categorieën
blog
contact
zoeken
In de LLEARN podcast bieden René Kneyber, Valentina Devid en Flemming van de Graaf praktische tips en ideeën voor leraren, en bespreken ze interessante nieuwe onderwijsboeken die verschenen zijn. LLEARN is onderdeel van het Toetsrevolutie-platform.
2024-11-12 - 53 min
ReguLLEARN SPECIAL #6: Wenselijke moeilijkheden, met Tine Hoof en Eva Maesen
In deze podcast gaat Hilly Drok in gesprek met Tine Hoof en Eva Maesen over wenselijke moeilijkheden. Ze bespreken hoe je als docent het leren in je klas effectief vorm kunt geven en ook hoe je je leerlingen kunt helpen die effectieve methodes in hun eigen leren ook zelfstandig toe te passen. Hoe help je je leerlingen nu geleidelijk op weg richting zelfstandigheid in het leren? En welke hobbels kom je onderweg zoal tegen? SHOWNOTES: Bronnen die in deze podcast voorbij komen zijn onder andere: - artikel van Fiorella en Mayer over generative learning: https://bootcampmilitaryfitnessinstitute.com/wp-content/uploads/2016/01/eight-ways-to-promote-generative-learning-fiorella-mayer-2015.pdf - Study Smart methode https://www.studysmartpbl.com/about-us/ - blogs over wenselijke moeilijkheden: https://toetsrevolutie.nl/wenselijke-moeilijkheden-wie-slim-wil-zijn-moet-pijn-lijden/ en https://toetsrevolutie.nl/wenselijke-moeilijkheden-leren-te-integreren-in-leerproces/ - podcast van Eva en Tine ‘Studeren met succes’ https://open.spotify.com/show/1dcTZ8ZaiNT0jebbFiSJfF?si=G1riFuT5SmCz0bOCsCRddw - Bjork&Bjork Desirable difficulties in theory and action https://www.waddes…
2024-11-03 - 50 min
LLEARN from the PAST #5: Curriculumbewustzijn en - bekwaamheid
In deze aflevering spreken Hanneke Tuithof en Thijs Risselada met Alderik Visser: historicus, onderwijskundige, docent en curriculumexpert. Aan bod komen onder andere de opzet van en betrokkenen bij het geschiedeniscurriculum in Nederland, dilemma’s en tips voor het ontwerpen van je curriculum, en het implementeren van een goed doordacht curriculum in de praktijk. ************** Shownotes: Redactionele inleiding themanummer curriculumvraagstukken Dimensies door Alderik Visser en Hanneke Tuithof met de actuele ontwikkelingen in onderzoek en curriculum Ten geleide themanummer curriculumontwikkeling (nr. 7 nov 2023) - DIMENSIES Themanummer curriculumvraagstukken Dimensies Nummers - DIMENSIES Actualisatie kerndoelen | SLO laatste nieuws over de herziening van de landelijke kerndoelen www.vgnkleio.nl website van de VGN waar altijd actuele informatie te vinden is over het curriculum Afbeelding ontwerptool M&M van Alderik Visser:
2024-10-22 - 67 min
LLEARN FROM THE PAST #4: Historisch Redeneren
In deze aflevering spreken Hanneke Tuithof en Thijs Risselada met Carla van Boxtel, professor vakdidactiek geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en Tim Huijgen, universitair docent en lerarenopleider geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Aan bod komen onder andere de definitie, het belang en de maatschappelijke functie van historisch redeneren, en hoe je dit als docent kan opnemen in je lessen curriculum. ************** Shownotes: - History Assessment of Thinking https://inquirygroup.org/list-history-assessments-thinking Iets meer wetenschappelijke achtergrond: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07370008.2018.1499646 (geen open access) Hulpvragen bij contextualiseren ; Drie fases bij Didactiek van het Vreemde Verleden / Heden Dit staat allemaal in de praktische handleiding die in september is verschenen (open access): https://expertisecentrum-geschiedenis.nl/wp-content/uploads/VreemdeVerleden.pdf. Proefschrift: https://pure.rug.nl/ws/portalfiles/portal/65651733/Complete_thesis.pdf Zweeds onderzoek naar leervragen selecteren voor ontmoetingen tussen culturen; https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220272.2014.956795 Het gaat dan voor…
2024-10-20 - 67 min
LLEARN FROM THE PAST #4: Historisch redeneren
In deze aflevering spreken Hanneke Tuithof en Thijs Risselada met Carla van Boxtel, professor vakdidactiek geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en Tim Huijgen, universitair docent en lerarenopleider geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Aan bod komen onder andere de definitie, het belang en de maatschappelijke functie van historisch redeneren, en hoe je dit als docent kan opnemen in je lessen curriculum. ************** Shownotes: - History Assessment of Thinking (Tim) https://inquirygroup.org/list-history-assessments-thinking Iets meer wetenschappelijke achtergrond: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07370008.2018.1499646(volgens mij geen open access) - Hulpvragen bij contextualiseren (Tim); - Drie fases bij Didactiek van het Vreemde Verleden / Heden (Tim) Dit staat allemaal in de praktische handleiding die in september is verschenen (open access): https://expertisecentrum-geschiedenis.nl/wp-content/uploads/VreemdeVerleden.pdf. Leuk om te verwijzen naar mijn proefschrift: https://pure.rug.nl/ws/portalfiles/portal/65651733/Complete_thesis.pdf - Zweeds onderzoek naar leervragen selecteren voor ontmoetingen tussen culturen; https://www.…
2024-10-06 - 63 min
LLEARN FROM THE PAST #3: Taalgericht vakonderwijs & didactiek
Introtekst: In deze aflevering spreken Hanneke Tuithof en Thijs Risselada met Jannet van Drie, universitair docent bij de UvA en Hidde Wierda, docent geschiedenis bij CSB in Amsterdam. Aan bod komen het belang van taalgericht vakonderwijs en didactiek bij geschiedenis, de plek in het geschiedeniscurriculum, de lespraktijk en aanbevelingen voor docenten. Op de website van het Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken staan een aantal kennisclips over taalgericht geschiedenisonderwijs. https://expertisecentrum-geschiedenis.nl/projecten/taalgericht-vakonderwijs/ ************** Shownotes: - Alle info van Hanneke’s workshops taalgericht vakonderwijs, inclusief Powerpoints, besproken tips en aan het einde de literatuur, zo ook de artikelen van Carla van Boxtel en Wouter Smets: Geschiedenis en Didactiek | Taalgericht geschiedenisonderwijs (uu.nl) - Een recente bespreking van het artikel van Carla van Boxtel door Hanneke Tuithof is te vinden in Kleio 1 van 2024. Publicaties over taalgericht vakonderwijs binnen M&M: zie https://www.expertisecentrum-mmv.nl/algemeen/publicaties/ - Verbeteren van schrijfvaardigheid in de mens- en maatschappijvakken. Handreik…
2024-09-22 - 66 min
LLEARN FROM THE PAST #2: Geschiedenisonderwijs op het vmbo
In deze aflevering spreken Hanneke Tuithof en Thijs Risselada met Hendrik Atze van Doezum, docent geschiedenis en godsdienst-levensbeschouwing bij het Lauwers College, en Michiel Sustronk, docent geschiedenis bij het Dulon College. Aan bod komen onder andere de lespraktijk op het vmbo, de relevantie en actualiteit van het lesmateriaal, het belang van oracy en het examenprogramma. *********** Shownotes: - cps.nl/oracy - Syllabus geschiedenis en staatsinrichting vmbo gl & tl: https://www.examenblad.nl/system/files/2022/syllabi/syllabus_geschiedenis_en_staatsinrichting_vmbo_2024_7_juli_2022_versie_2.pdf - De Macht van Het Verleden: https://podimo.com/nl/shows/de-macht-van-het-verleden - Actualisatie kerndoelen: https://www.slo.nl/thema/meer/actualisatie-kerndoelen-examenprogramma/actualisatie-kerndoelen/ - Vmbo examencommissie: www.vgnkleio.nl
2024-09-18 - 7 min
PROMO September 2024: Evenementen
In deze korte aflevering staan René & Valentina stil bij de verschillende evenementen die de komende tijd georganiseerd worden door Toetsrevolutie. De Masterclass Versterking Effectief Leergedrag: https://toetsrevolutie.nl/ons-aanbod/workshops/masterclass-versterk-effectief-leergedrag/ De Masterclasses rond ReguLEER! https://toetsrevolutie.nl/ons-aanbod/workshops/regu-leer/ De Masterclass Feedback: https://toetsrevolutie.nl/ons-aanbod/workshops/masterclass_feedback_naomi_winstone_renske_de_kleijn/ De Masterclasses van Peter Liljedahl over Building Thinking Classrooms: https://toetsrevolutie.nl/ons-aanbod/workshops/masterclass-building-thinking-classrooms/
2024-09-14 - 63 min
#50 Bezoek aan Michaela Community School
Flemming, Sacha en Hilly hebben een bezoek gebracht aan de Michaela Community School in Londen. Deze school haalt de hoogste resultaten van heel Engeland, maar toch is niet iedereen enthousiast over dit schoolsysteem. In deze podcast bespreken Flemming, Sacha en Hilly hun ervaringen bij hun bezoek, geven ze diepere duiding bij het schoolconcept en bespreken ze welke werkende elementen zij mee zouden willen nemen in het Nederlands onderwijs Show notes: Blog klassenmanagement en formatief handelen Blog wenselijke moeilijkheden Gratis minicursus orde houden
2024-09-08 - 59 min
LLEARN FROM THE PAST #1: Het schoolvak Mens & Maatschappij
Geschiedenis staat alom bekend als een van de mooiste schoolvakken. De hoogste tijd dus dat de LLEARN-podcast een historische spin-off special krijgt: LLEARN from the PAST! In de eerste aflevering van deze reeks spreken Hanneke Tuithof en Thijs Risselada met twee deskundigen op het gebied van het schoolvak Mens & Maatschappij: Jefta Bego, docent bij de Fontys lerarenopleiding in Tilburg en onderzoeker bij de Hogeschool Utrecht, en Milou van Elk, docent bij het Yuverta vmbo Montfoort. Aan bod komen de vormgeving van het vak M&M in het Nederlandse VO, alsmede dilemma’s bij en tips voor het vormgeven van M&M in de dagelijkse lespraktijk. *********** Shownotes: Wat Werkt Als Je Samenwerkt deel 1: https://www.expertisecentrum-mmv.nl/wp-content/uploads/Tuithof_2018_watwerktalsjesamenwerkt.pdf Wat Werkt Als Je Samenwerkt deel 2: https://www.expertisecentrum-mmv.nl/wp-content/uploads/WatWerktAlsJeSamenwerkt-2.pdf - Dimensies.nu, tijdschrift voor (onderzoek naar) didactiek bij M&M
2024-07-05 - 58 min
#49 Pedagogisch perspectief, in gesprek met Joop Berding
In deze aflevering gaat René samen met zijn collega Rianne Neering in gesprek met Joop Berding. Joop Berding is pedagoog en opvoedingsfilosoof. Is lang werkzaam geweest in en om het onderwijs . Hij werkte mee aan diverse publicaties rondom pedagogische vraagstukken, en de filosofie en de praktijk van onderwijs. Zo schreef hij het boek 'Ik ben ook een mens' over het werk van Janusz Korczak, John Dewey en Hannah Arendt. En is hij inleider van het recent verschenen boek 'Tractaat over het spieken' van Cornelis Verhoeven. Wat hebben pedagogen het onderwijs van vandaag te bieden? [Show notes] Bezoek de website van Joop Berding. https://joopberding.com Boeken van Joop Berding: 'Ik ben ook een mens' Schoolpedagogiek De werelden van Hannah Arendt Rondom Cornelis Verhoeven Opvoeding en onderwijs tussen geduld en ongeduld Boeken van Philippe Meirieu Pedagogiek: De plicht om weerstand te bieden Frankenstein en de pedagogiek
2024-06-07 - 57 min
#48 De Kunst en kunde van het lesgeven, met Paul Kirschner
Waarom moeten de PTA-eisen van de Inspectie meteen worden aangepast? Waarom is niet iedere ervaren leraar een expertleraar? Wanneer mag je iets een wenselijke moeilijkheid noemen? In deze aflevering reizen René en Valentina af naar het diepe zuiden om met niemand minder dan Paul Kirschner in gesprek te gaan over zijn nieuwe boek De Kunst en Kunde van het lesgeven. En beantwoorden ze deze boeiende vragen, en meer! Wil je een boek winnen? Luister dan de aflevering en mail het antwoord naar [email protected] Show notes Twee hoofdstukken gratis lezen uit Kunst en Kunde van het lesgeven? Artikel Bjork & Bjork over wenselijke moeilijkheden. Blog van Hilly Drok: WIe slim wil zijn, moet pijn lijden
2024-05-29 - 60 min
ReguLLEARN Special #5: In gesprek met Steven Raaijmakers
In deze aflevering gaan Valentina Devid en Hilly Drok in gesprek met Steven Raaijmakers over het onderwerp zelfregulerend leren. Steven Raaijmakers werkt als trainer/adviseur bij Onderwijsadvies en Training van de Universiteit Utrecht. Daar houdt hij zich bezig met het effectiever en efficiënter maken van leren, het toetsen van leren en de zelfregulatie van leren. Steven verzorgt de cursus Leerpsychologie voor de Graduate School of Teaching en is verbonden als onderzoeksbegeleider aan de Academische Opleidingsscholen. Samen met Paul Kirschner schreef hij het boek Op de schouders van reuzen dat gratis te downloaden is https://didactiefonline.nl/artikel/op-de-schouders-van-reuzen LINKS: Lectorale rede Anique de Bruin: https://youtu.be/-3UX5XjWFOE?si=wFTMRb4u5UJrX1m2 BLOG - wie slim wil zijn, moet pijn lijden https://toetsrevolutie.nl/wenselijke-moeilijkheden-wie-slim-wil-zijn-moet-pijn-lijden/ BLOG - hoe help je leerlingen wenselijke moeilijkheden te integreren in hun leerproces https://toetsrevolutie.nl/wenselijke-moeilijkheden-leren-te-integreren-in-leerproces/ ReguLEER!-boek https://toetsrevolutie.nl/boek/reguleer-een-verkenning-van-zelfregulerend-leren/
2024-04-19 - 57 min
ReguLLEARN Special #4: In gesprek met Anique de Bruin
In deze vierde special in de ReguLLEARN-podcast gaan Hilly Drok & Valentina Devid in gesprek met Anique de Bruin, hoogleraar in zelfregulatie. Haar onderzoek richt zich op metacognitieve en zelfregulatieprocessen binnen verschillende contexten van leren. Het nieuwe ReguLEER-boek is te bestellen via de website van Telos Uitgevers https://telos.vrijeboeken.com/book/9789083407920-reguleer.html En gratis te downloaden via de site van Toetsrevolutie: https://toetsrevolutie.nl/boek/reguleer-een-verkenning-van-zelfregulerend-leren/ SHOW NOTES De inaugurele rede van Anique de Bruin is hier te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=-3UX5XjWFOE
2024-04-12 - 67 min
#47 Formatief handelen bij geschiedenis
In deze afleveringen spreekt Valentina Devid met drie andere geschiedenisleraren over formatief handelen bij hun vak. Aan het woord komen Thijs Risselada, docent geschiedenis en trainer bij Toetsrevolutie, Erik Ex, docent geschiedenis en columnist bij Trouw, en Hanneke Tuithof, vakdidacticus aan de universiteit Utrecht. Aan bod komen praktische voorbeelden van formatief handelen, zoals het gebruik van wisvellen, maar ook het belang van curriculumopbouw en scherpe doelen. ********** Show Notes: - link naar (blog over) terughaaleffect - mailadres voor het insturen van misvattingen: [email protected] - link naar Hanneke's site (https://geschiedenisendidactiek.wp.hum.uu.nl/) - link naar Eriks video's (https://www.youtube.com/@stoomcursusgeschiedenis)
2024-03-22 - 46 min
#46 Feedbackprocessen
In deze aflevering bespreken René & Valentina hoe (standaard) feedbackprocessen kunnen helpen om leerlingen en studenten tot zelfstandigheid te brengen. SHOW NOTES Aan bod komen: BLOG: Geen tijd voor formatief handelen BLOG: Het ontwerpen van een feedbackproces BLOG: Een feedbackproces - een praktijkvoorbeeld bij Nederlands BOEK: Tractaat over het spieken BOEK: Kunst en kunde van het lesgeven
2024-03-14 - 63 min
#45 Formatief handelen en klassenmanagement
Veel leraren lopen er tegen aan dat leerlingen niet goed meedoen met processen van formatief handelen. Ze beantwoorden niet allemaal de vraag, ze doen niet goed mee met een klassendiscussie, of het werken met wisbordjes draait op chaos uit. In deze aflevering bespreken Valentina Devid, Flemming van de Graaf & Sacha van Looveren onderwerpen die op het snijvlak van formatief handelen én klassenmanagement liggen. Op welke punten kun je je klassenmanagement versterken zodat formatief handelen nog beter kan slagen? Show notes: Uitgewerkte voorbeelden processen van formatief handelen met voorbeeldzinnen: https://padlet.com/vdevid/uitgewerkte-voorbeelden-proces-van-formatief-handelen-toetsr-b1v6iauu2u36qfs6 Zomercursus Orde Houden van o.a. Sacha van Looveren: https://phronese.com/?page_id=47 Het boek Regie in de klas: https://phronese.vrijeboeken.com/book/9789490120474-regie-in-de-klas.html
2024-02-25 - 48 min
#44 In gesprek over formatief handelen in het PO
In deze aflevering gaan Jan van de Ven & Daisy Mertens in gesprek met de leerkrachten Cheyenne Claessens en Linda van de Voort, twee deelnemers uit het traject formatief handelen en onderwijs. Ze bespreken wat het traject voor hen heeft opgeleverd, wat de mooiste inzichten waren en hoe het hun lesgeven heeft veranderd. Jan en Daisy bieden een tweedaagse training aan voor formatief handelen. Vind de link hier: https://toetsrevolutie.nl/ons-aanbod/workshops/toetsrevolutie-tweedaagse-formatief-handelen-in-het-primair-onderwijs/
2023-12-14 - 64 min
ReguLLEARN #3 Special: In gesprek met James Mannion
In deze aflevering van de ReguLLEARN-special gaan Hilly Drok en Valentina Devid in gesprek met James Mannion, auteur van het boek 'Fear is the mind killer'. Ze bespreken wat de term oracy inhoudt, hoe je dat onderwijst, en gaan op bredere vraagstukken rond implementatie in scholen. Deze gehele aflevering is in het Engels. Inschrijven voor het ReguLEER-congres? Klik hier Interesse in de (gratis) ReguLEER!-bundel? Klik hier Meer weten over het implementatieprogramma van James Mannion? Kijk dan hier.
2023-11-29 - 65 min
#43 Building Thinking Classrooms
In deze aflevering gaan René Kneyber & Sacha van Looveren in gesprek met Maarten Müller over het boek Building Thinking Classrooms van Peter Liljedahl. Hierin bespreekt Liljedahl hoe je leerlingen actiever in de denkstand krijgt. Maarten werkt al ruime tijd met de methode van Liljedahl, en vertelt wat hij daarover leerde en hoe het zijn lesgeven heeft veranderd. Beste de Nederlandse vertaling in de webshop van uitgeverij Bazalt. Blog: Over rolpatronen, formatief handelen en ambitieuze verwachtingen Blog: Het denken richten met denkreeksen Website Peter Liljedahl: Building Thinking Classrooms Website Maarten Müller: Building Thinking Classrooms NL Facebookgroep Building Thinking Classrooms Nederland Peter Liljedahl in Nederland niet missen? Schrijf je in voor onze Toetsrevolutie-nieuwsbrief
2023-10-29 - 55 min
ReguLLEARN #2 Special: Zelfregulerend leren kun je niet zelfregulerend leren!
In deze tweede aflevering van de ReguLLEARN specials – ter ere van het boek ReguLEER! dat in april 2024 zal verschijnen- gaan we in gesprek met Patrick Sins, lector aan de Hogeschool Rotterdam en Thomas More Pabo. In deze aflevering bespreken we waarom je zelfregulerend leren niet zelfregulerend kunt leren, en wat je als docent kan doen om daar wel een bijdrage aan te leveren. In deze aflevering bespreken we: De lectorale rede van Patrick De iSelf-methode Poster en materialen iSelf. Lees en luister vooral ook de blog van Hilly: Zelfregulerend leren is te leren! In april 2024 verschijnt de ReguLEER!-bundel. Wil je deze ook gratis ontvangen als PDF? Laat dan je mailadres hier achter.
2023-10-09 - 4 min
Promo: 'Aan de slag met je onderwijsprogramma' congres 9 november
Op 9 november organiseren De Onderwijsarchitecten een congres over curriculumontwerp met o.a. keynotes van Luc Sluijsmans & Jan van den Akker. Zien we jullie daar ook? Kijk voor mijn informatie, inschrijving en het programma op : https://deonderwijsarchitecten.nl/congres-aan-de-slag-met-je-eigen-onderwijsprogramma/
2023-09-22 - 61 min
ReguLLEARN #1 SPECIAL Flexibilisering (in gesprek met Milou van Harsel & Peter Verkoeijen
In deze eerste aflevering van de ReguLLEARN SPECIAL, een spin-off van de LLEARN podcast over zelfregulerend leren, zijn Milou van Harsel en Peter Verkoeijen te gast bij Hilly Drok en Valentina Devid. Samen gaan zij in gesprek over flexibilisering in het onderwijs, en bespreken zij onder andere onder welke voorwaarden keuzes autonomie bevorderen, in hoeverre autonomie voor motivatie zorgt en welke rol je daar als docent in hebt. In het voorjaar van 2024 zal de bundel ReguLEER! verschijnen onder redactie van Hilly Drok, René Kneyber & Valentina Devid over het onderwerp zelfregulerend leren. Wil je dit boek niet missen? Schrijf je dan in voor de Toetsrevolutie-nieuwsbrief. Lees ook deze blog van Hilly: Zelfregulerend leren is te leren Lees ook deze blog van Valentina en Hilly over keuze-uren. In april 2024 verschijnt de ReguLEER!-bundel. Wil je deze ook gratis ontvangen als PDF? Laat dan je mailadres hier achter.
2023-09-11 - 5 min
Kom je ook naar het Dylan Wiliam Event?
Dylan Wiliam komt naar Nederland op 31 oktober, 1 november en 2 november, en daar zijn we heel enthousiast over! Ben je er ook bij? Schrijf je in via: https://toetsrevolutie.nl/evenementen/dylan-wiliam-event/ Verder probeerden we jullie te vertellen over de volgende uitgaves, maar kwamen we er even niet op: Leadership for Teacher Learning en het artikel How to think about assessment (PDF) uit het boek ResearchEd guide to Assessment.
2023-08-29 - 48 min
#42 Zelfregulerend leren
PSA: DOOR EEN TECHNISCH PROBLEEM KLINKT DEZE PODCAST MINDER GOED DAN JE NORMALITER VAN ONS GEWEND BENT. TOCH HOPEN WE DAT JE ER PLEZIER AAN BELEEFT! In deze aflevering gaan Flemming van de Graaf, Valentina Devid en Hilly Drok in gesprek over het onderwerp zelfregulerend leren. Ze bespreken waarom er veel kansen liggen bij dit onderwerp, het model van Zimmerman en de 21 strategieën. Links: Rede - Anique de Bruin Rede - Patrick Sins Blog - Keuze-uren, niet altijd een goede keuze
2023-06-22 - 65 min
#41 Kansrijke Determinatie
In deze aflevering gaat René Kneyber in gesprek met Arjen Nanninga en Dominique Sluijsmans over het onderwerp kansrijke determinatie. In aflevering 39 gingen Arjen en René in gesprek met Janneke Sleenhof over de beslisvergadering. In deze aflevering gaat het gesprek over het proces daarnaartoe. Op welke informatie wordt zo'n besluit genomen. Hoe ziet een toetsprogramma voor determinatie er idealiter uit? Waar liggen de risico's voor kansengelijkheid? Over dit onderwerp schreven Dominique en Arjen ook een aantal blogs op de Toetsrevolutie-website: Een transparant en eerlijk determinatiebeleid als wapen tegen kansenongelijkheid Een doelgerichte dataverzameling voor zwaarwegende beslissingen De complexe en kwetsbare route naar een transparant, eerlijke en acceptabel besluit
2023-05-22 - 65 min
#40 Formatief handelen bij lichamelijke opvoeding
In de LLEARN podcast wordt regelmatig gesproken over formatief handelen. Maar kan formatief handelen ook bij een niet-theoretisch vak, zoals lichamelijke opvoeding? En hoe werkt het dan? Hoe zet je kwaliteitsbesef in, en hoe organiseer je handig feedback? Is het juist wel goed, of niet goed om cijfers te geven voor de gymles? En hoe kun je formatief handelen inzetten wanneer de niveauverschillen zo kunnen verschillen als bij lichamelijke opvoeding in het voortgezet onderwijs? Om deze vragen te beantwoorden gingen René en Valentina in gesprek met Christa Krijgsman. Christa Krijgsman is docent lichamelijke opvoeding en promoveerde vorig jaar op het thema hoe formatief handelen kan bijdragen aan motivatie voor lichamelijke opvoeding. Tegenwoordig werkt ze aan de Eindhoven School of Education als postdoctoraal onderzoeker.
2023-04-13 - 52 min
#39 Overgangsvergaderingen
Het is een jaarlijks terugkerend ritueel. Aan het eind van het jaar worden in een oververhit lokaal belangrijke beslissingen genomen over de verdere schoolloopbaan van leerlingen. Soms gaat het over zittenblijven of overgaan, soms wordt er ook bepaald op welk niveau een leerling verder mag. Hoe zo'n vergadering verloopt maakt veel uit voor de uitkomst van zo'n vergadering. Janneke Sleenhof is docente Nederlands en promoveert op 12 mei (2023) op het onderwerp van overgangsvergaderingen. In deze aflevering gaan René Kneyber en Arjen Nanninga met haar in gesprek over hoe je zo'n vergadering het beste kan inrichten en waarom dit belangrijk is vanuit het perspectief van kansengelijkheid. Blog van Arjen Nanninga & Dominique Sluijsmans: Een transparant en eerlijk determinatiebeleid als wapen tegen kansenongelijkheid Artikel op voortgezet leren: https://www.voortgezetleren.nl/post/zittenblijven-of-overgaan-hoe-objectief-nemen-leraren-deze-belangrijke-beslissing/
2023-03-21 - 62 min
#38 Formatief handelen in het primair onderwijs
Daisy Mertens is lerares op de Brede Basisschool De Vuurvogel in Helmond, kroonlid van de Onderwijsraad, en fanatiek bezig met formatief handelen. In deze aflevering gaat ze met René & Valentina in gesprek over hoe zij formatief handelen vormgeeft in het primair onderwijs. Rond drie activiteiten neemt ze ons mee in haar voorbereidende proces, welke ontwerpstappen heeft ze doorlopen? Hoe heeft ze het uitgevoerd? Wat stak ze daar zelf van op? Welke tips geeft ze collega's mee?
2023-02-25 - 60 min
#37 Wat is er mis met keuze-uren?
In deze aflevering bespreken Valentina, René en hun Toetsrevolutie-collega Hilly Drok het onderwerp keuze-uren. Op veel scholen wordt er flink gesneden in de lessentabel om keuze voor leerlingen mogelijk te maken, maar zijn de onderliggende redenen daarvoor allemaal even valide? Aan bod komen ook de definitie van zelfregulerend leren & het belang van het aanleren van zelfregulerend-leren-vaardigheden. SHOWNOTES De blog: Keuze-uren, niet altijd een goede keuze. Boek: Fear is the mind killer Lectorale rede: Patrick Sins Breng een stem uit op ons boek (voor 15 maart)
2022-12-21 - 66 min
#36 Cijfers geven werkt niet?
In deze aflevering praten René Kneyber en Valentina over twee boeken. In 2013 verscheen het boek Cijfers geven werkt niet van Dylan Wiliam, waaraan René meewerkte voor de vertaling. Waarom is er gekozen voor de titel 'Cijfers Geven werkt niet'? Wat werd daar eigenlijk mee bedoeld. Daarnaast bespreken ze een deel van het beste boek van 2022 (uit 2020): Fear is the Mind Killer over zelfregulerend leren. In deze podcast komen de volgende 'bronnen' voorbij. Cijfers geven werkt niet - Dylan Wilam Het onderzoek van Ruth Butler (1988) Boek over Motivitional Design Blog 'De plek van summatieve toetsing op de weg naar zelfstandigheid' Lezing Janke Cohen Blog van Jörgen van Remoortere over Fear is the Mind Killer Blog van René over John Hattie Boek Zelfreguleren leren. Hoe? Zo! Boek Fear is the Mind killer Blog 8 beweegredenen voor formatief handelen
2022-11-25 - 55 min
#35 The Extended Mind
In deze aflevering gaan Valentina en René in gesprek met Josien Boetje, onderzoeker digitale didactiek, over het spraakmakende boek The Extended Mind. Dit boek, geschreven door wetenschapsjournalist Annie Murphy Paul, werpt een nieuw licht op hoe we kijken naar leren en weten. Murphy Paul verlaat het gangbare hersengecentreerde perspectief en analyseert hoe onze hersenen in zogenoemde loops verbonden zijn. Zij komt op die manier tot drie soorten cognitie: belichaamde cognitie, gesitueerde cognitie en verdeelde cognitie. Een prikkelend boek dat je anders laat kijken naar onderwijsprocessen en leren. Josien maakte ook de volgende illustraties bij het boek:
2022-11-01 - 62 min
#34 Digitale tools
In deze aflevering over DIGITALE TOOLS praten René Kneyber, Flemming van de Graaf & Valentina Devid met Josien Boetje. Josien promoveert momenteel op de didactiek van digitale geletterdheid, en is ook collega bij Toetsrevolutie, en ontwikkelde o.a. de module werken aan woordenschat. Onderwerp van gesprek zijn de diverse digitale tools die je kunt gebruiken voor formatief handelen, waarom je wel of niet digitaal formatief zou willen handelen, wat je er wel en niet mee kan, en wat de voordelen en eventuele nadelen zijn van digitale tools. Ze bespreken in deze aflevering de volgende tools: Whiteboard.fi Padlet Memrise Kahoot Quizizz Quizlet Mentimeter WooClap Flip (in de podcast wordt het Flipgrid genoemd) EdPuzzle Google Forms.
2022-10-14 - 46 min
#33 Wat is feedback? (LIVE)
In deze live aflevering met publiek spreken Valentina Devid en René Kneyber met Renske de Kleijn en Geert Speltincx over feedback. Wat is feedback eigenlijk? Wat is het voor- en nadeel van de verschillende definities? Ook spreken ze nog over kort feedbackprocessen, beantwoorden de Renske en Geert diverse vragen uit het publiek. Lees de blog van Renske over feedbackvragen op de Toetsrevolutie-site: https://toetsrevolutie.nl/?p=3278 Haar poster is hier te vinden: https://toetsrevolutie.nl/?p=4654 Foto is gemaakt door Jasper Diekema tijdens het Toetsrevolutiecongres op 6 oktober 2022.
2022-08-23 - 59 min
#32 De start van het schooljaar
Hoe kun je het schooljaar zo starten dat leerlingen zich de rest van het jaar goed gedragen? Daarover gaat René Kneyber in gesprek met Gert Verbrugghen, vertaler van het boek Regie in de klas, docent Engels en leerlingbegeleider. Hij geeft praktische adviezen zoals over het belang van routines, wat je eerste speerpunt zou moeten zijn, en waarom je je beter kunt richten op succeservaringen dan op 'een band' aan de start van het schooljaar. Regie in de klas is te bestellen via o.a. de uitgeverij.
2022-07-05 - 76 min
#31 Formatief handelen: van instrument naar ontwerp
In de laatste aflevering van seizoen 2 praten René Kneyber en Valentina Devid over hun onlangs verschenen boek 'formatief handelen: van instrument naar ontwerp' met hun co-auteurs Dominique Sluijsmans, lector curriculumontwikkeling bij HR, en Blanca Wilde López, docent Spaans & Engels en schoolleider. In deze aflevering komen we terug op aflevering #29 (formatief handelen voor dummies), geeft René toe dat hij het wel eens mis heeft en dat luisteraars het ook wel eens mis hebben. Bespreken de auteurs de uitvoeringsprincipes en voordelen van formatief handelen, en staan ze stil bij het belang van ontwerpen. Het boek Formatief Handelen: van instrument naar ontwerp is gratis te downloaden op https://toetsrevolutie.nl/?page_id=79 Ook is via het online platform gratis ontwerpmateriaal te vinden (zelfde link).
2022-06-27 - 65 min
#30 Why Don't Students Like School (boekbespreking met Dieke Havinga)
In deze podcast bespreken Valentina Devid & René Kneyber samen met docent Engels en schoolleider Dieke Havinga, de klassieker Why Don't Students Like School van Daniel Willingham. Aan bod komen o.a. Waarom vinden leerlingen school niet leuk? Waarom herinneren makkelijker gaat dan denken. Waarom algemene kennis en voorkennis van belang zijn. Waarom succeservaringen belangrijk zijn. Waarom je mobieltjes beter kan verbannen. Hoe je als docent kan bijdragen aan gelijke kansen voor alle leerlingen. Waarom je je beter niet kan verkleden als Pythagoras als je de stelling van Pythagoras uitlegt.
2022-05-30 - 80 min
#29 Formatief handelen voor dummies
In deze podcast bespreken Valentina Devid, Flemming van de Graaf en René Kneyber formatief handelen voor beginners. Aan bod komen: * Wat is het verschil tussen formatief handelen, formatief evalueren en formatief toetsen? * Wat is de definitie van formatief handelen? * Wat zijn 'slechte graadmeters voor leren' en waarom heb je dus formatief handelen nodig? * Waarom een toets zonder cijfer geen goed voorbeeld van formatief handelen is. * Waarom een formatieve toets zonder weging op Magister zetten, ECHT NIET KAN. Nog meer weten? Lees het nieuwe boek over formatief handelen hier gratis: https://toetsrevolutie.nl/?page_id=79
2022-05-10 - 62 min
#28 Nieuwe onderwijsruimte
In deze aflevering gaat René Kneyber in gesprek met Rianne Neering en Tjitske Bergsma over hun boek Nieuwe Onderwijsruimte. Hoe kun je als docent het beste werken op leerpleinen, domeinen, of units – zoals het in het boek wordt genoemd. Wat zijn de voor- en nadelen en hoe kun je formatief handelen daarbij inzetten? Hier te bestellen: https://www.lannoocampus.nl/nl/nieuwe-onderwijsruimte
2022-03-15 - 44 min
#27 Maak er geen punt van!
In deze podcast bespreken Valentina, Flemming en René samen met Hilly Drok het boek 'Maak er geen punt van!' In dit boek staan de auteurs Monica Koster en Meike Korpershoek stil bij hoe je feedback kunt geven op schrijfopdrachten. Dit boek is relevant voor docenten die werken met schrijfopdrachten, van PO tot universiteit. Ze bespreken de belangrijkste tips, zoals waarom en hoe je focus kunt aanbrengen in feedback, en wat er bij komt kijken om ze elkaar feedback te laten geven.
2021-12-16 - 48 min
#26 Diagnostische vragen
In deze kerstaflevering bespreken Valentina, René en Flemming het gebruik van diagnostische meerkeuzevragen om formatief te handelen op basis van het boek Volgens Barton van Craig Barton. Waarom werken ze? Hoe werken ze? Hoe maak je ze? En wat is het voordeel ten opzichte van open vragen?
2021-11-18 - 42 min
#25 Voorkennis reconstrueren
In een effectieve les bouw je verder op voorkennis. Maar die voorkennis is niet altijd in geschikte mate aanwezig. in deze podcast bespreken Rene Kneyber & Flemming van de Graaf het belang van voorkennis en hoe je gemakkelijk voorkennis kan activeren of reconstrueren.
2021-10-29 - 48 min
#24 Feedback in de klas
In januari van 2021 verscheen het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen van de Vlamingen Stijn Vanhoof en Geert Speltincx, hét beste boek over feedback dat momenteel te krijgen is. Valentina en René gaan in deze aflevering met ze in gesprek over wat goede feedback is, waarom ze de termen feed up, feedback en feed forward niet meer gebruiken, en wat zij vinden van rubrics. Plus: Valentina doet een krekel na. Bestel feedback in de klas hier.
2021-09-03 - 77 min
#22 De Examenrevolutie
Valentina en René reizen af naar het meest zuidelijk, meest zonwerende stukje van Nederland: zuid-Limburg. Daar praten ze met Dominique Sluijsmans over Toetsrevolutie, nascholing, toetsing, programmatisch toetsen en... de Examenrevolutie. P.S. Shownotes komen ook ter sprake. De link naar het artikel waar we het over hebben is [...]
2021-08-17 - 33 min
#21 De didactische start van het schooljaar
In deze eerste aflevering van het nieuwe seizoen bespreken Valentina, René en nieuwe co-host Flemming van de Graaf hoe je het schooljaar in didactisch opzicht goed kunt starten. Ze bespreken het belang van hoge verwachtingen, succeservaringen en een cultuur van fouten durven maken.
2021-06-24 - 31 min
#20 ResearchED NL 2021
Op 19 juni vond ResearchED Nederland plaats op het Corlaer College in Nijkerk. Valentina en René waren aanwezig, gaven een workshop en spraken met een aantal sprekers: Jan van de Ven Ismail Aghzenay Amber Walraven Sarah Bergsen en Marion Vos Inge de Wolf Karin Versloot Erik Meester
2021-05-31 - 47 min
#19 Frankenstein en de pedagogiek
In deze aflevering praat René Kneyber met Simon Verwer over de mythe van de maakbaarheid in opvoeding en onderwijs aan de hand van het boek 'Frankenstein en de pedagogiek' van de Franse pedagoog Philippe Meirieu. Aan de orde komt de bekende drieslag van Gert Biesta, de betekenis van subjectificatie, en waarom het van belang is dat iedere leraar nadenkt over de bedoeling van het onderwijs.
2021-04-28 - 34 min
#18 Leidinggeven aan de toetsrevolutie
Veel scholen willen de toetsdruk verminderen, of de toetscultuur veranderen. Met toetsdeskundige Elizabeth Langeveld gaan we in gesprek over welke stappen leidinggevenden hierin het beste zouden kunnen zetten, zoals het ontwikkelen van een visie op toetsing en zelf mee-experimenteren. Ook: een terugblik op de vorige aflevering en welgemeende excuses en applaus voor Valentina.
2021-04-08 - 26 min
#17 Gewenste moeilijkheden
In deze podcast bespreken René & Valentina het onderwerp gewenste moeilijkheden. Soms zijn interventies gewenst om het leerproces te bevorderen, maar zijn leerlingen er moeilijk voor te motiveren.
2021-03-15 - 45 min
#16 Doorloopjes
René vertaalde het boek Doorloopjes: een visuele ontwerpgids voor leraren van Tom Sherrington & Oliver Caviglioli. Hierin worden inzichten uit onderwijsonderzoek vertaald naar praktische vijf-stappen-plannen. Valentina & René bespreken hun favoriete doorloopjes. Ook geven ze boeken weg aan de luisteraars.
2021-02-15 - 56 min
#15 kwaliteitsbesef bijbrengen
In deze aflevering staan René en Valentina, samen met gast Blanca Wilde Lopez, stil bij twee lezersbrieven, en het onderwerp 'kwaliteitsbesef bijbrengen'. Doelen kunnen voor beginners (en dat zijn leerlingen en studenten vaak) lastig te begrijpen zijn. Wat proberen we nu te bereiken? Hoe weten we dat we op de goede weg zijn? En wanneer is het goed? Daarom wil je dat ze kwaliteitsbesef ontwikkelen. Maar hoe pak je dat aan? In ieder geval niet met rubrics.......
2021-01-28 - 43 min
#14 Motivatie
In deze podcast buigen René Kneyber & Valentina Devid zich over de overzichtstudie The Crucial Role of Motivation and Emotion in Classroom Learning van Monique Boekaerts. Hierin behandelt Boekaerts 8 motivatie-principes. René & Valentina bespreken wat de principes zijn en wat ze voor jou in de les kunnen betekenen. Het artikel is hier te vinden: https://read.oecd-ilibrary.org/education/the-nature-of-learning_9789264086487-en#page92
2021-01-13 - 50 min
#13 Gamification
Sommige leerlingen kunnen zich in de les slecht concentreren maar kunnen zich wel uren vermaken met spelletjes. Wat kunnen we als leraren hiervan opsteken? Daniël Koelink werkt al tien jaar als leraar en vermengt op ludieke wijze veel spelvormen in zijn lessen en activiteiten, met als doel om leerlingen te belonen voor hun positieve gedrag. We bespreken praktische manieren, en hoe je als leraar klein zou kunnen beginnen.
2020-12-18 - 39 min
#12 Online lesgeven
In deze kerstaflevering geven René Kneyber en Valentina Devid wat tips voor online lesgeven en bespreken het boek 'Teaching in the Online Classroom' van Doug Lemov. Daarnaast bespreken ze brieven van luisteraars en bespreken daarbij het hypercorrectie-effect.
2020-11-23 - 42 min
#11 En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven
In 2018 verscheen het boek En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven van Eva Naaijkens en Martin Bootsma. Een boek over de Enigma-aanpak waarmee je als schoolleider de kwaliteit van de leerkracht centraal kan stellen in je organisatie, en tegelijkertijd de werkdruk kunt verminderen. Op velerlei verzoek hebben Eva Naaijkens en Martin Bootsma nu een versie voor het voortgezet onderwijs gemaakt. In deze aflevering gaat René Kneyber in gesprek met Eva. Wat zijn de belangrijkste tips die zij als auteur wil meegeven?
2020-11-09 - 40 min
#10 Het feedbackkerkhof
Docenten geven veel feedback, maar er wordt vaak door studenten en leerlingen weinig mee gedaan. Het belandt zogezegd op het 'feedbackkerkhof', en dat is frustrerend. Nieuw onderzoek naar feedback richt zich dan ook vooral op de vraag, hoe kunnen we ervoor zorgen dat leerlingen en studenten feedback gaan opzoeken en benutten? De laatste stand van zaken staat beschreven in o.a. het boek 'Designing effective feedback processes' van Naomi Winstone en David Carless en dit boek is een van de onderwerpen die Valentina Devid en René Kneyber bespreken in deze podcast.
2020-10-27 - 58 min
#9 Volgens Barton
Volgens Barton is een van de meest bijzondere onderwijsboeken van de afgelopen tijd. In dit boek schetst de docent Craig Barton op vermakelijke wijze wat hij opstak van onderwijsonderzoek en hoe hij deze inzichten in de les handen en voeten geeft. Hoewel dit boek gaat over reken- & wiskunde-didactiek kunnen leraren van andere vakken er ook veel van opsteken. Dat bewijst onze gast van vandaag: Nik Osinski. Hij is docent scheikunde aan het Cals College in Nieuwegein, en past veel van de besproken technieken toe in zijn lessen, zoals: de stille leraar, diagnostische vragen en wekelijkse quizjes. Nik gaat over zijn aanpak graag met je in gesprek op Twitter @meneerosinski.
2020-10-12 - 36 min
#8 Werken met leerdoelen
In deze aflevering gaan René Kneyber en Valentina Devid in gesprek met Hannelore Hemeltjen over leerdoelen. Hebben ze eigenlijk wel nut, of kun je hetzelfde bereiken op andere manieren? En is het beter om specifieke of generieke doelen in te zetten? In deze podcast bespreken we een video van Wil Talheimer: https://eppic.biz/2015/01/29/video-will-thalheimer-on-learning-objectives/ Valentina en Hannelore schreven ook een aantal blogs. Nummer 1 vind je hier. https://www.vernieuwenderwijs.nl/leerdoelen-deel-1/
2020-10-05 - 23 min
#7 Formatief handelen zonder administratie
Een veelvoorkomende vraag onder docenten is, 'als ik formatief ga handelen, moet ik dan ook een administratie bijhouden?' In deze podcast bespreken René Kneyber en Valentina Devid waarom dat geen goed idee is, maar ook waarom dat niet hoeft. Alleen al door regelmatig vragen te stellen in de les benut je de vele voordelen van 'testen'. Hierbij baseren ze zich op het artikel Ten Benefits of Testing and their Application to Education Practice.
2020-09-21 - 43 min
#6 The Hidden Lives of Learners
Er bestaan zoveel goede boeken over onderwijs, maar wie heeft er tijd om ze allemaal te lezen? In de LLEARN Podcast proberen we daarom interessante of belangrijke onderwijsboeken zo te bespreken zodat je wél weet wat er in staat, maar je het boek niet per se meer hoeft te lezen. In deze aflevering bespreken we The Hidden Lives of Learners van Graham Nuthall, mogelijk een van de beste en meest spraakmakende boek over onderwijsonderzoek. Nuthall hing klaslokalen vol met opnameapparatuur om te achterhalen wat er bij leerlingen gebeurt tijdens lessen. Hij komt tot allerlei briljante observaties die onderwerp van gesprek zijn van deze aflevering. René Kneyber spreekt hierover met Per-Ivar Kloen, docent biologie en informatica aan de Populier in Den Haag, en een van de drijvende krachten achter de Maker Education-beweging in Nederland.
2020-09-08 - 27 min
#5 Formatief leren handelen
Veel scholen hebben inmiddels de ambitie om formatief handelen vorm te geven in hun lespraktijk. Maar niet iedere school pakt dit even handig aan. Valentina Devid en René Kneyber bespreken wat succesfactoren zoals dat je tijd moet nemen: formatief leren handelen kan wel vijf jaar duren, en zorg ervoor dat je een buddy hebt waarmee je succes-ervaringen en mislukkingen kunt delen. Daarnaast ze bespreken waarom er verschillende modellen van formatief handelen zijn, en waarom de één niet beter is dan de ander. Valentina noemt ook haar nieuwe artikel over leerdoelen. Dat is hier te vinden: https://www.vernieuwenderwijs.nl/leerdoelen-deel-1/ Voor meer informatie over onze online cursussen, zie: www.llearn.nl
2020-08-31 - 21 min
#4 Reageren op problemen in de les
Valentina Devid vertelt hoe ze haar schooljaar dit jaar gaat beginnen. René Kneyber beantwoordt vragen van luisteraars over straffen en consequenties. Bestaat er ook zoiets als zinvol straffen? Voor meer informatie over LLEARN en ons cursusaanbod zie www.llearn.nl
2020-08-25 - 24 min
#3 Formatief handelen zonder nakijken
Formatief toetsen wordt vaak verkeerd begrepen. Veel leraren denken dat het goed over toetsen zonder cijfer, maar in deze podcast bespreken Valentina Devid en René Kneyber waar formatief toetsen eigenlijk om draait, en waarom je beter kunt spreken van formatief handelen. Voor meer informatie over onze online cursus formatief handelen ga naar www.llearn.nl
2020-08-16 - 20 min
#2 Waarschuwen
In de deze podcast bespreekt René Kneyber, auteur van o.a. orde houden: vernieuwde editie. Leraren willen graag dat het vervelende gedrag stopt na een waarschuwing, maar voor leerlingen begint het daar vaak pas! Verder bespreekt hij hoeveel waarschuwingen je het beste kunt geven, en waarom je aan het begin van het schooljaar beter kunt doen alsof het gedrag een vergissing is dan het te zien als uitdagend gedrag. Kijk voor meer informatie over LLEARN en onze cursussen op www.llearn.nl
2020-08-08 - 31 min
#1 Hoe start je het schooljaar?
Goed gedrag begint al in de eerste les, dat weet iedere goede klassenmanager. Maar wat doe je als leraar dan precies? René Kneyber bespreekt praktische tips uit zijn nieuwe boek orde houden: vernieuwde editie. Kijk voor meer informatie over onze online cursussen op www.llearn.nl