Podcaststrijd lijkt vooral om advertentietechnologie te gaan

24 februari 2021 - Redactie

iHeartMedia koopt het bedrijf Triton Digital. iHeartMedia, bekend van podcast Stuff You Should Know en allerlei radiozenders, heeft hiervoor gekozen omdat het bedrijf gespecialiseerd is in de technologie van audio-advertenties. Het overnamebedrag is maar liefst 230 miljoen dollar.

Triton Digital kan dynamische advertenties toevoegen aan een podcast, die gepersonaliseerd zijn op de luisteraars. Daarnaast is het gespecialiseerd in het maken van rankings qua populariteit in podcasts, wat het baseert op de informatie van derde-partijen. iHeart heeft dus in een keer heel veel meer macht, want het heeft veel meer informatie tot zijn beschikking.

Spotify

Je zou denken dat de oorlog tussen de verschillende podcastaanbieders vooral woedt rondom de content. Immers begint Spotify niet voor niets een samenwerking met Joe Rogan. Echter heeft diezelfde streamingdienst Megaphone gekocht, een platform waarop je een podcast kan hosten, waarin dynamisch advertenties kunnen worden ingezet. SiriusXM kocht op zijn beurt Midroll, wat ook advertenties aanbiedt.

Brian Kaminsky, chief data officer en president of revenue strategies bij iHeart heeft tegen The Verge het volgende gezegd over de aankoop: “Deze overname zorgt dat het bedrijf hetzelfde kan zijn als Google Ad Manager voor internetbrowsen, maar dan voor audio. Advertenties kunnen worden ingezet in allerlei verschillende typen audioprogrammeringen. Bij iHeart komt de data over shows, advertentie-aankopen en advertentie-programmering samen binnen één achterkant.”

iHeart

"We hebben straks een complete advertentietechnologie-stack voor alle vormen van audio, dus broadcasting, streaming, podcasts en spraakaudiocontent. Dat stelt iHeart in staat om letterlijk aan de audio-advertentiebehoeften van elke mogelijke klant te voldoen. Niet alleen aan het soort zakelijke klant waar je aan denkt als je aan de grote bureaus denkt, maar ook kleine bedrijven en mensen die selfserviceplatforms gebruikten.” Denk daarbij aan Google, dat via de Google Podcast player ook audio-advertenties aanbiedt.

Het is nog wel de vraag of Triton zo succesvol blijft als het in handen is van iHeart. Diverse concurrenten maken er gebruik van en stoppen daar mogelijk mee als de overname helemaal rond is. "Het is duidelijk dat we rekening houden met de zorgen van mensen. We zullen zeker niet hoog van de toren blazen, maar ik denk dat uiteindelijk de meeste mensen in de audiogemeenschap dit als een goede zaak zullen zien. IHeart is een fervent voorstander van omroepradio, van gezelschapsaudio, van audio als onderdeel van de gemeenschap, in tegenstelling tot audio die uitsluitend wordt aangedreven door technologie. Ik denk dat de spelers in de audioruimte dat zullen zien en gebruik blijven maken van de technologie en services die Triton biedt."