwe researchED Nederland-podcast spreken we met Peter Langerak en Dinette Vredeveld over het herstellen van de basisvaardigheden Rekenen-Wiskunde in het vo. Waarom is dit zo broodnodig en hoe pak je dit dan aan? Als sprekers op ons nationale congres van 22 juni lichten zij een tipje van de sluier op van wat bezoekers op die dag kunnen verwachten.
2023-12-04 - 35 min
Aflevering 48 - EducationLab met TaalLab
In de 48e aflevering van onze researchED Nederland-podcast een gesprek met onderwijsonderzoeker en mede-oprichter & directeur van Education Lab Tijana Prokic-Breuer. Ze is te gast samen met schoolleider Elize Jong en leerkracht Nikita van Geemen, beide werkzaam op Onze Amsterdamse School. Deze basisschool is één van de co-creërende scholen die meedraait in het TaalLab van Education Lab. Wat is dit TaalLab precies, waarom is het opgericht, hoe kun je hieraan meedoen en wat kunnen scholen en leraren hier aan hebben? Op 24 januari aanstaande staat er weer een nieuwe TaalLab-dag in de agenda, mocht je hier meer over willen weten kijk dan op https://education-lab.nl/geen-onderdeel-van-een-categorie/doe-mee-met-het-taallab/ en meld je aan!
2023-11-09 - 29 min
Aflevering 47 - Veronique van der Perk en Debbie Dussel | Ontwikkelkrachtserie - NRO
In de laatste aflevering van de Ontwikkelkracht-serie binnen onze researchED Nederland-podcast een gesprek met Veronique van der Perk en Debbie Dussel. Veronique is Hoofd Kennisdeling bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en Debbie leraar groep 5 aan de Willibrordschool. Het NRO staat binnen Ontwikkelkracht aan de lat voor de pijler ‘Kennisdeling’. Hoe vullen zij dit in en hoe zit het met de betrokkenheid van de onderwijspraktijk? Waar kun je terecht voor meer informatie en hoe kun je als school, schoolleider of leraar zelf actief meedoen en/of -denken?
2023-10-30 - 33 min
Aflevering 46 - Jeanne van Loon | Ontwikkelkrachtserie - Ministerie van OCW
Jeanne van Loon startte in november 2022 bij het ministerie van OCW als kwartiermaker voor het Programmabureau Ontwikkelkracht en is sinds april 2023 aangesteld als Programmanager Ontwikkelkracht bij OCW. Hiervoor werkte ze als MT-lid bij de directie Kennis van het ministerie van OCW en deed ze de nodige ervaring op als projectleider en programmamanager aangaande evidence-informed beleidsvorming op het terrein van Volksgezondheid en Zorg. Met Jeanne van Loon verkent Jan van de Ven de bredere ambitie van Ontwikkelkracht en de specifieke rol daarbinnen van het Programmabureau Ontwikkelkracht van OCW
2023-10-26 - 27 min
Aflevering 45 - Michèl de Vries | Ontwikkelkrachtserie - Groeikracht
In aflevering #45 van onze podcast is Michèl de Vries te gast. Michèl is voormalig leraar basisonderwijs, lerarenopleider, kartrekker van het LerarenOntwikkelFonds en vooral ook lid van het Groeikracht-kernteam. Met het Groeikrachtprogramma staat Michèl de Vries binnen Ontwikkelkracht voor de pijler onderzoeks- en verbetercultuur. Met Michèl verkennen we de bredere ambitie van Ontwikkelkracht en de specifieke rol daarin van Groeikracht en vooral ook: hoe kunnen scholen hier een actieve bijdrage aan leveren, wat hebben ze eraan en waarom is dat van belang?
2023-10-23 - 38 min
Aflevering 44 - Arjan van der Meij | Ontwikkelkrachtserie - Expertscholen
Arjan van der Meij: Hij stond ruim 25 jaar voor de klas als natuurkundedocent en werd zelfs in 2021 verkozen tot natuurkundedocent van het jaar, begin 2023 verliet hij zijn geliefde klaslokaal en meldde hij zich bij het ministerie van OCW voor een nieuwe klus. Als programmacoördinator bouwt hij samen met collega’s van de grond de pijler Expertscholen binnen Ontwikkelkracht op. Met Arjan verkent Jan van de Ven de bredere ambitie van Ontwikkelkracht en de specifieke rol daarbinnen van die Expertscholen en vooral ook: hoe kunnen scholen hier een actieve bijdrage aan leveren, wat hebben ze eraan en waarom is dat van belang?
2023-10-19 - 40 min
Aflevering 43 - Iliass El Hadioui | Ontwikkelkrachtserie - De Transformatieve School
Met het verbetercultuur- en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School komen Iliass El Hadioui en zijn collega’s al jaren vele scholen binnen. Vanaf dit schooljaar maakt het Transformatieve School-traject integraal deel uit van Ontwikkelkracht. Op deze manier hoopt Iliass El Hadioui in verbondenheid met alle andere pijlers zorg te dragen voor de onderzoeks- en verbetercultuur-pijler binnen dit ambitieuze onderwijsprogramma. Hoe kijkt Iliass El Hadioui naar de uitdagingen die hierbij komen kijken en waarom is Ontwikkelkracht wat hem betreft meer dan de som der delen? En hoe kunnen scholen een actieve bijdrage leveren om zo samen tot nóg meer ontwikkelkracht voor ons onderwijs te komen?
2023-10-17 - 29 min
Aflevering 42 - Inge de Wolf | Ontwikkelkrachtserie - Education Lab
In aflevering #42 van onze podcast is Inge de Wolf, directeur en oprichter van Education Lab, te gast. Education Lab staat binnen Ontwikkelkracht met hun Teacher Lab en Taal Lab voor de pijler onderzoek in co-creatie. Hoe begon voor Education Lab dit Ontwikkelkrachtavontuur en wat hopen zij met dit groeifondsproject voor elkaar te krijgen samen met en voor ons Nederlands onderwijs? Hoe kun je meedoen als school en wat gaan leraren, schoolleiders en hun schoolteams hiervan merken? Met Inge de Wolf kijken we naar de ambities op korte en lange termijn, kijken we naar de wisselwerking tussen de verschillende pijlers binnen Ontwikkelkracht en zetten we een eerste podcast neer in een speciale zesdelige podcastserie over dit ambitieuze onderwijsprogramma.
2023-09-28 - 41 min
Aflevering 41 - Erik Ex
In aflevering #41 van onze researchED Nederland-podcast is Leraar van het Jaar vo 2022, onderwijscolumnist en geschiedenisdocent Erik Ex te gast. Hoe heeft hij het afgelopen jaar als ambassadeur van het onderwijs beleefd en wat heeft de titel Leraar van het Jaar hem gebracht? Natuurlijk spreken we over zijn missie om het smartphonegebruik binnen onze scholen terug te dringen, maar ook over zijn vak geschiedenis in relatie tot leesvaardigheid, het lerarentekort en onderwijs als gewenste hoofdonderwerp richting de verkiezingen van november.
2023-09-22 - 33 min
Aflevering 40 - Josien Boetje
In podcast #40 met Josien Boetje spreken we over de razendsnelle ontwikkelingen van Artificial Intelligence en ChatGPT in het onderwijs. Hoe moeten we hier in het onderwijs mee omgaan en naar kijken? Voeren we het juiste gesprek en hoe zit het met de inhoudelijke kennis over deze ontwikkeling specifiek en digitale vaardigheden in het algemeen? Josien bepleit de nieuwe kansen die technologische ontwikkeling ons biedt om het leren van leerlingen te bevorderen, mits we die op een juiste manier inzetten.
2023-09-14 - 29 min
Aflevering 39 - Manon Biemans
#39 Manon Biemans: ‘Elke docent een leesdocent' In deze 39e aflevering van onze researchED-Nederland podcast spreken we over één van de vier domeinen die als Basisvaardigheid wordt gezien: Taal/Lezen. Wat kun je doen als leerkracht in het voortgezet onderwijs om het taal-/leesonderwijs zo sterk mogelijk in je onderwijs te verwerken? Niet alleen in het vak Nederlands, maar ook in allerlei andere vakken. Hoe kun je bijvoorbeeld met Close Reading in de zaakvakken aan de slag gaan en wat brengt dat je leerlingen en jezelf?
2023-09-07 - 30 min
Aflevering 38 - Jacquelien Bulterman
In onze researchED-podcast #38 met Jacquelien Bulterman spreken we samen over haar boek ‘Het Lerarentekort: pleidooi voor vakmanschap’. Bulterman pleit hierin voor een andere kijk naar het leraarschap in relatie tot vakmanschap en expertise. Hoe kan het dat vakmanschap en expertise in het onderwijs steeds buiten het klaslokaal wordt gelegd en gezocht? Bulterman spreekt van een beweging weg van de ‘toeschouwerswetenschap’ waarbij onderwijsonderzoek op (te) grote afstand van de onderwijspraktijk vertelt hoe leraren hun werk moeten doen. Hoe komen we tot een betere balans die recht doet aan het leraarschap?
2023-03-02 - 34 min
Aflevering 37 - Iliass El Hadioui
Podcast nummer 37 is met Iliass El Hadioui en gaat over over Ontwikkelkracht en de plek van de Transformatieve school in dit meerjarenplan om onderwijskwaliteit een flinke duw in de rug te geven. Wat is hierbij van belang, waar liggen de kansen en wat zijn de grootste uitdagingen? Van Teacher Efficacy via Collective Teacher Efficacy uiteindelijk naar Student Efficacy, hoe krijg je dat op je school samen voor elkaar. Uiteraard ook vooruitblik naar de sessie van Iliass op 11 maart en een vervolgsessie die zijn collega Hind Mahrach verzorgt over het ‘Hoe dan?’ voor scholen en leraren.
2023-02-23 - 33 min
Aflevering 36 - Symen van der Zee
De nieuwe researchED NL Podcast met als gast Symen van der Zee: Over het onderzoek dat De Morgen deed naar de kwaliteit van lerarenopleidingen in Vlaanderen en hoe zich dat verhoudt tot onze Nederlandse lerarenopleidingen. Ook kijken we alvast vooruit naar de sessie van Symen op 11 maart met de pakkende titel ‘1000% succesvol succes voor ieder kind!!!’ over de (te) grote focus op het individu en zelfredzaamheid in ons onderwijs. Iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen succes en dus ook zijn eigen falen, maar is dat eigenlijk wel zo en wat brengt dat ons onderwijs?'
2023-02-16 - 25 min
Aflevering 35 - Marita Eskes
In deze researchED Nederland Podcast-aflevering is Marita Eskes te gast, die tijdens researchED NL 2023 een sessie komt geven over het leesonderwijs op onze basisscholen en het belang van goede, onderbouwde kennis bij leraren en op scholen. Ook maken we een doorkijkje met Marita naar haar sessie op 11 maart waarbij ze samen met twee leerkrachten, Ineke ten Hoeve en Marianne van den Dikkenberg, het podium zal betreden. We gaan dieper in wat hoge verwachtingen kunnen betekenen, ook op scholen met een populatie vol uitdagingen.
2023-02-09 - 28 min
Aflevering 34 - Heleen Buhrs en Ingrid Elijzen
De nieuwe researchED NL Podcast met als gasten Heleen Buhrs en Ingrid Elijzen. Over de kracht van ijzersterk onderwijs in een rijke context. In deze podcast belichten leerkrachten Heleen Buhrs en Ingrid Elijzen de enorme meerwaarde van een bevoegde leerkracht voor de klas. Niet om een lesje te draaien, of een dagje onderwijs te verzorgen, maar door met leerlingen meerdere weken achter elkaar helemaal in een zelf opgezet thema te verdwijnen. Specifiek het leesonderwijs komt aan bod in deze podcast, zoals dat ook zal zijn tijdens de bijzondere sessie die Heleen en Ingrid samen met hun collega Martin Bootsma op ons researchED-podium gaan brengen op 11 maart: een opgenomen leesles in hun klas van A tot Z. Wat komt er allemaal kijken bij gewoon goed onderwijs?
2023-02-02 - 34 min
Aflevering 33 - Paul Kirschner
Podcast aflevering 33 met als gast Paul Kirscher. Hij bespreekt de beste manier om met smartphones om te gaan op school en hoe je samenwerkend leren effectief in kunt zetten in de klas. Na Tishausers tip ook nog een gesprek over de sessie van Paul zelf over dat doceren paradoxaal en contra-intuïtief is.
2022-09-29 - 38 min
Aflevering 32 - Andrew Niemeijer
’In aflevering #32 is Andrew Niemeijer te gast. Een gesprek over de Leraren van het Jaar-verkiezing van 5 oktober en alles wat daar bij komt kijken met deze voorzitter van het Leraren van het Jaar-bestuur en tevens oud-winnaar. Ook licht Andrew een tipje van de sluier op over de sessie die hij geeft op het onderwijscongres in Laren, waarbij hij put uit zijn ervaring als docent Engels en de promotie die hij daarnaast deed met ‘War in the Classroom’.'
2022-09-22 - 38 min
Aflevering 31 - Jelmer Evers
In aflevering #31 is Jelmer Evers te gast. Hij schreef in 2013 ‘Het Alternatief’ samen met René Kneyber, was genomineerd voor de Global Teacher Prize, is tegenwoordig Dagelijks Bestuurder bij de AOb en bovenal Geschiedenis-docent. Hoe ziet hij de rol van de leraar binnen het breder perspectief van onderwijs? Hoe kunnen leraren zich zo goed mogelijk organiseren en wat kunnen we daarbij leren uit andere landen? Als pleitbezorger van ‘Flip the system’ spreekt Jelmer zowel op het door researchED mede georganiseerde AOb-jubileumcongres van 24 september, als op onze regionale researchED-editie in Laren in samenwerking met de GSF en de lerarenopleidingen van de HU en UU.
2022-09-15 - 31 min
Aflevering 30 - Mila Bammens en Maxine Herinx
Podcast met Jan van de Ven die in gesprek gaat met Mila Bammens en Maxine Herinx. De titel van de podcast: Over hoe het steunpunt TerInfo (UU) leraren helpt om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Zij geven een sessie op het jubileumfeest van de AOb, waar we als researchED meehielpen het inhoudelijk programma vorm te geven. Zie https://www.aob.nl/professionalisering/congressen/aob-25-jaar-een-klasse-apart/ voor meer info over deze dag.
2022-09-08 - 25 min
Aflevering 29 - Marcel Schmeier
In deze aflevering van de researchED Nederland-podcast gaat presentator Jan van de Ven in gesprek met Marcel Schmeier. Over de onderwijsactualiteit, maar natuurlijk ook over de sessie die Marcel op 29 september in Apeldoorn op de Heemgaard komt houden tijdens het Onderwijscongres in samenwerking met de VOG. Wat kun je verwachten als je in zijn sessie ‘EDI 2.0: tips en technieken voor een goede les’ aansluit en hoe hoopt hij dat bezoekers aan het einde van zijn sessie weer naar buiten lopen? Uiteraard ook meer informatie in deze podcast over wat je op die 29e september mag verwachten
2022-06-23 - 17 min
Aflevering 28 - Boekpresentatie Didactief: Ken je Leerling
In podcast #28 zie je de boekpresentatie die plaatsvond op 18 juni tijdens researchED Nederland 2022. Het gaat om het boek "Ken je leerling" en is onderdeel van Didactief Onderzoek. Het is een gesprek tussen onderwijsonderzoeker Judith Gulikers, onderwijsjournalist Bea Ros en onderwijsbestuurder Harrie van de Ven.
2022-06-16 - 37 min
Aflevering 27 - Eline van Haarlem
In aflevering 27 van de researchED Nederland Podcast gaat Jan van de Ven in gesprek met Eline van Haarlem. Zij bespreekt onder andere de do's en don'ts in het nieuwkomersonderwijs. Sinds februari / maart 2022 is dit zeer actueel en krijgt Nederland de zorg over veel kinderen uit Oekraïne die onderwijs nodig hebben. Eline van Haarlem is directeur vaneen school voor nieuwkomers en heeft een nieuwe school opgezet. Wat komt hierbij kijken?
2022-06-09 - 43 min
Aflevering 26 - Daisy Mertens
In deze podcast spreekt Jan van de Ven met Daisy Mertens, ‘Leraar van het jaar’ in 2016 en was Global Teacher Prize finalist in 2019. Ze spreekt over methodes en thematisch onderwijs. Burgerschap komt aan bod en werken zonder methode voor wereldoriëntatie. Dit belooft een interessante sessie te worden op 18 juni.
2022-06-02 - 34 min
Aflevering 25 - Piet van der Ploeg
’In aflevering #25 met Piet van der Ploeg een gesprek over het ‘visievirus’ in het onderwijs en hoe dat wat Van der Ploeg betreft al jaren rondwaart. Als onderwijsfilosoof maakt hij zich zorgen over de manier waarop Burgerschapsvorming steeds verder ons onderwijs binnentreedt, waarbij hij vraagtekens zet bij wat dan precies de opgave voor het onderwijs zou moeten zijn, of het wel een expliciete opdracht voor het onderwijs zou moeten zijn, hoe dat in de wet verwoord is en de rol die de onderwijsinspectie in het geheel speelt. ‘Social engineering’ ligt op de loer, iets waar we volgens Van der Ploeg zeer waakzaam voor moeten zijn.'
2022-05-27 - 32 min
Aflevering 24 - Marco de Leeuw
In aflevering #24 is groep 8 leraar Marco de Leeuw onze gast. Een gesprek over of alle randvoorwaarden nu op orde zijn na een nieuwe cao-PO en ambitieus Onderwijsakkoord, maar ook over leesonderwijs. Hoe ziet dit er bij Marco in de klas uit en wat voegt de Kennistafel Effectief Leesonderwijs toe? Uiteraard ook over Marco’s missie: Kansrijk Adviseren. Hoe komt bij hem op school een schooladvies tot stand en wat komt hij op 18 juni over dit onderwerp vertellen op ons congres?
2022-05-19 - 38 min
Aflevering 23 - Hannah Bijlsma en Bilal Majdoubi
Jan van de Ven gaat in gesprek met onderwijsinspecteurs Hannah Bijlsma en Bilal Majdoubi. Over kwaliteit van onderwijs, hoe die te bereiken, rol van centrale toetsing en toezicht op onderwijskwaliteit vanuit de Onderwijsinspectie. Dat en meer in de podcast.
2022-05-12 - 31 min
Aflevering 22 - Franka Dammerman
‘In aflevering #22 is zij-instromer en startende leerkracht Franka Dammerman te gast. Zij legde een route naar de klas af die onder ander langs het Zweedse onderwijssysteem leidde, een van de landen die door de onderwijsinspectie werd genoemd als lichtend voorbeeld. Is dat terecht? Uiteraard komt ook Franka’s sessie van 18 juni aan bod, waarin ze gaat verkennen hoe evidence-informed en experience-based zich met elkaar verhouden.’
2022-05-05 - 34 min
Aflevering 21 - Jasper Rijpma
Openhartig en persoonlijk gesprek tussen Jan van de Ven en Jasper Rijpma, met onder andere antwoord op de vraag die Renske de Kleijn heeft gesteld, de Tip van Tishauser en het project waar Jasper druk mee is: Verbetercultuur en evidence informed werken (Ontwikkelkracht) Iedere leraar wil goede lessen kunnen geven, vanuit betrokkenheid voor de leerling, vanuit ambitie en vanuit liefde voor het vak. Maar de werkdruk in het onderwijs ligt hoog en kennis over wat werkt is niet altijd direct beschikbaar. Hoe bouw je als leraar en schoolleider aan een verbetercultuur? Hoe leer je van collega’s in je school, van andere scholen en van de wetenschap?
2022-04-28 - 27 min
Aflevering 20 - Renske de Kleijn
In deze aflevering gaat Jan van de Ven in gesprek met universitair docente Renske de Kleijn over onderzoek en feedback.
2022-04-21 - 24 min
Aflevering 19 - Charlotte Goulmy
Podcast over de staat van het onderwijs en een blik op de vavo.
2022-04-14 - 27 min
Aflevering 18 - Dave van der Geer
Dave van der Geer: Schooldirecteur Dave van der Geer van de Drie Koningen in de Meern schijnt zijn licht over het curriculumdebat. Wat is er nou echt nodig, waar liggen de kansen en wat moeten we samen proberen te vermijden? Dave vertelt hoe hij met zijn team samen via het Nederlands Kennis Curriculum niet wacht op wat er in Den Haag besloten wordt, maar zelf aan de slag gaat. De school als professionele leergemeenschap, hoe ziet dat er uit op de Drie Koningen?
2022-04-06 - 49 min
Aflevering 17 - Bonuspodcast over 'De leraar'
In de vierde en tevens laatste bonusaflevering kan je luisteren naar het tafelgesprek over 'De leraar'. Tijdens dit tafelgesprek sluiten Daniel Muijs, Jelmer Evers, Elke Mulder en Sharon Martens aan. De bonuspodcast staat in het teken van de kick-off 'onderwijskwaliteit - de lat omhoog' die op 15 januari 2022 heeft plaatsgevonden. Kan je geen genoeg krijgen van de researchED Nederland Podcast? Luister dan snel alle andere afleveringen.
2022-03-30 - 48 min
Aflevering 16 - Bonuspodcast over 'Onderwijskwaliteit'
In de derde bonusaflevering kan je luisteren naar het tafelgesprek over 'Onderwijskwaliteit'. Tijdens dit tafelgesprek sluiten Hannah Bijlsma, Naomi Smit en Sezgin Cihangir aan. De bonuspodcast staat in het teken van de kick-off 'onderwijskwaliteit - de lat omhoog' die op 15 januari 2022 heeft plaatsgevonden. Kan je geen genoeg krijgen van de researchED Nederland Podcast? Luister hier dan snel meer afleveringen!
2022-03-23 - 44 min
Aflevering 15 - Bonuspodcast over 'Evidence into practice'
In de tweede bonusaflevering kan je luisteren naar het tafelgesprek over 'Evidence into practive'. Tijdens dit tafelgesprek sluiten Lusanne Stap, Marcel Schmeier, Inge de Wolf en Paul Kirschner aan. De bonuspodcast staat in het teken van de kick-off 'onderwijskwaliteit - de lat omhoog' die op 15 januari 2022 heeft plaatsgevonden.
2022-03-17 - 44 min
Aflevering 14 - Bonuspodcast met Keynote prof. Paul Kirschner
In de eerste aflevering kan je luisteren naar de keynote van internationaal researchED-icoon Paul Kirschner over goede lespraktijken en goed leren en wat we daar vanuit de onderwijswetenschap over weten.
Bonuspodcast #1 - Keynote Paul Kirschner
In de eerste bonusaflevering kan je luisteren naar de keynote van internationaal researchED-icoon prof. Paul Kirschner over goede lespraktijken en goed leren en wat we daar vanuit de onderwijswetenschap over weten.
2021-11-10 - 26 min
Aflevering 13 - Ton van Haperen
In de eerste aflevering van een serie van drie richting het researchED-deel op het AOb-congres op 27 november is Ton van Haperen onze gast. Hoe staat de leraar ervoor en hoe zijn we daar als leraren toe gekomen? In zijn sessie op het AOb-congres met als titel ‘Sterke besturen, zwakke leraren’ gaat Ton in op de krachtverhoudingen en de uitwerking van die krachtverhoudingen.
2021-10-20 - 32 min
Aflevering 12 - Daniel Muijs
‘Daniel Muijs: Over de macht van methodemakers en leraareffectiviteit’ In de laatste aflevering richting researchED België van 23 oktober in Mechelen, is Daniel Muijs onze gast. Als voormalig hoofd van Ofsted (onderwijsinspectie Engeland) laat hij zijn licht schijnen over het belang van een beroepsgroep leraren die methode-onafhankelijk kan werken: van uitvoerder naar architect en het belang van een kennisrijk curriculum. Uiteraard komt ook zijn eigen sessie van 23 oktober aan bod, waarin hij verder zal ingaan op wat onderzoek zegt over leraareffectiviteit. Tot in Mechelen!
2021-10-13 - 33 min
Aflevering 11 - Dirk Van Damme
In de nieuwste aflevering van onze researchED-podcast gaan we in gesprek met voormalig hoofd van de OESO/OECD Dirk Van Damme. We kijken naar opvallende punten uit het meest recente ‘Education at a Glance’-rapport, waarin het onderwijs in verschillende landen naast eenzelfde meetlat wordt gelegd. Wat valt op in ons onderwijs in Vlaanderen en Nederland? Waar kunnen we wat leren van de landen om ons heen?
2021-10-06 - 24 min
Aflevering 10 - Erik Meester
In aflevering drie is Erik Meester onze gast. Op 23 oktober verzorgt hij een researchED-sessie in Mechelen over curriculumontwikkeling in het primair onderwijs, oftewel het lager onderwijs in Vlaanderen. Welke dimensies komen er kijken bij curriculumontwikkeling en hoe kijkt Erik aan tegen actuele curriculum- en eindtermendiscussies in Vlaanderen en Nederland. Mocht je na deze podcast meer over dit onderwerp willen weten, kom dan op 23 oktober naar de eerste editie van researchED in België en schaf Erik's boek 'Wetenswaardig' aan.
2021-09-29 - 23 min
Aflevering 9 - Kristel Vanhoyweghen
Kristel Vanhoyweghen: Hoe staat het ervoor met professionalisering van leraren en lerarenopleidingen? Kristel Van Hoyweghen vertelt vanuit haar jarenlange ervaring als docente in het secundair onderwijs, lerarenopleider, onderzoeker en kartrekker van de nieuwe leergang gebaseerd op het welbekende Wijze Lessen-boek, die ze op scholen in Vlaanderen en Nederland aanbiedt.
2021-09-22 - 23 min
Aflevering 8 - Tim Surma & Machteld Verbruggen
Tim Surma en Machteld Verbruggen: in de eerste aflevering zijn de twee kartrekkers achter de eerste editie van researchED België te gast. Wat drijft hen om researchED naar Mechelen te halen? Hoe staat het Vlaams onderwijs er op dit moment voor en wat voor een rol is er voor evidence-informed onderwijs weggelegd? Uiteraard kijken we ook kort vooruit naar wat er 23 oktober allemaal op het programma staat.
2021-06-23 - 21 min
Aflevering 1.7 - Demi van Doorn
In onze laatste bonusaflevering van De researchED Nederland Podcast is Demi van Doorn te gast. Als startende leerkracht schrijft, deelt, blogt en vlogt Demi haar ervaringen naar honderden andere startende en aspirant leraren via haar instagram-account en haar eigen website. Als firsttime bezoeker blikt ze terug op ons congres van zaterdag 19 juni en bespreken we de actualiteit rondom de hoge druk die op startende leraren gelegd wordt, zelfs soms nog voordat ze hun opleiding hebben afgerond. Hoe zou een goede begeleiding in de eerste jaren voor de klas eruit moeten zien?
2021-06-16 - 20 min
Aflevering 1.6 - Gert Verbrugghen
In de zesde aflevering van de researchED Nederland Podcast een gesprek met leerkracht Gert Verbrugghen. Als onderdeel van een docententeam op VO-school het Alfrinkcollege in Deurne, voerde hij samen met collega's de afgelopen jaren een onderwijsvernieuwing door op hun school. Of beter: een onderwijsverbetering. Wat begon met een verzoek om tot 'Kunskapsskolan' om te vormen, veranderde uiteindelijk in een school waar evidence-informed onderwijs niet meer weg te denken is.
2021-06-09 - 25 min
Aflevering 1.5 - Naomi Smits & Esther Stol
In de vijfde aflevering van De researchED Nederland Podcast zijn twee leerkrachten primair onderwijs te gast. Naomi Smits (groep 8) en Esther Stol (groep 4) gaan in op het voorstel van Adriaan van Dis om een 'leesknokploeg' op te zetten en zo de liefde voor lezen weer aan te wakkeren. Op hun eigen school werkten ze de leesmethodes hun klas uit en brachten ze jeugdliteratuur ervoor terug. Hoe krijgen we de liefde voor boeken terug voor onze leerlingen én onze (toekomstige) collega-leraren?
2021-06-02 - 32 min
Aflevering 1.4 - Paul Kirschner
In de vierde aflevering van de researchED Nederland Podcast is het woord aan internationaal onderwijsonderzoeksicoon Paul Kirschner. Zowel het kwantitatieve als het kwalitatieve lerarentekort komen langs, waarbij de inconsistentie en het geheel ontbreken van beleid besproken wordt. Waar zou een nieuwe Minister van Onderwijs straks mee moeten beginnen? Uiteraard komen ook de twee sessies die Paul verzorgt op 19 juni langs, over wat we uit onderzoek weten wat werkt in de klas.
2021-05-26 - 22 min
Aflevering 1.3 - Pedro De Bruyckere
In de derde aflevering van De researchED Nederland Podcast een gesprek met onderwijspedagoog Pedro De Bruyckere. De man van ‘niet alles werkt en niets werkt altijd in het onderwijs'. Samen met Jan van de Ven spreekt Pedro over onderwijs, opvoeden en onderzoek. Het evidence-informed onderwijs wordt in een breder perspectief geplaatst, onder andere aan de hand van het nieuwe boek ‘Bijna alles wat je moet weten over psychologie’ dat Pedro samen met Casper Hulshof en Liese Missinne schreef. Na de zomer in de boekenwinkel, op 19 juni alvast in de Keynote van onze researchED Nederland-conferentie.
2021-05-26 - 23 min
Aflevering 3 - Pedro De Bruyckere
2021-05-19 - 22 min
Aflevering 1.2 - Inge de Wolf
In de tweede aflevering is Inge de Wolf te gast. Jan van de Ven gaat met haar in gesprek over het Nationaal Programma Onderwijs, de menukaart van OCW en de recente Staat van het Onderwijs. Niet alleen over wat er beter kan of moet, maar ook waar we als Nederland trots op mogen zijn. Ook blikken ze samen vooruit op de sessie over Professionalisering van leraren en schoolleiders die De Wolf op 19 juni op researchED presenteert.
2021-05-12 - 20 min
Aflevering 1.1 - René Kneyber
Jan van de Ven gaat in de eerste aflevering met René Kneyber in gesprek over wat er bovenop de onderwijsstapel moet liggen bij de aanstaande formatie. Ze blikken vooruit op de sessie over Feedback die Kneyber op 19 juni op het researchED-podium komt brengen'.