Welkom allemaal bij een nieuwe podcast met de missie om de online automotive beter te maken. Vandaag gaan we dat doen met Michel van Roon, eigenaar van Novatrade24, die dit keer niet gaat helpen om de Automotive beter te maken, maar om de btw transparanter te maken - zoals de overheid dat wil. Michel, leuk dat je er bent, wil je onze luisteraars vertellen wie je bent en wat je doet?
Ik ben Michel van Roon en sinds begin dit jaar heb ik een nieuw bedrijf: Novatrade24. Nova staat voor nieuw, maar ook No VA Trade - dus handelen zonder btw binnen de EU. De Belastingdienst maakt dat niet altijd even makkelijk. Het begint met bepalen wie de klant is, je moet weten met wie je zakendoet. Wij nemen dat know-your-customer-proces uit handen: wij lichten het bedrijf door, doen onder meer een btw-check, vragen een KvK-kopie en doen ID-verificatie. We kijken naar bankrekeningnummers en vestigingslocatie. Zo bouwen we een dossier op waarop jij zaken kunt doen. Dat dossier verandert mee en blijft actueel.
Maar er zit meer in, ook per transactie: de order, de factuur, de betaling met de juiste IBAN, het transport, enzovoort. De Belastingdienst stelt geen harde eisen aan zo’n dossier, maar heeft in de verschillende rechtszaken wel suggesties gedaan. Daar is een protocol uit voortgekomen dat wij hebben gedigitaliseerd. Aan dit digitale dossier voeg je de eerdergenoemde documenten toe. Het is volledig compliant en wordt in de Cloud opgeslagen. En als je aan het einde van het jaar een controle krijgt van je accountant - of over drie jaar van de belastingdienst,- dan kun je per transactie het dossier raadplegen. Alle stappen in het proces worden opgeslagen. Het hele dossier is op tijd en datum gedefinieerd: 100% transparant.
In Nederland moet je eigenlijk ook een foto maken van de vrachtwagen waarmee de auto naar het buitenland wordt getransporteerd. Er moet bovendien een aankomstbevestiging worden overlegd zodra de auto is aangekomen in het buitenland. De afnemer moet zo’n document aanleveren, en dat moet uiterlijk op de tiende dag van de daaropvolgende maand in het bezit van de verkoper zijn. Heb je die verklaring niet, dan moet je de btw gewoon afrekenen. Het systeem houdt dus ook bij hoe goed iemand zijn documenten aanlevert en stuurt herinneringen als dat nodig is.
Het in kaart brengen van een klant moet in principe binnen 24 uur geregeld zijn. We hebben van alle EU-landen een protocol en contactpersonen in het buitenland. Als we langer de tijd nodig hebben, dan melden we dat en vertrouwen tijdelijk op de aangeleverde documenten van de ondernemer, totdat de papieren definitief zijn.
In het exportdossier worden voortdurend checks gedaan of de gegevens nog kloppen. Elke dossier bevat minimaal vijf VIES-(BTW)checks. In je eentje kun je de fiscus niet altijd goed bedienen met de informatie die zij willen hebben - en die checks worden bijgehouden. Doe je zaken met iemand die al in ons systeem staat, dan begin je dus niet op nul, maar heb je inzage in alle VIES-checks die al zijn uitgevoerd. Krijg je controle? Dan kun je kun je de volledige geschiedenis laten zien.
We hebben nog niet de status dat de banken export via ons adviseren. Ik heb het platform aan advocaten laten zien, en zij zouden samen met mij naar de fiscus willen om het te tonen. Dat wil ik graag, maar pas als we als branche onze zaken op orde hebben. Het is niet zo dat we afhankelijk zijn van de fiscus om het goed te doen. Het goede moeten we doen uit onszelf, als collectief. Dat is de missie die we hebben: met z’n allen gaan we het vak schoner maken. Niemand die in de export zit, wil in een witwasschandaal terechtkomen.
Er is veel markt voor export en als we dat professioneel aanpakken, kunnen we er veel geld mee verdienen. Er zijn klanten die zijn afgehaakt vanwege alle rompslomp. We moeten de opgeworpen barrières opheffen die de intracommunautaire handel verstoren. Wij willen voorkomen dat je aan de hoogste boom wordt opgeknoopt. Ik verwacht dat we binnen dit jaar een memo krijgen dat wat wij doen, EU-VAT-compliant is.
Klanten zijn onzeker of ze het goed doen, en willen daar zekerheid over hebben. Er zijn partijen die de kolen uit het vuur hebben gehaald. Die zijn publiekelijk veroordeeld - in de lokale krant, in de supermarkt. Ik heb er vier jaar aan gewerkt. Het onrecht, het verdriet en de frustratie die ontstaan door een ondoorzichtig proces en het afbrokkelen van vertrouwen in de rechtstaat, motiveren mij om de zaak helder te krijgen. Deze mensen zijn door de hel gegaan, en staan nu hier met opgeheven hoofd. Je moet lang vechten om je gelijk te halen. In je eentje word je vermorzeld.