Citi: Spotify’s enorme focus op podcasts werkt niet

Spotify is de laatste tijd enorm gefocust op podcasts. Het Scandinavische muziekstreambedrijf gooit enorm veel geld aan tegen die nieuwe missie en weet daardoor grote namen te strikken zoals Michelle Obama, Joe Rogan en Kim Kardashian. Echter is niet iedereen zo overtuigd van die nieuwe inslag van Spotify. Citi-analisten denken dat het een grote fout begaat.

Terwijl Spotify miljoenen dollars investeert in podcasting, denken de analisten dat dat niet voldoende gaat opleveren. Spotify doet het om exclusieve content naar de app te halen, waardoor mensen een Premium-abonnement nemen. Hierdoor heeft het niet alleen een betere propositie naar (potentiële) klanten, maar ook een betere propositie tegenover adverteerders.

Podcasts op Spotify

Investeerders vonden het ook een goed plan, want de aandelen schoten omhoog van 31,7 procent in 2019 naar 110,4 procent in 2020. Heel goed natuurlijk, maar verdienen die investeerders hun geld wel terug, of heeft Spotify hier toch de plank misgeslagen? Analisten willen het weten, want die zeggen nog niet te zien hoe specifiek die investeringen in podcasten zich uitbetalen in appdownloads of Premium-abonnementen. Volgens CNBC schrijven ze:

"De cadans van Premium-abonnementen (tot en met 3Q20) en app-downloadgegevens (tot 4Q20) laten geen wezenlijk voordeel zien van recente podcast-investeringen (die begonnen in 2019)." Kortom, het aankopen van bijvoorbeeld Gimlet Media, Anchor en Parcast hebben vooralsnog geen bewijsbare invloed gehad op een toename in omzet. Hetzelfde geldt voor de contracten met Kim Kardashian, Joe Rogan en Michelle Obama.

Analisten niet overtuigd

"Als we een materiële positieve omslag zouden zien in app-downloads of Premium-abonnementen (van hogere bruto-toevoegingen of aanzienlijk lagere churn), zouden we onze mening veranderen,” schrijven de analisten van Citi. "Maar we zijn bang dat als podcasting geen manier biedt voor Spotify om af te wijken van de afhankelijkheid van muzieklabels, de Street de onderliggende waarde van het bedrijf opnieuw zou kunnen beoordelen. En dat zou slecht zijn voor de meervoudige en vermogenswaarde van Spotify."